Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-07-20, 07:20   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tips kring köp

Jag börjar mer och mer seriöst fundera på att köpa en overlock-maskin. Problemet är bara det att det känns som en mindre djungel där ute och även fast jag läst massor om olika maskiner är det ändå svårt att ha koll på vad det är man bör satsa på.

Jag syr just nu mest i stumma tyger och lite i trikå. Dock så vill jag väldigt gärna sy mer i just trikå, bara det att symaskinen jag har (Pfaff 1548) känns som att den inte riktigt räcker till. Visserligen har den elastiska sömmar men de tar lång tid, blir sällan riktigt riktigt bra och är inte så elastiska som jag inbillar mig att man kan få med en overlock. Dessutom saknar jag att kunna sy vissa sömmar, som t.ex. rullfåll.

Det jag är ute efter är en prisvärd overlock med ett någorlunda ordentligt utbud av sömmar. Täcksöm (det är väl det det heter med sömmar som kastar och fållar samtidigt) verkar inte vara idé med tanke på hur dyra maskinerna blir. Jag vill även gärna ha övermatare. Plastiga maskiner i billighetsmärken som håller dåligt är jag inte intresserad av utan jag är ute efter något mer rejält och hållbart, men som inte heller är svindyrt. Har ni några tips på maskiner som kan vara idé?

Hur är begagnadmarknaden? Är det idé att titta efter begagnat och är det då symaskinsaffärernas utbud som är värt något eller kan det även vara idé att titta på privatmarknaden, även om man inte har så bra koll på det hela?

Hur mycket bör jag vara beredd att betala? Vilka märken är att föredra just när det gäller kvalitet?

Tack på förhand.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 22:13   #2
malinullberg malinullberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 14
Jag köpte en Husqvarna huskeylock i höstas och är verkligen jättenöjd! Jag syr mest stumma tyger men den är suverän på stretch (tack vare s.k differentialmatning) Jag betalade 8000 inkl. 8 overlockrullar kr för en fyratrådig med display, men det finns både billigare (lika bra men utan display, manuella inställningar) och dyrare (fem trådar)

lycka till!
malinullberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 13:27   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Fundera på:
Hur mycket ska du använda den?
Detta kan ge dig ett hum om hur ofta du tex ska trä maskinen.
Hur bra kompis är du med att justera trådspänningar för en overlock har 4 trådar som ska justeras.
Vad vill du kunna sy? Och välj efter dina behov och önskemål.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 14:26   #4
smli smli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 3
Husqvarna

Hej!
Jag har också en Husqvarna (huskylock 910) och den kostade ca 9000 för ca 1 ½ år sedan. Hur som är jag hur nöjd som helst med den! Den har aldrig krånglat, är enkel att förstå sig på, syr fint i olika material och har lite olika sömmar att välja mellan beroende på vad man vill ha och behöver till olika tyger och "utsmyckning" m.m.
Den har en display där du kan ställa in vilken söm du vill ha och vilket tyg du ska sy i för att sedan få fram vilka inställningar du ska göra på marskinen - jättepraktiskt! Man kan använda 4 trådar men även 3 och 2 går bra för smalare söm!
Lycka till!
smli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons