Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-20, 11:09   #1
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Question Hur lappar man tyget?

Nu har jag tagit mig vatten över huvudet igen. Jag vill sy en kappa typ Desigual-kappan här

Jag har redan sett ut passande tyger i olika mönster och ser fram emot detta projekt enormt, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja

Hur gör man när kappan har så många olika tyger? Ska man sy ihop de först, sedan nåla mönstret och klippa ut? Hur blir det med alla sömmar på isidan? Finns det något tricks?

Jag kan ju förstås använda olika tyger till de olika mönsterbitarna helt enkelt.

Har du gjort nåt liknande? Hade du mellanfoder?

Tack Tack tacksam
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 12:09   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är mönsterdelarna i de olika färgerna så är det inte nåt problem alls.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 08:48   #3
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Jag skulle nog ha ritat upp hela mönsterbitar (inte halva mot vikt kant som det oftast är) och sen klippt upp mönstret i de olika delarna jag ska ha och så klippt ut i tyg. För mig hade det varit det säkraste sättet att få det rakt och snyggt. Jag skulle också ha sicksackat alla delarna innan jag syr ihop dem och sen pressat isär sömsmånerna. Ett foder är ett måste. Du kommer fastna med fingrar och kläder när du tar den på dig och den kommer haka i kläderna du har under när du bär den annars.

Lycka till! Den är underbart läcker!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 09:45   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle göra på precis samma sätt som ovan, och jag skulle gissa på att Desigual gör sina plagg på liknande sätt. Jag skulle dock rekommendera att du gör en skiss på ett papper över delarna i sär klippta där du numrerar dem (olika för höger och vänster) och där du märker upp de utklippta tygbitarna på samma sätt så att du inte tappar bort dig. Ibland är det skrämmande hur lätt det är att vrida en bit fel, eller blanda ihop två.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 16:40   #5
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Tack för svaren! Jag visste att jag skulle bli lite klokare av att posta mitt dilemma här och få lite tips.

Hello - jo, jag förstår väl att jag måste ha foder, men jag funderade på om jag kanske måste ha nåt mellanfoder (förmodligen fel val av ord). Alltså något varmt emellan. Jag tror jag ska köpa tygerna först och se hur tjocka de är och hur varma.

Tipsen om att klippa mönsterbitarna hela är jättebra. Så gör jag. Tack.

Tack även Jimipe för skiss-förslaget. Jag har redan börjat lite smått på det.
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 00:28   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Otroligt vacker kappa! Förstår att du vill sy en sån.

Du har helt rätt - det heter mellanfoder, det man ofta har i kappor för värmens skull.
Man kan använda t ex "shetland" som är ett glest, fluffigt, lätt tyg eller thinsulate.
Har du många tyger som är väldigt tunna, typ metalltygerna på bilden, så kommer kappan att se mycket snyggare ut med lite mellanfoder.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
foder, kappa, lappteknik

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons