Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-10, 14:46   #1
anteboy65 anteboy65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 4
Färgbyte vid virkning av mössa = massor med garn på insidan = tjockt

Som rubriken antyder så testar jag att sticka en mössa a'la Kask med eget mönster. Med mössans grundfärg och mönstret är jag uppe i fyra färger. På insidan av mössan där mönstret är så blir det ett virrvarr av garntrådar och det blir också ganska tjockt.

Vilken teknik använder man när man har flera färger? Klipper man av tråden från en färg och fäster den varje gång man gör ett färgbyte? Just nu låter jag bara ej använda trådar hänga för att sedan kunna plocka upp dem när de återkommer vilket är smidigt men då blir mössan väldigt tjock där mönstret är.

Sen har jag testat att virka in lösa trådar i virkningen. Dvs så att de hamnar inknutna på insidan vilket blir väldigt prydligt. Det här funkar ju bra när man bara har en färg men när jag kör med fyra färger så blir det invirkade garnet tämligen tjockt och dessutom svårt att dölja från utsidan. Låter jag trådar hänga löst på insidan så blir det heller inte bra.

Tacksam för alla tips som finns.
anteboy65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 02:48   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Hej,
Jag har nyligen virkat en barnponcho då jag har bytt färg varje varv. Det blir ju ett summelsurium av garntrådar...
Jag har löst knutit ihop garnändarna vid varv- och färgbyte, efter några varv har jag fäst trådändarna på baksidan genom att virka fast dem och sedan fortsatt virka, för att senare göra om hela operationen igen... Lite tidsödande, men det känns bättre när man börjar bli klar och det bara är några få trådar kvar att fästa.

Kan du inte välja den eller de färger du använder mest och "gömma" de på avigsidan till nästa varv, och nästa varv? Låt sedan de du använder mindre ofta bara hänga kvar i nystanet tills det är dags att sticka färgen igen, då tar du av garnet och fäster där du stickade sist med just den färgen, och fortsätter längre upp med färgen. Då kommer de mest använda färgerna att löpa med hela vägen och de som annars hamnar i "korven" som blir otymplig att halveras i antal!
Var jag otydlig så ställ fler frågor, det finns säkert flera som är betydligt mer stickkunniga än jag, som dessutom kan mitt försök till svar bättre...!
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
färgbyte, kask, mössa, virka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons