Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-08-25, 20:45   #1
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
mönstertollkningshjälp!

Hej!
Har nån några minuter över att hjälpa mig?
Jag håller på att bli vansinnig, jag behöver verkligen hjälp med mina vantar.
Jag har gett mig på mönsterstickning och har nu kommit till tummen Och där börjar, i sanning, problemen!
Finns nån mer erfaren här som gjort liknande vantar, som vet hur denna modell funkar?
Vanten det gäller är ett drops-mönster:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=6&lang=se
Om inte länken fungerar kan man gå till garnstudio.com och på förstasidan (svenska) skriva in U-579 på modell och söka så kommer den upp.
Mitt problem är, för att specificera:
Jag har stickat fram till de tre svarta rutorna i diagramet, där tummen ska börja. Ska jag sen fortsätta på samma stickor, inkorporerat liksom när jag gör tummen? Och i så fall, hur blir det på varv 2?? Där finns inte tummen utsatt, hur mygger jag vidare på den? Ovanpå de första tummaskorna, fast då är de ju fler med tanke på att man ska göra omslag?!
Jag förstår verkligen inte, och jag skulle vara jätteglad för hjälp innan jag blir galen. Tack på förhand!!
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 21:23   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Åhhh vad jag tycker deras mönster är krångliga ibland

Alltså....
Du fortsätter egentligen bara runt, runt, tills du ska sätta undan de 13 maskorna. Det som sker är att du ökar ökar för området nedanför tummen (om du tittar på din hand).

Förstår du hur jag menar?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 21:32   #3
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
Ja okej, jag fattar vad du menar.
Men ändå inte helt liksom, vad gör jag varvet efter de tre svarta rutorna? När kommer tumkilen där?
När jag stickat M2 varv 2, tar jag upp och fortsätter igen då på M1, och vart hamnar jag då?
Vad snällt att du försöker hjälpa!
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 21:50   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
rhodesia skrev: Visa inlägg
Ja okej, jag fattar vad du menar.
Men ändå inte helt liksom, vad gör jag varvet efter de tre svarta rutorna? När kommer tumkilen där?
När jag stickat M2 varv 2, tar jag upp och fortsätter igen då på M1, och vart hamnar jag då?
Vad snällt att du försöker hjälpa!
Sätt en markör på var sida om de svarta rutorna (eller... ja du förstår vad jag menar).
Du stickar fram till markören, glöm M1 för en stund, Sticka M2 och öka innanför markörerna. Efter sistan markören återgår du till M1.
Så gör du varje varv tills du ökat färdigt.

När du läser M1 så är det bara 3 maskor som är "borta", hela tiden.
Var i M1 du är tror jag du får kolla mot föregående varv.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 10:13   #5
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
oh, det var så jag försökte göra när jag tänkte att det här kan inte vara rätt! usch vad svårt!
men jag får försöka igen, helt enkelt.
men om jag får krångla lite till, det är en sak till jag inte fattar;
om jag på första varvet i M2 gör tre maskor plus två omslag så är ju det på nästa varv 5 maskor innanför markeringarna.
på M2s varv två finns i diagrammet bara tre maskor att sticka, stickar jag dessa över de tre första av de fem eller de i mitten eller hur tänker man?
det här är mycket svårare än andra vantar jag gjort innan, tack för att du tar dig tid!
emelie
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 10:33   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
rhodesia skrev: Visa inlägg
oh, det var så jag försökte göra när jag tänkte att det här kan inte vara rätt! usch vad svårt!
men jag får försöka igen, helt enkelt.
men om jag får krångla lite till, det är en sak till jag inte fattar;
om jag på första varvet i M2 gör tre maskor plus två omslag så är ju det på nästa varv 5 maskor innanför markeringarna.
på M2s varv två finns i diagrammet bara tre maskor att sticka, stickar jag dessa över de tre första av de fem eller de i mitten eller hur tänker man?
det här är mycket svårare än andra vantar jag gjort innan, tack för att du tar dig tid!
emelie
Det är första figuren i M2 som är kilen (kul att dom har vänt hela M2 upp-och-ner ). Den andra figuren är själva tummen.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 11:37   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hur de haft nyss vet jag inte, men nu är M2 inte upp och ner.

Du ska inte öka i M2 förrän det står att du ska öka. Och då ökar du som det står angivet:"Öka i M.2 med 1 omslag innanför 1 m i varje sida. På nästa v stickas omslaget vridet rät (dvs. sticka i den bakre m-bågen) för att slippa hål."

De tre svarta rutorna byter du ut mot de tre första maskorna på M2. Nästa varv stickar du de tre maskorna i rad 2 i M2, osv. Inkorporerat som ni kommit överens om tidigare i den här diskussionen.

När du gjort fyra varv efter sista ökningen så sätter du dessa 13 tum-maskor på en tråd. Där fortsätter "handens maskor" och M1. Dvs du måste lägga upp 3m som du sätter in i mönstret.

Så småningom, när vanten i övrigt är färdig, så går du ner och gör klar tummen.
Den delen av M2 som sticker ut till vänster är insidan av tummen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 11:47   #8
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
"De tre svarta rutorna byter du ut mot de tre första maskorna på M2. Nästa varv stickar du de tre maskorna i rad 2 i M2, osv"

det är detta jag inte förstår! eftersom jag ökat två maskor i första varvet har jag ju nu på denna platsen 5 maskor.
vart stickar jag de tre i M2 nu då? i början,slutet eller mitten av de fem från varv 1?

det är ju 5 varv som ser likadana ut på tummen och man ska öka två på varje varv, så att det blir 2maskor ökning*5 varv, blir 10 extramaskor plus de tre som är i mönstret, blir 13 som avsätts på tråd?
hur går detta ihop med M1? efter jag stickat det första varvet på M2 fortsätter jag och går in på varvet över de tre svarta rutorna på M1 och där ska jag sen fortsätta med tummen när jag kommer fram till stället? hur och vart fortsätter jag?
ursäkta om jag ev upprepar mig men jag fattar inte!
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 11:59   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Men det står inte att du ska öka det första du gör i M2. Det står bara som en allmän information (olyckligt placerad) att NÄR du ökar i M2 så gör du på det sättet.

Och nu börjar vidden av fråga två visa sig för mig ...

Men så förstorade jag upp M1 på skärmen och provade mot min hand och ser att de tre svarta rutorna sitter nog alldeles precis där som tumkilen ska börja (M2 börjar).

Grejen är väl att de borde ha fyllt på med fler svarta rutor ovanför (fast fortfarande bara tre även om du med ökningarna i kilen får fler för tummen!) och sen, när det är dags att göra skiljet fortsätta med M1.

Tänk så här: bry dig inte om de maskor som är utritade i M1 ovanför de tre svarta rutorna förrän tummen är avsatt på restgarnet. Se bara till att M1 följs i maska ovanpå maska efter tumkilen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 12:08   #10
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
OKEJ! så de menar inte att jag ska öka nu asså..:!
okej. lite nytt ljus över det hela, tack!
jag är fortfarande lite förvirrad över M1 men börjar sticka igen nu så kanske det ger sig. Jag skriver nog igen snart
Tusen tack så länge!
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 12:11   #11
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Nää hörrni ni andra.....
Visst katten är bilden M2 felvänd???
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 12:54   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nej.
Man läser ju stickdiagram nerifrån och upp ju.

Längst ner börjar tumkilen. Den som gör att vanten blir bredare från handleden upp till tumskiljet.

Vid tumskiljet blir tummen ett eget finger och behöver kläder runt om. De 9m som sticker ut helt plötsligt på vänster sida i diagrammet står för den delen som sitter på handflatesidan på tummen. Tumkilsdelen fortsätter och sitter på nagelsidan om tummen.

De "konstiga" tinnarna och tornen i överkant visar att man ska ha en "sarg" av [gammalrosa] maskor och minskningarna för att tummen tar slut ska ske på båda sidor om den sargen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 13:23   #13
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jaha... nu börjar jag också förstå. Men då kvarstår första frågan ju....Bilden visar faktiskt 5 varv utan ökningar.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 13:32   #14
rhodesia rhodesia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 10
jag tror jag har fattat nu iaf!
jag ska inte ropa hej men hittills går det bra
tack!!!!
rhodesia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 17:26   #15
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
inlägget raderat. Men ett bättre kom i nästa ruta, på nästa sida på ämnet. :-)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons