Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-17, 21:54   #1
Megryan Megryan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 2
Problem med Singer 6180??

Jag har en Singer Brilliance 6180 som inte syr som det nog är tänkt. Stygnen ser inte ut som på bilderna och den slarvar. Någon mer som har stött på detta? Då jag är nub på det här med maskiner och sykonst så behöver jag nog lite hjälp!

Någon med mer erfarenhet därute?:confused
Megryan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 22:27   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vanligaste orsakerna till att en symaskiner syr dåligt är.
1. Maskinen är felträdd. Trä om maskinen både uppe och nere. Även om du trätt rätt kan maskinen trätt om sig själv. Kolla så övertråden går ordenligt mellan brickorna vid trådspänningen. Kolla så undertråden också sitter i trådspänningen på spolhuset. Prosy och se om problemet löste sig.

2 Rengör maskinen. Ta bort styngplåten och rengör borsta och damsug om du har datamunstycket till damsugaren (en jättebra investering, bra symaskiner och andra småjobb, finns bla på biltema och brukar kosta under 50-lappen).
Om maskinen är toppmatad. Lyft upp spolhuset och rengör under det, men kolla innan du tar ut det hur det satt.
Dra med en tjock luddfri tråd mellan trådspänningsbrickorna. Innan du gör det nollställ trådspänningen, men glöm inte kolla vad den stod.
Trådrester och damm ställer ofta till det. Prosy och se om problemet löste sig.

3. Byt nål. Trasig eller skadad nål kan ställa till det. Att nålen är dålig ser man inte alltid.

Skruvar aldrig på trådspänningen innan man har kollat dessa steg. Gör du det så är det risk att du bara ställer till det och det blir svårt att hitta felet. Normal trådspänningen brukar ligga i mitten av skalan.

Dessa tre steg brukar oftast lösa problemet.
Om inte:
Sedan behöver symaskiner regelbunden servis, precis om bilar, för att fungera bra. Är det länge sedan den fick servis så rekommenderar jag ett besök hos symaskinsdoktorn.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 21:06   #3
Megryan Megryan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 2
Tack snälla! Jag ska följa upp samtliga råd och se om jag kan få bukt med den
Megryan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons