Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-03-05, 21:48   #1
Katching Katching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2016
Inlägg: 12
Dålig matning på Janome easy jeans

Jag har en rätt ny Janome Easy Jeans som jag på det hela taget är väldigt nöjd med.
Dock tycker jag att den matar ganska dåligt när jag syr i riktigt tjocka grejer.
Kan man ställa in något mer är pressarfotstrycket (har jag på trean, vilket väl ska vara det högsta) så att man får bättre matning och slipper att sitta och dra fram tyget?
Katching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-09, 19:41   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jag har inte upplevt det du upplever men ett alternativ borde vara att skaffa och använda en övermatare så att det matas både uppifrån och underifrån.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 16:31   #3
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det kan packas mycket ludd mellan matartänderna. Kolla genom att skruva loss stygnplåten. Kontrollera sedan att det inte ligger hoppackad ludd mellan tänderna. Ta bort det i så fall. Skruva tillbaka skruven som håller stygnplåten. Matartänderna skall nå cirka 0,9 - 1 mm över stygnplåten. Gör de inte det är det dags för justering.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 19:02   #4
Trumlund Trumlund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2018
Inlägg: 1
Citat:
monikaw skrev: Visa inlägg
Jag har inte upplevt det du upplever men ett alternativ borde vara att skaffa och använda en övermatare så att det matas både uppifrån och underifrån.
Hej! Jag söker efter en maskin med bättre matning än de flesta hushållsmaskinerna. Finns det övermatare att och sätta på befintlig maskin eller?
Trumlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 16:56   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Prova med längre stygnlängd
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 11:06   #6
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Citat:
Trumlund skrev: Visa inlägg
Hej! Jag söker efter en maskin med bättre matning än de flesta hushållsmaskinerna. Finns det övermatare att och sätta på befintlig maskin eller?

Det finns en gammal maskin som bara har sicksack och raksöm som heter Pfaff 204. På vissa varianter av den kan man höja matartänderna extra mycket och då matar den väldigt bra. Det ser man på maskinen om den har tre istället får två lägen för matartänderna. Annars får du pröva med övermatare. Om du ska använda övermatare så måste du kolla upp att den passar till din modell. Eventuellt kan det finnas sådana som passar de flesta maskiner på ebay, men det vet jag inte.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 16:34   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
En fråga... Har du tagit lös stygnplåten och rengjort runt matarfötterna??

Har inte läst hela tråden, men jag har hjälpt andra som har
haft problem med matningen och då har det berott på att de
varit packat med ludd runt matarfötterna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 18:28   #8
Elvirablåtira Elvirablåtira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2017
Inlägg: 2
Citat:
Katching skrev: Visa inlägg
Jag har en rätt ny Janome Easy Jeans som jag på det hela taget är väldigt nöjd med.
Dock tycker jag att den matar ganska dåligt när jag syr i riktigt tjocka grejer.
Kan man ställa in något mer är pressarfotstrycket (har jag på trean, vilket väl ska vara det högsta) så att man får bättre matning och slipper att sitta och dra fram tyget?
Jag har samma problem med min nya easy jeans, lyckades du få någon ordning på det?
Elvirablåtira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
dålig matning janome

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons