Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-03-02, 13:22   #1
Thomas555 Thomas555 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2017
Inlägg: 2
Övermatning eller inte

Hej

Jag funderar på att skaffa mig en industrisymaskin och tänkte höra med er om erfarenheter om man behöver övermatning eller inte. Jag kommer bl.a. att sy nytt båtkapell och ha den till bilinredningar. Jag har idag en Janome Easy Jeans som klarar mycket och jag har gjort en del reparationer på kapellet men måste nu byta ut detta helt och då kommer inte Janome räcka till. Till bilinredningar har jag använt vinyl. Jag har försökt göra det enligt originalinredningar med bl.a. kederlister på stolar och dyl. men det orkar den inte med när det blir för många lager så jag har fått göra detta utan vilket in ser så snyggt ut.

Jag har tittat på nätet och videor och det verkar som de flesta som håller på med detta har övermatning. Jag kollar på blocket och det finns en del maskiner för ca 3000 - 6000 SEK men dessa maskiner verkar sällan ha övermatning.

Vad tror ni? Funkar det bra med kraftig maskin utan övermatning för mina behov? Är maskiner med övermatning ovanliga och dyra på begagnatmarknaden?

MVH Thomas
Thomas555 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 22:02   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta en titt på skomakarmaskiner.
Det finns med övermatning och de har rullfot som fungerar likt övermatning

Jag har sytt en hel del båtkapell och har en gammal Pfaff industrimaskin som har fungerat bra för kapellsömnad
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 07:47   #3
Thomas555 Thomas555 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2017
Inlägg: 2
OK. Tack för ditt tips!

MVH Thomas
Thomas555 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 10:31   #4
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Skomakarmaskiner är kass till kapell om vi talar om dem med lång arm och vridbar matning. Talar vi om nåtlingsmaskiner så är de väl snäppet bättre men det är i grund och botten en vanlig flatbädds skyttelsömmare med annan pressarfot, matartänder och stygnplåt. Man kan köpa dessa tre delar till vilken raksömmare som helst, kostar runt 300 spänn. En raksömmare går att hitta från 500 spänn och uppåt.

En övermatare eller en äldre grov seldonsmaskin är bättre till kapell och bilinredning.

En bra övermatare börjar nånstans på 8 kkr, om du inte har tur på blocket eller motsv.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons