Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-08, 18:46   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Sittande byxknän

är det någon som har ideer på hur man kan få till knän som allti´d sitter.

typ mera tyg ovanpå knät o mindre i knävecket.

just jeans blir knöligt o man får skavsår o ibland kliande utslag

sitter som bäst o klurar på hur man ska få till en sittande bralla, med hög rygg, låg midja, stretch på längden i gumpen, lite tyg i knävecken. mera böjda knän, o som inte får högvatten eller uppåtgående framkanter på men sluten... helst med kraftigt hållbart tyg på ovansidan o med svettfritt, stretchigt tyg på sitt delarna

brainstorma gärna
ska man köpa special sydda sittande brallor fråm man betala ca 12-1700 för dem i tant modell och tyg huuuuva...

Troll en ganska rockig tjej bara väldigt stillasittande, svettig i rumpan o med massor av skavsår....
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:54   #2
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Barnbyxor brukar ju ha typ 2 sydda veck (på framstycket)vid knäna. Kanske det kan vara nåt?
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 19:34   #3
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Jo, men visst går det. Sydde sådana byxor på "prov" för 25år sedan.
Man utgår från ett vanligt byxmönster och tar bort kilformade bitar där det blir veck, lägger dit där det stramar.
Mönsterbitarna ser inte kloka ut när man är klar, och om man ställer sig upp blir det veck frampå knäna och över rumpan. Och så stramar det bakom knäna och över magen.
Svårt att förklara, men hjälper gärna om jag kan göra nytta.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 20:09   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Har läst lite om patternmaker, ett program där man lägger in sina mått och får upp ett måttanpassat mönster på skärmen. I de lite mer anvancerade versionerna, gör man även ändringar mm. "Bara" att skriva ut och klippa och klistra!

Har verkligen inte full koll på detta, men läs gärna mer på
http://www.patternmaker.com

Lycka till!
KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 21:07   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
För ett tag sedan tipsade jag om en länk http://www.independentliving.org/fas...aks/index.html kläder för ett liv i rullstol. Kanske du kan hitta ide´er där.

Sämskinn utan sömmar vore kanske skönt att sitta på så du slipper skavsår. Jeans har inte ens jag som står och går just pga av alla sömmar som skaver. Nä myspysbrallor får det bli för min del
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 21:17   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jo jag har kollat på dem

meeen det funkar lixom nästan samma bara högre bak.

jag skulle vilja ta det längre. jag e ju ett Troll o troll ska vara i skogen ellerhur.

jag skulle helst önska mig att mina M59 skulle kunna ändras till ett akivt liv men sittande.

myspys byxor i all ära o används flitigt här hemma, men de blir dyblöta av en hundtass , samt e inte så varma på vintern, och ibland vill även jag vara lite ärtig...

hmm svårt detta. men skam den som ger sig.
sämskskinn har jag provat att sitta på, det blev en blöt disktrasa i gumpen, konstigt nog så är sitsarna i rullstolar gjorda för att svettas i..

men alla förslag är fin fina, får hjärncellen att jobba
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 09:22   #7
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Du får skaffa en sån där kuldyna som alla hade i sina bilar på 80-talet, fast det kanske inte är så bekvämt, men mindre svettigt...
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 09:28   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Mamma som hade samma problem som du med svett och skavsår valde en beklädnad av ull. En päls som gav distans till underlaget och den andas och är följsam och mjuk för gumpen. Ett fint lammullsskinn skulle göra susen tror jag.

Så tror jag att material som är töjbart vore bra så det inte stramar. Du kan vara ärtig i ett stretchtyg.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 13:31   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
En rätt simpel idé dök upp i mitt huvud när jag läste huvudinlägget och det var att helt enkelt utgå från ett par byxor du redan har. Kanske ex. ett par jeans, eftersom du tyckte om jeans, eller hur?

Nå, idén är iallafall den att du helt enkelt klipper bort överflödigt tyg i t.ex. knävecken och framme på låren.
När du sitter så märker du ju själv exakt var det skrynklar sig i och blir för mycket tyg.
Så kan du kanske märka ut genom att rita eller använda säkerhetsnålar, det tyg som ska tas bort
Så klipper du bort allt extra och syr ihop på det nya stället, gärna "platt mot platt" så att säga, dvs. inte räta mot räta, för att få en söm som inte skaver.

Sen kan man ju gärna sätta ett brett gummiband eller en bit reså som "led" i knäveck och på dylika ställen där du tagit bort överflödigt tyg. Så att kläderna ändå "flexar" lite då de ska av och på.

När du sedan fått ihop ett par byxor som känns OK så kan du säkert använda dessa som mönster/modell för att kanske sy upp egna byxor?

Tja... lite svårt att förklara hur jag tänkt, men kanske du förstår ändå?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 07:27   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jag röstar också på -äkta- ullfäll. (syntetisk funkar inte alls) har jobbat med barn i rullstol och ullfällar gjorde stor skillnad. Jag köpte själv en tvättbar i en djuraffär för bara ett par hundra, lagom stor att göra stolsdyna av.

Och en tanke om knäna: kanske man kan sy i jeanstyg och ha en infällning av resårtyg precis överknäna? Om det funkar rent tekniskt vet nog de syvana här mer om....
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 21:35   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du har säkert sett denna men bara utifall du inte gjort det:

http://www.assistireland.ie/index.as...181&docID=6567
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons