Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-04-19, 08:20   #16
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
jag använder dor tak för att den är billig och funkar men gutermann ligger hästlängder före i kvalitet, tycker jag. gutermann luddar inte så förfärligt som dor tak.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 08:22   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har inte problemet med att det luddar, istället är det för att det är ojämnt spunnet på några rullar.

Någon som har tips på billigare trådrullar som håller bättre kvalité?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 22:13   #18
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har en känsla av att 1000 meterrullar är sämre än konorna. Jag har idag dag försökt att sy med orange i 1000 metersrullar på min overlock, hela tiden brast tråden, men när jag bytte till grå i kona så gick det perfekt.
Sydde precis innan med oblekt i konor och det fungerade perfekt. Konorna är relativt ny inköpta.
Är det någon mer som har samma erfarenhet?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-21, 23:10   #19
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Tack för intressant tråd

Jag har skaffat en hel uppsättning Dor-Takrullar på 1000 m i samband med inköpet av overlocken. Fina färger och skoj att ha tråd hemma till tygerna som väntar. Jag är osäker på vilka färger jag kommer använda mest så har avvaktat inköp av koner men de som följde med från SMD har fungerat suveränt.

Den röda (510) Dor-Tak var det supersvårt att hitta starten på men sen gick det bra att sy.

Den ceriserosa (450) tråden har trasslat en bit in på rullarna tyvärr. Jag är inte glad alls för det men hoppas det var övergående problem.

Övriga färger har jag inte hunnit testa ännu. Idag när jag var in på tygaffären hade de något annat märke än Gutermann men minns inte vad det hette men priset var 21.50 för 200 meter så fungerar Dor-Tak är den otroligt prisvärd....
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 12:26   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har gått över till Stoff & stil-rullar. Ja dissa mig bara, men nu är det tyvärr så att jag har bättre erfarenhet av dessa än Dor-Tak som verkar ha gått ner sig de senaste åren.. De äldsta Dor-tAk jag har från för ca 10+år sedan, det är de som jag tänker på när jg höjer Dor-tak till skyarna. Men de nyare, nej de verkar vara ojämnt spunnet. Jag trodde det var mina symaskiner som dummar sig, dvs att det är spolkapselns fjäder som pajar fort och har köpt 2 nya spolkapslar genom tiden (inkl till min gamling från 50-talet).. Sedan visa det sig att det är tråden.. Jag inspekterade tråden och jovisst är det ojämnt spunnet. Så synd.

Har dock inte använt S&S-trådarna så mkt. Men de 2-3 jag använt hittills har skött sig. Jag är lite elak när jag köper dem för jag sliter bort omslaget och pillar fram tråd och inspekterar innan jag köper.

Självklart funkar det inte göra så när man köper online.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 00:05   #21
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Låter som jag får testa Stoff och stiltråden också! Bra med delade erfarenheter och dissa dig kan man väl inte göra för att du skriver vad du tycker ichigo!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 20:48   #22
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Årets trådlyft kanske, diskussionen är ju ganska gammal, men jag är nyfiken på hur Dor-Taktråden fungerar idag. Bra pris och det vore trevligt med en 5000m-kon av den färg som går åt mest. Men bara om den faktiskt går använda.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 21:18   #23
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Dor Tak är helt ok. Många trådar fungerar bra och hur man störs av ludd är kanske lite varierande.

Har provat några ekonomirullar. 2500m och 5000m.

Priserna är förstås lite olika. Men om man får fraktfritt är 10 pack på stoff & stil bìlligast 30kr konan för 5000m 120 tråd jag hittat. Men där ser jag inte vem som tillverkat tråden.

5000m rullarna är lämpliga som t ex skytteltrådar som det går åt mera av i overlocksömmar.

Trojalock luddar inte alls.

Falkgarn (falk) är nog det luddigaste h;e jag haft i maskinen, den luddar igen på nolltid.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:26   #24
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Det jag saknar när jag söker prisvärd tråd är specifikationer på tråden. Många har noll info om tråden de säljer.

Därför är dessa forum och dialoger viktiga. Priserna är ju bäst på 2500m och 5000m rullar/koner. Bara lite otympliga att jobba med pga stora rullar.

Det är bara anpassningen till t ex symaskinen som saknas men det är lätt att fixa.

Man kan spola upp på undertrådsspolar och använda dem om det kniper, så gör jag. En sådan spole full har många meter tråd och räcker oftast till applikationen man syr.
En spole räcker även till 5-8m overlock om man ämnar spola över från en kona till spolar. Man kanske har en kona men behöver flera trådar till maskinen.

Någon som känner till Vanguard overlock tråd?
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-01, 19:28   #25
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Kan nog vara värt att prova en Dor Tak-kon då. Tackar.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 08:42   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag vill minnas att Bibbis Textil har gått över till att sälja Astra.
Astra finns i fler färger och har högre kvalitet.

Jag kan ha ha fel. Någon som känner igen det? För senaste åren har jag köpt Astra av henne.

Tråkigt med Guntermann att de tappat så i kvalitet. Anledningen till att sybutikerna säljer den tråden är just att de haft så bra kvalitet. De konkurrerade ut Mölnlycke, vår egen svenska tråd. Det var Coats som köpte upp dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 09:06   #27
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Det är väl Coats som äger varumärket Astra också?

Det finns i alla fall Coats Astra på 1000m rulle.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
dor-tak, guntermann

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons