Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-28, 16:18   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Sticka kofta efter färdig kofta, utan mönster?

Hejsan!

Min syster har en kofta som jag gillar och jag vill sticka en likadan men har inget mönster.Är det någon här på sysidan som har provat sticka en kofta utan mönster genom att titta på en färdig kofta?

Hur svårt är det?
Hur gick du till väga?

Alla tips mottages tacksamt!

/Sister
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 19:22   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Mät upp alla mått.
(T ex 2räta, 2 aviga-resår i 5 cm. Då är bredden X cm. När man sen går över till slätstickning är bredden Y cm. Maska av för ärm när arbetet mäter så mycket och för halsringningen när det mäter si mycket. osv)
Kolla även stickfastheten: hur många maskor per decimeter på bredden och på höjden.

Under ärmarna kan det vara lite marigt att se hur många maskor som man "gröpt ur" ärmhålet med, men det lär väl gå. Likadant med halsringningen.

Väg koftan så du får en uppfattning om hur mycket garn som går åt. Prova också hur tjocka stickor som går att föra in i maskorna.

Jag har nog inte "stickat av" något plagg, men däremot mäter jag plaggmottagaren noga och så bär det av.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 09:08   #3
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Jag skulle börja med att fundera på om det är färgerna, ev mönster (färger) eller strukturen (aviga, räta, mossstickning osv) som jag ville återskapa. Sedan hitta ett mönster för en kofta med avmaskningar osv färdigt. Det blir nog en hel del provlappar oxå.
Hoppas mitt svammel var begripligt
Lycka till
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 14:24   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tack för era svar!

jag var lite rädd att ingen skulle förstå hur jag menade!
Jag har funderat mycket på det du säger Spacepingo om det är färgen eller formen som intresserar och jag har kommit fram till att det är just formen, det är blandat slätstickning, resårstickning och rätstickning och det är det jag gillar
Jag har letat länge efter en kofta som jag vill sticka och jag vill ha en precis likadan!

Så jag ska prova göra som du föreslår Cessi mäta allt, ta reda på masktäthet så jag vet vilket garn och vilka stickor jag behöver.

Tack än en gång för era svar!

/Sister
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons