Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-01, 21:50   #1
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Post Rockabillyklänningar eller kjolar

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet en svensk hemsida eller någon som säljer mönster till 50-tals klänningar eller kjolar. Helt enkelt en rockabilly klänning.
Sen undrar jag ifall det är någon som vet hur man gör underkjolar så kjolen/klänningen står ut så fint?

MVH
Therese
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 11:25   #2
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Svensk sida, nja det känner jag inte till någon. På antikvariat kan det finnas gamla syböcker från 50-talet. En bok som du nog skulle gilla är "Vi tonåringar syr själva" av Karin Hedberg som är utgiven av ICA-förlaget 1959.

Där står om underkjolar:

"En kjol sydd av sig självt ganska styvt material - permanentstärkt bomull - som naturligtvis måste underhållas men bara behöver en ordentlig stärkning någon gång. Hjälp med att hålla sig styv får nämligen vår underkjol av iträdd plastledning (används bl.a. som ledning till TV-antennen) platt och bred, mycket lämplig att trä in bakom ett brodyrband. Men det viktiga är att den är iträdd på två ställen! Mitt på och nere vid kanten. Då får man underkjolen mjuk och fyllig och styvnaden märks inte."

Många antikvariat söker böcker åt en om man betalar lite extra.

Hoppas att det var till någon hjälp.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 13:53   #3
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Tack så mycket de är bara att börja leta då da!!

Tack en en gång!

Men jag vill också säga till alla andra att jag är tacksam för alla tips jag får om hur man syr 50-60 - tals klänningar och kjolar!!!
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 14:53   #4
Anna84 Anna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 15
På Tradera och loppisar brukar man ofta kunna hitta 50-talsmönster. Dom mönster jag köpt på loppis (Kupan o liknande) har aldrig kostat mer än 10:-/st. På Tradera kan dom bli något dyrare men det kan det ju vara värt
Anna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 22:05   #5
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Det finns en bra sajt för begagnade böcker på www.bokborsen.se. Där kan både antikvariat och privatsäljare annonsera ut sina böcker. Jag har hittat många bra böcker där, dock har jag inte letat efter syböcker, men det finns säkert!
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons