Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-06-29, 13:57   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tyg som vindskydd

Vi får snart vår altan färdig, och kommer att ha ett räcke runt hela. Det blir inte något "staket-räcke", utan ett sånt med bara två tvärslår som bildar kryss. Totalt kommer det väl att bli en sju-åtta stycken kryss.

Nu har jag börjar fundera på att eventuellt fixa till någon form av vindskydd att sätta fast i kryssen, för att slippa att det blåser om benen. Hade i så fall tänkt sy fyrkanter, sätta öljetter i hörnen och häkta fast i krokar. Men nu är frågan: vilken typ av tyg ska jag i så fall ha? Markisväv känns ju tät och bra, finns i många utföranden också. Men finns det nåt annat som kan vara ett bra alternativ? Det är ju lite en ekonomisk fråga också, jag vill inte att det ska gå loss på allt för mycket.

Någon som vet får gärna komma med åsikter!
/Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 14:05   #2
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
segeltyg är jättebra, går att använda som "tak" också. Desstutom är det ganska snyggt. Kolla i vanliga båtbutiker eller hos segelmakare, jag vet inte riktigt vad det kostar men det håller hur länge som helst.
MVH Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 16:19   #3
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag köpte vitt duschdraperityg från Stoff och Stil för nåt år sedan för att ha som "gardiner" på altanen. Dom sitter med spiral uppe och nere och är främst till för insyns och solskydd, men visst håller dom lite blåst borta också. Men i och med att dom är delade (man drar liksom ihop dom till mitten) så vet jag inte om dom skyddar helt mot blåst. När jag köpte tyget så tänkte jag också på det ekonomiska eftersom det var många meter jag köpte, så det kan inte ha varit alltför dyrt..59:- kanske. (Jag såg nu att det enfärgade inte finns kvar på deras hemsida.)

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 19:02   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Funderade faktiskt lite på segelduk också, så jag får nog kolla upp lite olika alternativ innan vi bestämmer oss.
Tack för hjälpen!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 01:51   #5
tildamoster tildamoster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 2
Hejsan
Bor du i närheten av Ikea så kolla upp deras tygavd.De har en hel del lite kraftigare tyger till vettiga priser.
Är tyget billigt, kanske det är lika kul att satsa på att byta det lite oftare och få något nytt, som att köpa ett dyrt som håller längre.
/Tilda
tildamoster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 09:10   #6
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Hej!

Jag har också funderat på nåt liknande men mest för att mitt ärvda altanräcke har för mycket krusiduller...

Om ni hittar pris på segelduk får ni gärna meddela detta annrs har jag också funderat på IKEA-varianten och därmed förmodligen byta tyg varje år - men omväxling förnöjer!

Har fått för mig att det är bra om tyget släpper igenom lite vind annars kanske det blir för stor påfrestning och mycket kast-vindar vid sidan om tyget. Om man jämför ett ribbstaket med ett helt plank så är ju ribbstaket bättre vindmässigt.

Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 11:13   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Har ni funderat på markis-tyg? Det brukar ju sila lite lagom vind och är stadigt, hållbart och (för det mesta) snyggt .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 14:08   #8
karin_sahlin karin_sahlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 21
Markisväv är jätte bra och hållbart. Det ända problemet är att det är jättejobbigt att sy i. Jag sydde ett kapell till båten för nåt år sen och svor på att aldrig sy i markisväv igen...

ett tips är dock att sy väskor av tyger som blir över, håller hur längre som helst. Mormor har haft sin i snart 20 år och använder den typ fyra dagar i veckan när hon går från ica.
karin_sahlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 08:32   #9
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
I tidningarna här i Stockholm står det att Ohlssons tyger har sommarpriser på 'Randig och enfärgad markisväv 29:-/m br 90 och 69:-/m br 150´.
Det kanske gäller där du bor också.

/MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 09:51   #10
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag köpte markisväv på Ohlssons för nån månad sen, men såg att det mesta var slut nu, i alla fall den enfärgade. Det var på Ohlssons på Sveavägen så om du kollar på nån annan så kanske det finns, från början fanns det alla möjliga snygga enfärgade. Den markisväven som jag köpte tycker jag inte alls var svår att sy i, använde också delar till båtkapell, det kanske är olika för olika vävar.
MVH Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 14:41   #11
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hörde med en persienn-butik i närheten, som också säljer markiser, och de hade en del utgående färger och mönster av markisväv till halva priset. Får nog styra kosan dit och kolla lite...

Tack för alla bra tips och idéer!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons