Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-03-05, 10:40   #1
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Lapptäcke av jeans?

Hej alla duktiga och hjälpsamma "lapptokar".
En arbetskollega har bett mig att lära henne grunderna i lappteknik, och det ska jag nog klara av... Men nu är det så att hon vill sy ett lapptäcke av gamla jeans och då måste jag vända mig till er! Är det något man måste tänka på när man ska sy i jeans? Har ni några tips och knep på denna fronten? Eller är det bara att köra på som vanligt? Tack på förhand.
Soliga hälsningar
Annika Pettersson

P.S. Nu är det äntligen helg, här ska sys... D.S.
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 10:52   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Hej Annika.
Jag vet inte om det är något som man måste tänka på med jeans, men jag hade en jobbar kompis som sydde mycket av gamla jeans och det blev verkligen super fint, hon satte på fickor och hänslen som detaljer...toppen. Jag behöver få berätta för någon som förstår hur glad man kan bli: Jag har hämtat mitt data program i dag customizing plus och kortläsare och ett nytt broderkort "out door mini life". Glad som en lärka ber jag er hålla tummarna för att jag klarar att instalera allt rätt!! Malin. J.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-05, 20:30   #3
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
jeanstäcke

Hej igen Annika. Att sy ett täcke i jeans är inte nåt svårt, bara lite hårdpressat. Jag klyvpressar, dvs delar sömsmånen. Tjockare nål är ju bra, och man klarar sej med ett bomullstyg eller ännu mysigare en baksida av fleece. Det finns en norsk bok som inte är dyr men bra, "Trylleri med dongeri" el likn. Det är bara jeanstyg i den! Många roliga bra saker.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-08, 15:32   #4
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Hej!
Kan rekommendera att använda en stark nål, men det kanske är självklart...

Tror också att det är svårt att quilta på vanligt sätt, dvs med mellanlägg och baksida så t ex att skippa mellanlägget och använda fleece på baksidan eller annat tjockare tyg är nog jättebra. Samt att man kanske bara punkt-quiltar, dvs inga vanliga långa sömmar utan tex stjärnor eller vad man kan ha på sin maskin om man är så lyckligt lottad.

Kan varna för att det blir väldigt skräpigt/dammigt runt maskinen också och är ganska tungt för axlarna.

Jättesnygg är ju sån här "rag" -stil dvs man har sömmarna på framsidan och klipper dem så att de blir rufsiga. Det har jag aldrig gjort själv men det finns flera beskrivningar om man söker på Internet.

Mvh Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-08, 18:28   #5
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Tack för svaren!
Nu vågar jag mig nog på att prova. Dyker det upp nån mer undran ang. detta så lita på att jag återkommer...
Tacksamma hälsningar
Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-10, 12:14   #6
Bea97 Bea97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 12


Hej Annicka, har sytt mycket i gamla jeans. En rekommendation är att sy med nål 90. Använd gärna hammare och så ner sömmarna. Ännu ett tipps för att klara av sömmarna är att förskjuta dem lite, är effektfullt när man använder rektanglar eller kvardrater.

Jeans är jättekul att i har även gjort jeansjackor och västar, väskor.

Hälsning
Lisbeth Johansson från Enköping
Bea97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons