Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 20:48   #1
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Smile bästa julklapp till sig själv

jag köpte nv-900 härifrån och blev helnöjd. enda tråkiga är att det kom ut en ny med usb ingång. så bästa rådet är köp denna

http://www.brothershopen.se/Symaskin...odermaskin.htm
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 21:07   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
10x10 cm är lite väl litet? Eller kan den större?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 21:13   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Den kan bara 10x10
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 17:06   #4
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Lightbulb

10 ggr 10 cm räcker i de flesta fall man vill göra nåt broderi.
logga på en keps, eller brodera nåt på en handuk eller brodyr på en hembygdsdräkt. ofta upprepas brodyrer och då är det ju bara att flytta fram tyget i brodyrbågen.

de få gånger man vill göra större brodyrer kan man öva upp sig på frihandsbrodyr och spara de 10 000-20 000 kr som andra brodyrmaskiner kostar. bättre lägga dom pengarna på tråd som går åt i mängder. kolla denna karl helt otroligt duktig:

http://www.youtube.com/watch?v=8JWRtsyoLhQ

undrar om inte brother (alla andra fabrikat också)använder samma kretskort och mekanik i flera olika maskiner. nv-900,950 verkar ha samma grundmekanik som nv-350. men knapparna och styrprogrammen skilljer. troligen används samma kretskort men ytmontagerobotarna på fabriken som monterar komponenterna använder olika dataprogram och de elektronikkomponenter som inte behövs monteras inte. och kontakt för brodyrenhet saknas.
detta kan ju vara bra när maskinerna är 20-30 år gamla och man kan plocka reservdelar från olika.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 17:28   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om du menar den gamla Innovis 350 så är det i grunden samma maskin som NV900 men med annan tråd-trädning eftersom trådkasetten aldrig blev någon succe. (När man pratar om NV350 idag är det en ren symaskin, en HELT annan maskin)

Det är också möjligt att många maskiner har samma eller jämförbara kretskort, men det kan skilja i motor och andra funktioner vilket man direkt märker om man verkligen provar dem.
Vad gäller brodyr-ytan är det mer eller mindre ett faktum att de flesta som börjar med maskinbroderi ganska snabbt tycker sig växa ur 10x10-maskinen. Själv skulle jag se det som en stor begränsning. Därmed inte sagt att man inte kan göra massor även med en 10x10-maskin, särskilt om man har en flerpositionsram, men jag tycker nog att du har lite för dåligt på fötterna för dina tvärsäkra och svepande påståenden.

Därmed absolut inte sagt att NV900 skulle vara ett dåligt köp. Tvärtom är det väldigt mycket maskin för pengarna och ett riktigt bra köp OM man nöjer sig med 10x10!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 20:34   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Självklart kan man göra stora arbeten även med 10x10 men man förlorar på att det är så mycket jobbigare och också sämre noggrannhet, man kan ju aldrig få det exakt på samma ställe om man verkligen vill sy en enda stor heltäckande brodyr utan "luft" mellan.

Ta mig t.ex. jag har vuxit ur min 13x18 cm. Eller jo den passar jättebra för dockkläder men nu har jag börjat vilja brodera på människogrejer också. Jovisst vet jag att jag kan ha jumboramen på 30 cm men det krävs ju en massa jobb med filerna, klyva upp dem rätt och jag har inte hittat någon färdig brodyrfil för just den här ramen färdigpreparerad fil.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 21:02   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Fniss! Spelar ingen roll hur stort man har, man lyckas ändå hitta något som kräver ännu större yta!

Annars tycker jag nog att just 13x18 kommer man väldigt långt med. Det är nog min favoritram, fast jag har 20x30 brodyryta. Men visst får jag använda största ramen titt som tätt också även om det ofta bra är liiite större än 13x18, En cirka 20x20 skulle vara perfekt, för det är ju lättare att spänna upp bra om inte ramen är onödigt stor.

Men, som sagt, man kan hitta på massor av skojigheter med 10x10 också!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons