Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-06-11, 17:55   #1
vilseipannkakan vilseipannkakan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 36
Lite frågor kring Husqvarna s25 och Pfaff 4.0

Hej, ny på forumet! Jag har läst igenom en hel del recensioner redan, och behöver lite kompletterande info.

Jag har aldrig sytt på en overlock, och äger en vanlig symaskin från Husqvarna som jag syr mina kläder på. Eftersom jag är en slarver som föredrar "kreativitet" (en eufemism av episka proportioner) framför riktlinjer, så syr jag inte efter mönster, utan nålar bara fast tyget på provdockan och hoppas på att det ser ut som en klänning när det är klart. Jag kommer dock inom en snar framtid att börja gå en yrkesutbildning i sömnad, och vill redan nu köpa en overlock, då jag har extra pengar just nu.

Jag har inte haft möjlighet att besöka butikerna, och hoppas således på att någon här kan svara på mina frågor.

1. Hur användbar är Husqvarnas tygväljarfunktion, där man väljer på skärmen vilket tyg man ska sy i?

2. Hur högljudd är Husqvarnas respektive Pfaffs coverlock? I nuläget kan jag inte sy på kvällstid för att min enkla Husqvarna stör granarna.

3. Är det någon skillnad i trådspänning mellan Pfaff och Husqvarna? Jag såg att några här har skrivit att Husqvarnas är för lös.

4. Hur irriterande är det med maskinernas digitala inställningar och förslag på sömnadsval? Som en sann teknofobiker ser jag framför mig hur jag sitter där dag efter dag och sliter mitt hår för att maskinen vägrar välja den söm som jag vill ha.

5. Är det värt att testköra maskinerna i butik när jag inte ens vet hur de ska användas? Tänk om jag råkar tugga ner hela tyget i nåt litet skrymsle och får betala 11 papp för att jag har sabbat en maskin, utan att ens veta hur jag sabbade den.

6. Vilken maskin känns mest stabil - Pfaffs eller Husqvarnas?
vilseipannkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 19:51   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Du ska absolut provsy i affären då hör du hur de låter och lär dig lite och får testa om du tycker om maskinen. De maskiner som du väljer mellan är båda coverlocks. Det betyder att du kan sy både overlocksöm med den men också coversöm som är den tvillingsöm som man t.ex. brukar se längst ner på t-shirts. När maskinen är kombinerad så behöver den byggas om för att sy de olika sömmarna och det kan upplevas krångligt. Jag själv valde att köpa två separata maskiner för att jag tyckte att det verkade för jobbigt. Be att de visar hur man ställer om maskinen mellan sömmarna. Enklaste maskinerna att ställa om när man köper kombinerad maskin är de från Babylock men de ar ganska dyra.
Om du har möjlighet så tycker jag att du även ska titta på andra märken och provsy dem också t.ex. Bernina, Janome, Babylock.
Lycka till!
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 21:13   #3
vilseipannkakan vilseipannkakan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 36
Det visade sig att jag hade mer pengar än vad jag trodde, så nu har jag beställt en Babylock Evolution från Skövdes onlinebutik. Jag ser fram emot att spendera ett halvår med att försöka förstå hur den fungerar. Resonerade som så att det är en sådan maskin jag kommer vilja ha när jag väl har lärt mig att sy på riktigt, så om jag köper den nu när jag har råd så slipper jag uppgradera mig igen om ett år.
vilseipannkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 12:10   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Låter som ett bra val. Hoppas du blir nöjd.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons