Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-26, 19:55   #1
Elin.M. Elin.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 130
Hantverk i Slovenien?

Jag ska åka till Slovenien framöver. Har ingen aning om någonting... Är det någon som har tips på hantverksrelaterade utflyktsmål? Främst textil men annat hantverk är också roligt. Museum, affärer, marknader..? Kommer vara mest i närheten av Llubljana, men allt är av intresse!
Elin.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 17:51   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har varit där ett par gånger. Dom har hantverk lite överallt, men kan inte precisera just nu. Får kolla upp det. Letar du tygbutiker, så finns det en mindre på BTC i NovoMesto.(BTC är ett stort köpcentra) Det finns även en tygbutik som är billigare och med större utbud på andra sidan vägen vid BTC. I en lite mindre galleria. Jag har inte haft möjligheten att leta butiker i Ljubiljana, men där finns säkert en hel del. Kan kolla med en av mina väninnor som bor där.

En sak som du däremot inte får missa är marknaden i Ljubiljana. Varje söndag, tror att det är fram till kl 14.00, så stänger dom av hela centrum. Det är marknadsstånd precis överallt i varenda gata. Där finns en hel del hantverk, både textilt och annat.

Vill bara lägga till att jag är fruktansvärt avundsjuk på dig. Jag längtar dit varje dag.Ska i dagarna framöver ansöka om en rehabiliterings period till där. Har jag tur så kan jag få chansen att komma dit Maj-12. Jag var där senast i augusti i fjor. Slovenien känns som mitt egentliga hemland.
Det är ett underbart land med underbara människor.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 19:15   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Nu har jag kikat lite på länkar om information. Här finns lite blandat med muséer, utställningar butiker mm. Väntar på svar från Alenka, så kommer det nog mer preciserat.

http://www.visitljubljana.si/en/expe....html?category[5]=432

Här hittade jag lite information om olika butiker som säljer hantverk bl.a

http://www.ljubljana.info/shopping
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 08:08   #4
Elin.M. Elin.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 130
Åh vad roligt att få tips! Tack snälla. Ska kolla runt lite mer på sidorna du rekommenderar. Söndagsmarknaden du nämnde låter toppen, tygaffärer och några av småbutikerna är också av intresse... Ska undersöka detta med spetsarna lite extra också. Hoppas att du får åka dit snart igen!

Ps. Grytlapparna funkar fint än
Elin.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons