Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-11, 16:38   #1
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Janomes Gigaram?

Hej!
Jag har sökt i forumet men inte hittat vad jag söker så då får det bli en fråga istället...

Hur ska jag stygnsätta (Embird) för att slippa alla dessa långa hopp från sida till sida?
Jag försöker få till ett fågelhuvud (som ska var 22 cm på höjden)och i framför allt konturen (bredare satinstygn) hoppar syningen fram och tillbaka...

Snälla ni hjälp mej!!!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 16:59   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Kom just på en sak till: hur hittar jag rätt läge när jag ska börja sy på andra delen?!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:21   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Kan inte Janome men i Embird när man sätter hoopsize så finns det olika ramar att välja o sen bestämmer du själv en punkt du går efter så gjorde min sambo när vi gjorde indianen.
Gå in på insert o sen Align stitches så kan du skriva slutstygn på 1:a delen o sen 1:a stygnet på nästa. Kolla på linjalen i kanten så du ser att det tal du använder finns i båda sektionerna.
När det var klart så sparade jag ner det direkt i maskinen (Brother) o det kom in som 2 broderier så det var bara att sy först den ena sen ändra ramen o sen sy den andra.

Lyca till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:34   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Om det är en båge som du vänder för att kunna sy hela ytan så måste du redan från början skapa halva brodyren och sedan andra halvan.

När första halvan är klar placerar du ett stygn i ytan som går omlott. Första stygnet i andra halvan skall vara på samma ställe, då kan du placera det rätt. Även om man inte ramar om utan bara vänder kan det vara några mm fel så man behöver minst ett stygn att justera mot.

Det kan vara bra att dra ut två hjälplinjer så du har koll på ytan som går omlott. Klicka i linjalen till vänster och drag ut i arbetsytan. Placera den med halva måttet från mitten och drag ut en till som placeras på andra sidan. För att inte flytta dessa av misstag så väljer du Edit/Lock Guide Lines.

Förstår inte riktigt vad du menar med att satinsömmen hoppar. Hoppar den från sida till sida eller är den bredare än 11 mm så den gör några stygn på ena kanten och sedan några stygn på andra kanten?

Hoppar den från sida till sida (du får vända ramen hela tiden) så är det i planeringen av sömmen som måste göras om så du inte går över maxmåttet för din maskin.

Gör den extra stygn på varje kant av sömmen är den säkert för bred. Är en satinsömm bredare än 10-12 mm så skapas det fäststygn och hoppstygn istället. Gör den smalare eller konvertera den till Column to Column with pattern. Du kan också gå in i Parameters och under Sample väljer du den sista varianten Wide Satin. Den lägger till lite stygn som knappt syns och du slipper alla fäststyngn. Den sista varianten kom i en av de senaste uppdateringarna.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:43   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294


Senast redigerad av angis den 2008-09-11 klockan 17:50.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 18:29   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Hej igen!
Monika: om jag förstår dej rätt så kan jag stygnsätta hela bilden direkt men ska göra den i 2 halvor?
Kan jag spara om jag markerar i högersidan där allt ligger "uppradat"?
Hoppen går från ena sidan hoppar över till andra sidan och tillbaka till första igen så det blir långa trådar tvärs över... Som jag misstänkte beror det nog på mej

Lena: align stitches har jag missat helt hållet! ska helt klart kolla på det..

Bugar och tackar så "möe" för er hjälp!
Sysidan kan man alltid lita på!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 19:01   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Ja du kan göra hela brodyren på en gång bara den är i två halvor. Låt gärna konturen på första halvan sluta lite innan själva fyllningen, fast innom omlottutrymmet. Så när du gör andra halvan får du ihop fyllningarna snyggare. Svårt att förklara med bara ord.

Hur du sedan skall spara filen eller filerna får du testa dig fram till. Det beror lite på din maskin. Antingen kan du i Embird välja en "Hel" ram och spara i en fil. Din maskin broderar ena halvan och ber dig vända ramen. Fungerar inte det väljer du din ram i Embird. Den har då färgade streckade linjer i mitten. Klicka på den färg som är först i andra halvan, högerklicka och välj Separate before Color. Du har nu två objekt till höger. Markera båda och välj Save Selected as... Du får nu två filer som du måste öppna var för sig i maskinen.

En fråga om konturen: har du använt Freehand verktyget? Det är inte så bra ännu, får hoppas Embirdteamet förbättrar det. Oftast blir det bättre att göra manuellt, speciellt när du skall ha brodyren i två delar som här då måste du ha full kontroll på vad som händer.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 19:14   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Full kontroll jo jag tackar jag då bör jag nog lägga ner detta projekt och läsa en bok istället...
Fasen också då hade jag börjat rätt från början men när jag inte fick till det så gjorde jag om filen - då fick jag något färre hoppstygn, men jag provar igen...

Jag har valt satinstygn i konturdelen..
Du har inte funderat på att göra en lektion om detta? I alla fall JAG behöver en
Tack igen!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 20:28   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Tänkte precis på det. Nu håller jag på att översätta Embird till svenska så lektioner får vänta till det är klart.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 10:01   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Embird på svenska låter helt klart intressant!
Vad duktig du är och hur hinner du med allt?
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons