Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-22, 09:56   #1
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Problem med undertråd

Jag sitter och försöker sy godispåsar med en påskhare från Emblibrary på. Första jag gjorde häromkvällen gick bra, men igår började det trassla. Undertråden kommer fram hela tiden så att den stackars haren blir alldeles vitspräcklig. Jag har läst alla råd jag kunnat hitta i denna fråga här i forumet. Alltså har jag gjort rent både spolhus och där övertråden löper efter konstens alla regler. Hjälper inte.

Sedan läste jag om att man skulle kunna ställa ner övertrådsspänningen, men det går inte. Ratten står på 0 när jag inte syr och ställer sig på 3 när jag broderar, men den går inte att rubba. Ska det vara så?
Maskinen jag har är en Husqvarna Platinum 950E.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 11:34   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag har föregångarn till din maskin som heter platinum plus. Jag brukar konstigt nog behöva spänna övertråden lite annars blir det så att undertråden syns. Det går inte att vrida direkt på "ratten" till övertråds spänningen utan du gör det med knappen som ser ut som en trådlänk som e den första knappen från vänster och andra uppifrån från displayen. >o<>o<>o ungefär så ser den ut. Hoppas du förstod
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 11:51   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Om det funkade med samma motiv innan så är det nog inte trådspänningen det är fel på. Det brukar dessutom inte rekommenderas att ändra trådspänningen.

Tror snarare att du borde göra ren maskinen ordentligt. Se till att det inte finns något ludd mellan trådspänningsskivorna plocka isär undertrådshuset och dammsug ordentligt. Ta en tops och försök att få upp så mycket som möjligt under undertrådshuset. Om du har så kan du prova att göra ren den med elektronikrengörning men då måste du stänga av maskinen och dra ur sladden och sen låta den stå några timmar efter att du är klar.

Hade samma problem med min designer 1 och den gick som en klocka efter att jag var färdig. Du anar inte vad lite damm kan göra med maskinen.

Lycka till
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 12:28   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Tack för era råd

Nu har jag dammsugit maskinen ordentligt. Jag gjorde ren den redan igår men för säkerhetskull. Jag har kört med tandtråde genom ledaren för övertråden och dammsugit även där så gott det går.Det ser inte bättre ut. Stackars haren är forftarande vitaktig. Sedan har jag provat med att både höja och sänka trådspänningen, (nu när jag fick lära mig hur det går till ) men det hjälper inte heller. Blir kanske en aning bättre om jag sänker, men även om jag sänker trådspänningen så mycket det går kryper undertråden fram. Det är värst i konturerna. Där blir det helt vitt.

När det först dök upp trodde jag att det berodde på löst spolad undertråd, men jag har kört många spolar sedan dess och återgott till att linda två varv runt den lilla trådspänningen till spolningen. Om jag inte gör det ligger undertråden alldeles lös.

Elektronikrengöring ska jag skaffa så snart det blir vardag igen. Annars åtestår väl inget mer än att lämna in eländet. Jag har ändå tänkt göra det eftersom den inte syr så snyggt, men brodereandet har fungerat bra fram tills nu. Jag har inte använt maskinen sådär förskräckligt mycket under det dryga år jag har haft den. Tycker det är dåligt att den ska behöva in på service så snabbt. Jag köpte den begagnad från en butik och då var den nygenomgången, sa de iallafall.
Tack för era råd iallafall och trevlig fortsättning på påsken.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 22:55   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det finns ett knep som jag tar till när inget annat hjälper. Spola undertråd av samma färg och kör det under, så blir det ju samma färg när undertråden sticker upp och då syns det inte.Funkar perfekt. Min maskin får sådana ryck ibland. Den drar upp undertråden långa perioder, Allt ser jäkligt ut och ingenting hjälper. Sen kan den plötsligt ändra sig igen och sy perfekt. Har en 9 år gammal D1:a (med egen själ och egna åsikter om det mesta).

Senast redigerad av chery den 2008-03-22 klockan 23:00.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 07:16   #6
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Har du provat med färdigspolad undertråd? Har haft en likadan maskin som dig och tyckte också att den strulade med hemspolad undertråd. Jag använde bara sådan tråd till den maskinen och även till min desingner 1. Den tråden är helt jämnt spolad vilket det är svårt att få den hemspolade att bli. Jag tycker att det funkar mycket bättre med sån tråd.

Har du provat att brodera något annat motiv på annat material med maskinen? Det kan ju också vara materialet och mellanlägget som strular. Oftast så får man prova sig fram vad ens maskin gillar när det gäller tråd, undertråd, mellanlägg.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 09:49   #7
Linn Linn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 22
Jag fick likadant när jag broderade, har en D1, Jag bytte märke på undertrådet, hade madeira, sedan fungerade det utmärkt. Hoppas du får ordning på broderierna.
Gunilla
Linn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 17:13   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Smart idé att byta färg på undertråden! Lite jobbigt bara när det är så mycket färgbyten som i den här haren, och så tätt. Men kanske man skulle kunna ta undertråd som är mer i färg med tyget. Då sticker ju inte det vita fram så mycket.

Var handlar man färdigspolad undertråd? Och vad är bra? Jag har spolat själv. Har använt Sulky, men i och för sig från en ny rulle, inköpt på ett annat ställe, när det började trassla.

Vad skulle man göra utan sysidan. Sitta ensam och riva sitt hår.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 17:57   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag tror att symaskinshandlare har färdigspolad tråd. Annars finns det på www.maskinbroderi.se. Finns både plast och pappspolar men plast är att föredra. Pappret skapar en massa damm i maskinen och kan om du har otur skapa stora problem.

Ja visst är sysidan bra Man får nästan altid hjälp när det strular till sig.

Hoppas att det löser sig för dig!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons