Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-31, 14:54   #1
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Question 4D embroidery eller 4D embroidery extra?

Mitt gamla HQ-program system 5 fungerar inte i min ny bärbara dator. Jag har ingen port där dongeln passar i. Jag har provat mig igenom alla adaptrar jag kommit över men ingen fungerar.

Så jag behöver något nytt. Det enda som skiljer dessa bägge program åt (förutom priset) är möjligheten att skapa egna broderier med extra om jag förstått det hela rätt.

Frågan är om dessa broderier blir tillräckligt bra för att motivera det prisskillnaden. Jag har hittils inte kännt något större behov av att skapa eget. Har kanske en eller annan idé som kanske skulle vara kul att göra, men är inte beredd att betala för den möjligheten om det inte blir bra med 4D Embroidery extra. Isåfall kan jag ju skaffa något annat program för detta endamål sedan.

Vad tycker ni?
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 15:01   #2
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag har Pfaffs Embroidery Extra och är supernöjd med detta program. Just det att man kan kombinera olika broderier och ta ut detaljer på ett broderi är det jag gillar. Det känns som det blir mer användbart.

Jag har använt ExpressDesign Wizards ett par gånger och är bilden bra med tydliga linjer och färger blir broderiet bra. Man kan säkert redigera bilden i t ex paint för att göra ännu bättre bilder.

Senast redigerad av Berga den 2010-01-31 klockan 15:08. Anledning: kom på mer
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 15:25   #3
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
dongeln

Hej
Har du en USB-dongel? Jag använder mig av en USB-förlängningskabel då mina USB-portar på datorn sitter så trångt till att jag inte kan få plats med dongeln direkt. Då har man även den fördelen att man inte riskerar att dra sönder dongeln (som någon här råkade ut för), man drar bara ut förlängningskabeln och låter dongeln sitta kvar på den.
Om det funkar för dig så är det ju betydligt billigare än ett nytt program!
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 20:23   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nej, jag har en LPT1- dongel. Alltså en som satt i en gammal skrivarport. Jag har köpt en hel rad med olika adaptrar mellan LPT1 och USB men ingen av dem har fått dongeln att fungera. Om jag haft en usb-dongel hade jag inte ens övervägt att köpa nytt program. Husqvarna vill inte ha med mitt gamla program att göra. Det är ju många versioner för gammalt.

Pfaffs program är likadant som Husqvarnas eller hur? Låter bra att du kunde göra bra broderier. Då kanske det kan vara värt de där extra slantarna. Jag känner inget större behov av att lära mig digitalisera i någon större skala, men att göra något litet ibland skulle nog vara kul.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 02:02   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag hade Husqvarna System 5 som mitt första broderiprogram, men jag uppgraderade till Husqvarna Vip medan man fortfarande kunde det, och fick det billigt.
Jag har både VipCustomizer och VipDigitizer (det som ungefär motsvarar skillnaden mellan inte extra och Extra).

Sen har jag bara skaffat 4D Sketch.
Det är ett kul program som är ganska enkelt att använda , det är mycket billigare än hela, och du kan enkelt ändra broderier "sudda", flytta, kopiera, vrida., ta bort valda färger..) och rita stygn själv, antingen fritt eller med en valfri söm. det går att ha en bild bakom som stöd.
Det finns TVÅ olika versioner, med olika priser, en fristående ( ca 2600-2950 kr inkl ritplatta) och en till dem som har 4D redan. I mitt (det fristående) ingick en ritplatta med en "penna" som man kan använda istället för mus, det är väldigt bekvämt, man klickar med den, den har två "musknappar".

Kolla gärna på det programmet, jag rekommenderar det varmt!
Annars tror jag det räcker för dig med 4D,att inte betala mer för "Extra".

Fråga gärna mer, det är svårt att skriva allt .

http://www.husqvarnaviking.com/se/9007.htm

Senast redigerad av Syofta den 2010-02-01 klockan 02:25.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 02:06   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sen har jag ett annat tips också:
det kanske är så att det är operativsystemet, Windows Vista är det väl du har?.,
som inte kan kommunicera med dongeln. alltså inte själva adaptern som ställer till det.
Nu är jag inte dataexpert, bara lite hemmapulare, men har du provat att köra i "kompatibilitetsvy", tror jag det heter, för Windows 98 eller XP.
Det kan du fråga alla datakunniga om.
Absolut värt att testa, det kostar ju ingenting .Har du jättetur så kanske det går..
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 05:56   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kompabilitetsvy

Hur gör man för att köra i denna kompabilitetsvy?


Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Sen har jag ett annat tips också:
det kanske är så att det är operativsystemet, Windows Vista är det väl du har?.,
som inte kan kommunicera med dongeln. alltså inte själva adaptern som ställer till det.
Nu är jag inte dataexpert, bara lite hemmapulare, men har du provat att köra i "kompatibilitetsvy", tror jag det heter, för Windows 98 eller XP.
Det kan du fråga alla datakunniga om.
Absolut värt att testa, det kostar ju ingenting .Har du jättetur så kanske det går..
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 06:58   #8
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Smile

Jag har Husqvarna 4D Embroidery Extra - helt enkelt ett
suveränt broderprogram.
Har även tillvalsprogrammen 4D Cross Stitcher och
4D Family Portrait som är väldigt roliga att jobba i.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 09:53   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Skulle inte tro att kompatibilitetsläget löser något. De flesta USB-skrivarport-adaptrar är just vad jag skriver: USB till skrivarport. Inte fullkopplad parallell-port Alla stift är alltså inte anslutna. Behövs inte för skrivare, men väl för programdonglar.

Annars ställer man in kompatibilitetsläget genom att högerklicka på programikonen, välja "egenskaper" och någonstans där kan man kryssa i att programmet ska köras som XP.

Värt att prova, men problemen med parallellportsdonglar på datorer utan parallellport fanns innan Vista kom. Jag hade tur när jag köpte en adapter för flera år sedan, att den var fullkopplad, och den dongel jag hade då (Artista) dessbättre fungerade. Vad det var för fabrikat på den sladden har jag ingen aning om. Det var som sagt en del år sedan och någon dokumenatation har jag inte sparat. Insåg inte vilken tur jag hade haft förrän jag läste om andras jätteproblem i amerikanska forum.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 18:33   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har xp på min bärbara så det är det att en adapter inte emulerar en LPT1-port fullt ut som är problemet. Min gamla bärbara hade också xp, men där fanns en LPT1port.

Sketch låter kul om man kan rita. Det kan inte jag så jag bör nog hålla mig till färdiga bilder. Fast på det du skriver låter det som om man kan göra mycket mer än det som står på hemsidan. Man kanske ska be om en demonstration i Hq-butiken?
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 09:44   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Sketch låter kul om man kan rita. Det kan inte jag så jag bör nog hålla mig till färdiga bilder. Fast på det du skriver låter det som om man kan göra mycket mer än det som står på hemsidan. Man kanske ska be om en demonstration i Hq-butiken?
Ja, det stämmer! Sketchprogrammet kan mycket mer än vad de skriver på hemsidan!
Dessutom kan man föra över till antingen diskett, broderikort (de gamla) eller till USB-minne och även via sladd till vissa maskiner. Man ställer in vilket man vill ha. Det är det jag är så glad över, att det kan passa också till våra kära äldre broderimaskiner.
Man kan få veta mer om man tittar på en annan hemsida :
http://www.vsmsoftware.net/MicroSites/Sketch/
Titta speciellt på Editing, så kan man se just detta med att "klippa och klistra in" delar av broderier. Det funkar på samma sätt som "lassoverktyget" som ju finns t ex i Paint, det ritprogram som finns i alla datorer, men man kan markera vilken form man vill att urklippet ska ha.
Att "sudda" går till så att kombinera urklipp med att man fritt kan
klicka i/klicka ur varje trådfärg om man vill att den ska synas eller inte, då tar man t ex fram den färgyta man vill ha bort och så "suddar" man den. De andra färgerna finns ju kvar man, bara gör dem osynliga medan man ändrar broderiet.
Hoppas det går att förstå detta!
Enda nackdelen med programmet är den delen som heter Calligrahpy, där kan man göra fantastiska saker, men då behöver man ha lite kunskaper i vanlig kalligrafi (skönskrift) på papper först om det ska bli riktigt snyggt.

Absolut att du ska be om en demonstration i din Husqvarnaaffär! Hoppas din återförsäljare är bra på det här programmet. Det finns ju så många nya Husqvarnaprogram nu, med fantastiska möjligheter.

P.s. för att titta på filmerna i länken behöver man ha Adobe Macromedia Shockwaveplayer installerat, det hämtar man gratis och det är ett säkert program.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 21:03   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nu har jag suttit halva kvällen och tittat på all info om Stich som fanns på länken. Verkar vara ett otroligt spännande program. Jag ska defenitivt be att få det visat ordentligt. Jag tänkte ta en tur till Husqvarnabutiken på lördag och de ska ha programmen i sin dator. Jag ringde och kollade idag.

Jag har en quiltdesignerII så jag har ett d-card och lägger broderierna på. Så det går också att göra med Stich? Går det att lägga mer än en i taget? Nu använder jag 3D Organizer och för över ett broderi i taget och det gör mig lite vansinnig ibland.

Som sagt, ska bli spännande att se på lördag vad de har att visa.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons