Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-16, 12:26   #1
sandrae sandrae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 3
Unhappy Plötsliga problem med min symaskin!

Har fått plötsliga problem med min symaskin att jag snart rycker av mig håret!

Satt och sydde liten sicksacksöm, fäste tråden och skulle börja likadant på ett annat stycke och då helt plöstligt så har symaskinen fått för sig att sy en annan typ av söm!!

Testade då de andra olika typer av sömmar och märker att det var väldigt få som gick som de skulle. Varav raksöm och sicksack (de vanligaste sömmarna) är några av de som inte fungerar längre!!

Jag har en gammal Husqvarna 260 och är väldigt fundersam på vad som hänt! Hur ska jag lösa detta? Lämna in den på service eller finns det något jag kan göra själv? Vad kostar en reperation ugnefär?

Mkt tacksam för hjälp!
sandrae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 13:50   #2
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.
Jag förmodar att du borstat ur och dammsugit spolhuset och ev spolkapsel. Kolla noga så att det inte sitter någon trådbit eller dammtuss någonstans.Tag bort övertråden gör rent mellan spännbrickorna. Kolla nålen. Träd om maskinen. Ställ maskinen på raksöm och sedan på zigzag igen. Testa.

Har du en maskin med spolkapsel så kan det sitta en skruv på den. Skruven slutar på insidan och där kan det fastna damm. Borsta ur.
Hjälper inte detta så är det nog bara att trava iväg till symaskinsdoktorn.

Lycka till!
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 14:36   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vet inte riktigt hur din maskin är men har du plastpuckar att byta för dekorsöm. Kolla att den inte har hoppat ut.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:11   #4
sandrae sandrae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 3
Jag har försökt dammsuga och blåsa rent den men lyckades inte plocka isär den ens.

Det är en gammal enkel symaskin som fungerat väldigt bra. Bild: http://www.blocket.se/vi/20464137.htm?ca=12_s&last=1

Men det kanske är lika bra att köpa en ny istället för att lägga pengar på att fixa den?
sandrae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 04:41   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har läst att gamla husqvarna har plastdelar som går sönder efter en viss tid. Kanske är det som hänt dig?

Ok, såg nu bilden, de maskinerna jag tänkte på var äldre än så.

Men om maskinen är elektronisk kan det vara det elektroniska som spökar.
Elektroniska maskiner är känsligare (går lättare sönder, t.ex. statisk elektricitet tänk alla syntetiska tyger... eller åska) och om det är elektroniken som strular så kostar det ofta mer att laga också. Ok det kanske märks att jag föredrar mekaniska symaskiner som håller bättre och är lättare/billigare att laga. Sorry!

Det bästa är egentligen att ta med maskinen till någon serviceställe och ser vad de tycker om det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 13:44   #6
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Det brukar finnas ställen som gör service på gamla symaskiner brukar kosta mellan 500-1000kr, kan vara värt att höra sig för innan man köper ny.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
service, symaskin, sömmar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons