Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-03-30, 19:05   #1
RimmarPåHajfena RimmarPåHajfena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 4
När trikåtyget är elastiskt "åt fel håll"?

Hej alla,

Jag har nyss sytt färdigt en Moneta-klänning, och har en nybörjarfråga om trikåtyg så här i efterhand...

Det här var den tredje Moneta jag sytt (tredje klädesplagget nånsin som jag sytt). De två första blev jag jättenöjd med på alla sätt och vis :)

Det som skiljer den här tredje med de två tidigare är att tyget (95% bomull, 5% lycra) var elastiskt "på andra ledden" jämfört med de andra tygerna. På de två första var tyget elastiskt tvärs över, dvs mellan stadkanterna, men på det tredje var det rätt stumt tvärs över och mycket elastiskt på längden (i samma riktning som stadkanterna) istället.

Detta fick till följd att klänningen nu töjs ut på längden pga tygets egen vikt, samtidigt som den inte är speciellt förlåtande alls runtom (alltså runt bysten, magen, armarna). Jag tog ju hänsyn till mängden stretch när jag planerade klänningen, och har ju sytt den så den passar mina mått, så den är ju trots det skön att ha på sig osv. Men jag undrar om jag borde gjort nåt annorlunda?

Mönstret är symmetriskt prickigt och tyget tillräckligt brett, så det hade hypotetiskt sett gått att placera mönsterdelarna på andra ledden, alltså vrida dem 90 grader. Borde jag ha gjort det? Borde jag göra det nästa gång?

Vore supertacksam att få ta del av de erfarenheter och tankar ni har, ni som är mycket mer erfarna än jag! Stort varmt tack på förhand :)
RimmarPåHajfena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 23:29   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Man ska ha den största stretchen runt kroppen har jag fått lära mig. Så du har redan funderat ut svaret själv. Bra gjort!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-06, 19:04   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Tyg har två trådriktnigar. Du kan skrädda i tre olika riktningar.

Längs efter, varpens riktning (trådarna som löper längs efter stadkanterna
i denna riknig |

Du har även en trådriktning som vi inte nyttjar så ofta och det är trådriktningen i tyget inslag. Dvs trådarna som löper mellan stadkanterna.
Den ledd som du borde ha skräddat efter. Denna riktning _

Du kan även skrädda på skrå, diagonalt (du får ett fint fall på kläderna, linetyger faller efter kroppen t ex) dvs den här vägen \ Tvärs över de både tygriktningarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-13, 00:16   #4
Sagasi Sagasi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 2
För stretchtyger gäller bara en trådriktning som Suskal skriver. Det andra gäller för vävda tyger.
Sagasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-13, 00:21   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Sagasi skrev: Visa inlägg
För stretchtyger gäller bara en trådriktning som Suskal skriver. Det andra gäller för vävda tyger.
Jepp!!
Men vete rackarn om jag inte hade testat i detta fall. =)
Bara för att se vad som händer. Bara sytt ngt litet.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 09:39   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Jepp!!
Men vete rackarn om jag inte hade testat i detta fall. =)
Bara för att se vad som händer. Bara sytt ngt litet.
Vad skulle du få ut av ett sånt litet test? Den verkliga tyngden spelar en betydande roll när tyget töjer sig.

För övrigt gäller ditt resonemang bara de traditionella vävda tygerna. Idag kan även vävda tyger vara töjbara i både varp- och inslagsriktning om de t.ex. innehåller en viss andel elastan (= Lycra, Spandex). Det finns såna garner att köpa som också hemmavävaren kan använda.
Även garner av rena naturmaterial kan bli tillräckligt elastiska om de är överspunna. Man kan spinna ett sådant själv eller lägga på extra snodd i ett befintligt garn.
Det finns hur mycket kul som helst att experimentera med och det finns naturligtvis böcker om man vill lära sig mera.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 16:32   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Personligen köper jag inte stretchtyger som är stretchiga på den ledden. Eftersom jag inte vill ha den. Om jag av misstag skulle ha köpt den skulle jag ha skräddat det i olika trådriktningar. Ev gjort ett lapptäcke av tyget för att häva bieffekterna av stretchen. Sedan av det tyget sytt något. Bara av ren experimentlusta och alltid lär man sig något. 😀

Ja, som jag skrev det gäller fasta tyger. 😀
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 16:40   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Nu tror jag att jag fått med det jag försökt ändra och ladda upp 😀
Bifogade bilder
 
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-24, 15:59   #9
RimmarPåHajfena RimmarPåHajfena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 4
Tusen tack, alla! Jätteintressant och värdefullt att få ta del av era tankar, kunskaper och erfarenheter Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Jag tycker det är jättespännande att lära sig mer om sånt här. Jag själv stickar flitigt sedan många år tillbaka, och designar även plagg, samt att jag spinner garn osv, så det känns extra roligt när de olika områdena går in i varandra på det här sättet

Kan inte låta bli att tycka att det är märkligt att webbutikerna inte skriver ut i produktinformationen vilken ledd tyget är elastiskt... för det gör ju verkligen skillnad.

Jag gör som så att jag skär ut nya delar för klänningens överdel och provar sy, se hur det blir. Blir det bättre än första försöket så sprättar jag och syr fast den på befintliga kjoldelen.

Återigen, varmt tack för att ni är så snälla och generösa med att dela era kunskaper!
RimmarPåHajfena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-24, 18:07   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
RimmarPåHajfena skrev: Visa inlägg
Tusen tack, alla! Jätteintressant och värdefullt att få ta del av era tankar, kunskaper och erfarenheter Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Jag tycker det är jättespännande att lära sig mer om sånt här. Jag själv stickar flitigt sedan många år tillbaka, och designar även plagg, samt att jag spinner garn osv, så det känns extra roligt när de olika områdena går in i varandra på det här sättet

Kan inte låta bli att tycka att det är märkligt att webbutikerna inte skriver ut i produktinformationen vilken ledd tyget är elastiskt... för det gör ju verkligen skillnad.

Jag gör som så att jag skär ut nya delar för klänningens överdel och provar sy, se hur det blir. Blir det bättre än första försöket så sprättar jag och syr fast den på befintliga kjoldelen.

Återigen, varmt tack för att ni är så snälla och generösa med att dela era kunskaper!
Återkom och berätta hur det blev. Ta en bild som det nu och efter du har skräddat på annat sätt. Roligt att få ta del av.

Vad bra nu har jag fått tag på en stickexpert att fråga om jag någon gång skulle köra fast. Jag hoppas att du lägger ut och delar med dig av dina kunskaper. VI hantverkare är kunskapströrstiga varelser.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
trådrikting tyger

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons