Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-25, 16:02   #1
skuggis skuggis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 1
Hur syr ni trikåtröjor och muddbyxor/muddjeans?

Hej!
Jag syr ganska mycket trikåtröjor till mina barn. Jag gör alltid stickningar med förstärkt raksöm i ärm- och axelsömmarna. Har fått för mig att man måste det för hållfasthetens skull, men har nu sett att de flesta inte syr stickningar. Kan jag strunta i detta moment? Syr i hop plaggen med "fuskoverlocken" på min vanliga maskin.

Sedan till muddjeansen. Vilken nål ska man använda när man syr i hop jeanstyg och muddväv? Jeansnål, stretchnål eller universal?

Och tillsist det här med att sy raksöm i trikå. Vet att man kan göra det på ställen som inte sträcks så mycket. Betyder det att jag kan sy sömmen för resårkanal i benslut med raksöm i tex velourtyg? Den kommer ju aldrig att sträckas ut helt.

Hoppas någon orkar läsa och svara
skuggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 16:54   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En "svag" sicksack söm spricker inte i trikå-tyg
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 08:41   #3
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Det räcker med "overlocksömmen" så stickningarna kan du hoppa över om du vill om de inte är till prydnad förstås.

När det gäller nålen till muddjeansen bör du kunna använda vilken nål som helst om jeanstyget inte är för tjockt, för då skulle jag använt jeansnål/universialnål(90-100).

På din sista fråga så går det säkert bra med raksöm, men jag hade ändå valt att göra smal zig zag (stygnbredd 1 och längd 1,5)

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 08:43   #4
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Jag syr alltid en raksöm i alla sömmar på framsidan. Dels som dekor och sen för att jag tycker att det håller bättre.
Visst, det tar lite mer tid, men det känns bra i min själ.

När jag syr på muddar på jeans så har jag nästan alltid stretchnål. Det är oftast den som sitter i overlooken.
Jag syr nästan uteslutande i stretchjeans-tyg. Tycker bäst om det och det gör sonen oxå.
Har du kraftigare jeans-tyg så hade jag nog valt jeansnålen.

Så här gör jag i alla fall / Wimsan
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:31   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Som redan svarats: svag sicksack är en jättebra "raksöm" för trikåväv. På Husqvarnamaskiner finns det en jättebra söm som ser ut litegrann som en blixt fast nästan som raksöm. Den är bra, ser rak ut, men är elastisk.

I axelsömmar lägger jag alltid med ett smalt band, det kan vara trikåband eller vilken bandstump man råkar ha, och syr sen vanlig trikåsöm eller overlock. det blir både starkt och smidigt och går fort.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 18:14   #6
lillsyrran lillsyrran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 31
jag sätter också alltid ett trikåband i axelsömmen när jag syr i trikå, sömmen spricker aldrig, trikåand finns att köpa på tygaffärerna.
lillsyrran är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons