Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-20, 22:20   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tjockismönster till fest/bröllopsklänning sökes

Jag är på jakt efter ett enkelt och någorlunda lättsytt mönster på en fest/sommarklänning. Jag fastnade för denna men den är för liten för mig (strl 44 över, 46 under) och jag tänker absolut inte svälta mig bara för att komma in i klänningen.
Jag gillar mönstret, den där skärningen under bysten lär vara smickrande då jag är utrustad med lite mage så jag vill nog ha en snarlik klänning, tror det kommer passa mig.
Jag vill inte ha någon typisk brudklänning heller, utan är ute efter en enklare knäkort festklänning som man kan återanvända vid något senare tillfälle så inga kritvita chiffonggräddtyllskapelser tack.

Alla tips emottages tacksamt.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 04:58   #2
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Vouge mönster har en del liknande, deras mönster på webben är på rea nu.
t.ex denna http://voguepatterns.mccall.com/file...Full/V8489.jpg
V8489
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 07:42   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Den är för tajt för min kropp, ser det ut som. Jag hittade denna, föll pladask för modellen men efter att ha mätt upp midja (100cm), byst (108cm) och höft (115cm) insåg jag att även den största storleken där var för liten för mig.
Jag kan inte sy så jag kan inte ändra i mönstret, så jag måste ha något som passar direkt med måtten.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 08:01   #4
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Vad tror du om modellen som är avtagen under bysten?
http://www.ottobredesign.com/lehdet_...signs_5-12.pdf
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 08:35   #5
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
Mariannef skrev: Visa inlägg
Vad tror du om modellen som är avtagen under bysten?
http://www.ottobredesign.com/lehdet_...signs_5-12.pdf
Jag kan inte öppna filen. Det hinner blinka till tillräckligt länge för att jag ska hinna se att pdf-filen är tom/vit.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 09:07   #6
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Hej
Här är en som är lite lik det du önskade
http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=7028

Jag har inte kollat vilka mått som gäller för storlekarna men den finns upp till strl 46

Det finns även andra modeller här
http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...x?group_id=904

/Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 09:22   #7
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Jag tycker inte Stoff och Stilsmönster är ett alternativ när man skall justera ett mönster eftersom man BARA får en storlek.
Gå in på Ottobre.se och sök upp nummer 5/2012.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 10:08   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Här finns en del olika mönster i plus size, kanske hittar du någon som faller dig i smaken. http://www.simplicitynewlook.com/cat...e#.Ut44wNIRnIV
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 12:51   #9
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
Mariannef skrev: Visa inlägg
Jag tycker inte Stoff och Stilsmönster är ett alternativ när man skall justera ett mönster eftersom man BARA får en storlek.
Gå in på Ottobre.se och sök upp nummer 5/2012.
Det var ju väldans synd eftersom den första länken till stoff och stil visade exakt samma typ av klänning. Men då vet jag att undvika de även framöver. Tack för tipset.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 12:53   #10
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
Mariannef skrev: Visa inlägg
Jag tycker inte Stoff och Stilsmönster är ett alternativ när man skall justera ett mönster eftersom man BARA får en storlek.
Gå in på Ottobre.se och sök upp nummer 5/2012.
Varken ottobre.se eller ottobre.com existerar. Däremot har jag hittat ottobredesign.com men jag hittar inte hur man söker upp olika nummer.

EDIT:
Hittade numret men när jag klickar på pdf:en för att öppna den händer samma sak som tidigare, det blinkar till, sen är det borta. Det är något fel på pdf:en.

Däremot kunde jag bläddra igenom bilderna i katalogen i webläsaren. Där, på sid 7, såg jag en fin klänning. Dock är bilden minimal så jag ser inte vilka storlekar klänningen har. På katalogens bild sitter den på en smal tjej, en enkel rak klänning med "empireskärning", svart nederdel och mönstrad överdel.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 13:15   #11
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Här finns en del olika mönster i plus size, kanske hittar du någon som faller dig i smaken. http://www.simplicitynewlook.com/cat...e#.Ut44wNIRnIV
Det var en väldigt bra sida det där. Ska jag tolka namnet "Simplicity" som att det är lättsydda modeller allihopa?
Jag har hittat två som jag tror kan passa mig, denna och denna med ärm. Jag måste konsultera sambon, han har ett bra öga för vilka klädesplagg som kommer sitta bra på min kropp. Börjar han skrynkla på näsan när han ser bilderna, då går de tyvärr bort. Men jag hoppas på och håller tummarna för den andra klänningen, det är hög skärning, lite drapering över magen och intressant detalj på brösten och på ryggen. Det kan nog bli snyggt på mig, särskilt med detta tyg, eller liknande, som jag änskar/tänkte mig.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 22:26   #12
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Hej och tack så mycket för alla tips. Efter massa letande, tittande och dividerande bestämde jag mig (efter godkändnick från sambon) för denna klänning. Den ser rätt enkel ut att sy och passformen lär ju "lösa sig självt" så jag tror det kommer bli rätt fint. Jag ska till Jofotex nästa månad och då ska jag be de som jobbar där om råd gällande tygvalet. Jag är inte helt säker på att strukturen på det tyget jag länkade till tidigare kommer passa för denna klänning men Jofotex är ett gigantiskt ställe så nåt passande lär det finnas i deras gömmor.

Återigen, tack för alla tips. Många av de var riktigt bra och lockande men tyvärr fegade jag ur pga att jag är en total sömnadsnovis. Men blir denna klänning bra kommer jag absolut försöka sy mer.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 07:06   #13
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Fin modell du har valt och relativt lättsydd också. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att du har samma kroppsform som mig (enligt de mått du angivit i tidigare inlägg). Dvs är att midjan är större i förhållande till byst-/stussmått. Detta innebär att man oftast brukar få lägga till lite extra vidd i midja. Använder jag färdigmönster så brukar jag alltid lägga till så jag får extra vidd i midjan oberoende av modell. Skulle det visa sig att det inte behövs så får jag sy in, dvs ta bort tillägget. Nu har du valt en modell där det kanske inte behövs extra vidd i midjan, men det skulle vara tråkigt att upptäcka att det kanske skulle behövas när du syr klänningen. På din modell är det lätt att lägga till lite extra i sidsömmarna, jag hjälper dig gärna om vill och behöver. Alternativt kan du först sy klänningen i ett gammalt lakan eller annat skräptyg, då får du en bra uppfattning om passformen.

Storlek väljer du utifrån byst och stussmått.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 07:28   #14
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack, vad snällt av dig.

Jag har faktiskt en hel del skittyg jag köpte på ikea några år sedan för ingenting. Använder den som toile, men den är rätt styv. Ska nog tvätta tyget denna gång, innan jag syr i det. Jag har även färdigtvättade gamla fläckiga lakan som jag kan sy i. Men jo, jag ska absolut provsy klänningen i något annat innan jag sätter saxen i fintyget.

Så jag kommer garanterat fråga om hjälp.

Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
Fin modell du har valt och relativt lättsydd också. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att du har samma kroppsform som mig (enligt de mått du angivit i tidigare inlägg). Dvs är att midjan är större i förhållande till byst-/stussmått. Detta innebär att man oftast brukar få lägga till lite extra vidd i midja. Använder jag färdigmönster så brukar jag alltid lägga till så jag får extra vidd i midjan oberoende av modell. Skulle det visa sig att det inte behövs så får jag sy in, dvs ta bort tillägget. Nu har du valt en modell där det kanske inte behövs extra vidd i midjan, men det skulle vara tråkigt att upptäcka att det kanske skulle behövas när du syr klänningen. På din modell är det lätt att lägga till lite extra i sidsömmarna, jag hjälper dig gärna om vill och behöver. Alternativt kan du först sy klänningen i ett gammalt lakan eller annat skräptyg, då får du en bra uppfattning om passformen.

Storlek väljer du utifrån byst och stussmått.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 11:49   #15
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Nu börjar det dra ihop sig till klänningssömnad här.

Jag har tvättat tygerna och de ska strykas ikväll. Mönstret är ihoptejpat och jag har mätt mig men har fått fram lite blandade värden.
Midjemåttet faller in under strl 44, bystmåttet faller in under strl 46 och höftmåttet faller in under strl 48. Vad tusan ska jag välja för storlek nu då.

Jag har gått ner ett par kilo senaste månaden, därav lite mindre mage.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons