Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-18, 17:20   #1
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Rödcederringar mot pälsängrar

Hejsan!
En vän till mig har fått pälsängrar och då har jag läst att rödcederringar är något som funkar bra mot det, men gör det verkligen det?
Någon som har erfarenhet eller så av dessa eller av pälsängrar överhuvudtaget och har några bra tips att dela med sig av..
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 17:43   #2
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Ok, jag har varit drabbad och detta var allt jag fick göra för att bli av med dem:

pälsängrar är ett h-e om de bor i hela huset (som de gärna gör i västra götaland har jag märkt ><)
De gillar ju ull och annat gott, och är snabba som sjutton. Flyger in som små söta skalbaggar på vår och höst, sitter i krukväxterna och luktar på blommorna. sen lämnar de sina mindre söta barn i textilierna. Anticimex rekommenderar frysning av allt löst material (textilier och sånt de kan gömma sig i) i ca en vecka (finns lite olika bud där, men för säkerhetsskull). Eller lägg i ugnen, 100 grader, eller färga materialet (95 grader). tvätta allt i så hög temperatur som möjligt för materialet och stryk det som är möjligt, då dör alla ägg. Pälsängerägg sitter inte fast som t.ex. malägg och kan skakas ur de material som inte går att tvättas. (men frys för säkerhets skull).
Är det i t.ex. en garderob, dammsug minutiöst och spraya i alla springor med nåt insektsmedel. torka av med klorinlösning t.ex. Absolut INTE med typ såpa eller annat fettbaserat rengöringsmedel eftersom de kan käka det.
Lägg allt material som är "desinfekterat" och ska förvaras i täta emballage, tejpa igen osv.

Det sägs att de inte gillar cederringar och färska apelsinskal. (men det är nog ingen anticimex befattar sig med).

Om de inte ger sig, ring skadedjursbekämpare,de kan ofta ge tips utifrån var man har hittat dem med (de bor ofta i kök och sånt med, finns lite olika sorters ängrar som gillar att bo inomhus). Bor man i lägenhet ingår ofta detta i husets försäkring (går alltså inte på din egen), vet ej hur det är med eget hus, men det går att kolla i försäkringspapprena...
kom ihåg: dammsugaren är din bästa vän, men kom ihåg att bränna påsen direkt efter den stora utrotningen...

lycka till!

Senast redigerad av telestar den 2007-12-18 klockan 17:47.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 18:45   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Men hur vet man att man har fått pälsänglar? Är det hål i textilierna? Och ingen ull kvar hemma?

Jag tror i inte jag har haft nån hemma förut, så jag är bara nyfiken
(och jag vill ju veta vad jag ska hålla utkik efter )
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 19:13   #4
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Jag tog en liten bild på en stor rackare som vi hittade när vi höll på att städa:
http://mamma-scan.bilddagboken.se/in...EmY3VycmltZz0w
Anticimex är kontaktade och skall komma och hälsa på, men jag har haft ängrar själv också och vet att det inte alltid hjälper, vi har dock också hittat en bagge och vi tror oss veta var de har kläckts.
Vi har googlat mycket på det så alla kläder är på vinden, ibland så är man glad att man bor i norrland så att det redan är riktigt kallt utomhus :P

Vi har främst funnit dem i köket, vilket jag fått för mig är vanligast.

och tack för tipsen :)
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 20:16   #5
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Jag säger bara ångmaskin.
När vi hittade pälsängrar i vårt kök både dammsög och skrubbade jag alla köksskåp ordentligt. Sen fick jag tag i en ångmaskin och gick över skåpen en vända till och minsan hittade jag inte både skalbaggar och larver som låg och gnällde över att de inte ville bo i ångan. Ånga är snällt mot miljön också
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:07   #6
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Man brukar veta att de är där eftersom de ömsar skinn som ser ut precis som dom = tigerrandiga med borstig svans. Har aldrig varit med om att de hunnit med att göra hål, men däremot kan man få nån otäcking med sig när man rotar i garner och tyger... Eller i ströbrödet, som jag fick en gång, URK! ><
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:37   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Undrar om det inte var det som mina föräldrar fick in i köket? Kanske inte men det var inte kul, de fanns precis överallt i skåpens hål för hyllor och i gardinstängerna och urk!!!! Tror de tog dit anticimex och efter det förvaras ALLT i täta förpackningar! Och alla hålen i skåpen spacklade pappa igen! Rundstavar till gardinerna och jag vet inte allt!
Jag är väldigt tacksam att jag slipper sånt! (Hittills iallfall!)

Jag har andra kryp jag vill bli av med: Silverfiskarna! De trivs i min syateljé! Det gör inte jag om jag måste dela med dem! De har tom tagit sig upp på mitt strykbord nu! HJÄLP!!
Det sägs att de är "ofarliga" men de är ju äckliga och dödar man dem blir det fläckar och de äter ju stärkelse vilket tyger består av så...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 22:43   #8
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Ja lite skal och sådär har vi ju hittat både här och där.
Vi hittade massor i skafferiet och jag skällde på honom för att han hade allt i papperspåsar, jag är uppvuxen med att ha allt i täta burkar just för att slippa krypen.

Vi hittade några i garderoben också, men det vr färre än vad vi trode, sedan så verkade de tycka om att hålla till vid hundmaten, vilket jag helt klart förstår, hundmatskålen stod på en handduk och på den fanns det nog både det ena och andra som var gott, både päls och annat.

Jag har faktiskt hellre ängrar hemma än silverfiskar, det är något jag tycker är äckligt(äckligare) och det är ju i princip ännu värre än ängrar när det gäller att bli av med dem vad jag har förstått.

(såg att bilden inte funkar, kanske denna länk funkar bättre: http://images5.bilddagboken.se/17/_u...1198002260.jpg )
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 09:34   #9
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Gillar inte silverfiskar när det är fuktigt? man kanske kan torka ut dom med en fläkt eller nåt?
Trots att de är så äckliga att bo med är ju både silverfiskarna och ängrarna renhållare. Vi får väl vara tacksamma att de städar, synd att de tycker att ull är skräp bara... :-P

ibland kan det vara värt att kolla i köksfläkten och ventiler och sånt med. jag tror mina kom därifrån, från ett fågelbo, vilket är deras egentliga boplats.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 14:00   #10
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Silverfiskar trivs när det är fuktigt men oxå mörkt. Jag har min syateljé i källaren men jag har en luftavfuktare i rummet intill så det är ju inte "fuktigt"! Men eftersom det är mörkt hjälper det inte.

Jag har haft anticimex här som gav mig "fällor", men de fungerade inte och eftersom djuren inte är "skadedjur" gör de ingenting åt det!

Nåja, jag får väl ta mig tid och röja undan rejält bland mina tyglådor, högar, och allt. Få upp allt en liten bir från golvet och HÅLLA ordning. Då kanske de inte trivs så bra?!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 21:22   #11
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Silverfisk trivs både i fuktiga utrymmen som badrum men även där det är mycket saker liggande. Har ungarna slängt tvätten på golvet så kan man hitta dem (silverfiskarna) där. Bästa sättet att bli av med dem eller i alla fall hålla dem i schack är att dammsuga, dammsuga och dammsuga. Det gillar de inte. Sen blir man inte av med dem helt, de finns där någonstans men håller sig undan, dessutom kryper de i avloppssystemet så har grannarna dem så trippar de över till dig om där finns något att äta! Det är viktigt att rensa golvbrunnen i badrummet ofta eftersom där finns massor med mat. Men som sagt, det fungerar rätt bra med dammsugaren.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons