Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-04, 20:44   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Tips på kjolmönster

Som rubriken lyder.. Kjolen ska användas i jul, vill ha en lite alternativ stil på den. Har sökt på mönstersidor, och har funderingar på att kanske göra lite ändringar på mönster. Men kom gärna med tips! Kanske blir flera..

Mvh// sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:05   #2
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
alternativ?

Hej sot, bara en miljöskadad students nördfråga först: vad menar du med "alternativ stil"?

Sen undrar jag, har du kollat N&S? http://nus.irgends.de/main.html
De har grymt många intressanta kjolmönster man får konstruera efter egna mått - på tyska dessvärre. (Är inte detta ditt favoritspråk hjälper jag gärna till om du vill ha hjälp med beskrivningen, annars finns ju förstås babelfish, men ibland blir det ännu rörigare med den...)
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:44   #3
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Med alternativ menar jag lite punk/rock//metal-ish.. Om den förklaringen nu hjälper. (Skrev mest "alternativ" för att det är så folk med "normal stil" brukar kalla det...) :P (Oj, oj, kan bli en väldig diskussion av det här... hm..[sry everyone])

Den sidan har jag inte kollat in. Och, (suck) tyska är ett språk jag inte behärskar. Men ska kolla där.
Har en liten bild i huvet hur jag vill hur den ska se ut, men jag vill ha ett mönster att utgå ifrån. Hittills har jag inte hittat nåt, men jag har tid på mig, så jag letar på.

Tack för tipset!

(Kan jag höra av mig till dig ang. översättning, om jag hittar nåt som passar??)

//sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 07:07   #4
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
ja, hör av dig, kan inte alla ord men man brukar förstå med lite nyckelord och deras teckningar över mönstret.

tack för alternativsvaret med!
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 07:43   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om du har en bild av vad du är ute efter ungefär, kan du inte lägga upp den? Alternativa mönster är det sällan man hittar, däremot kan man ta i stort sett vilket mönster som helst och göra det alternativt genom att modifiera det och lägga till detaljer. Och välja tyg så klart.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 22:52   #6
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
här kommer en liten skiss för hur jag vill att kjolen ska se ut.. det är som en vanlig kort kjol, och ett släp i bak, som går ihop omlott i fram. hoppas ni förstår den.


tips om hur jag gör? har aldrig sytt en kjol utan mönster förut, men det är väl inte så svårt?? (hoppas jag..) bäst vore om det fanns någon liknande beskrivning nånstans...



//sot
Bifogade bilder
 
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 08:28   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det där kan du göra på två sätt. Antingen letar du reda på en kjol du redan har som sitter bra, mäter på den och försöker återskapa mönsterdelarna eller så konstruerar du en kjol helt från början. Har du aldrig gjort något av det skulle jag rekommendera att du utgår från en kjol som passar och när du känner att du kan det, då går du vidare och gör helt på egen hand.

Själva släpet är ju i stort sett bara en trekant. Mät ut den totala längden på den och mät ut vilken höjd det ska vara var någonstans. Den mönsterdelen borde se ut något sådant här sedan. Mjuka till kanter och så så borde det blir bra. Ska släpet vara rynkad upptill? I så fall förlänger du bara sträckan mellan mitt bak, sida och fram med så mycket som du ska rynka ihop. Säg till om du inte hänger med.
Bifogade bilder
 
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 11:15   #8
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag gkjorde ett kjolmönster själv i somras, och då utgick jag från ett befintligt mänster för att få midje- och höftdelen rätt. Jag tror egentligen att det här kan vara en superidé (inte bara i det här specifika fallet, utan överlag när man har en bild av hur man vill att kjolen ska se ut men saknar ett sånt mönster), att hitta ett kjolmönster som passar en i midjan och över höfterna och som man sedan kan variera i oändlighet.

Kanske man i det här fallet kan utgå från ett mönster på en kort kjol, och sedan sy fast släpet ovanpå? Eventuellt kan man ju också göra släpet utan mönster, man kan t.ex. testa med skräptyg (utslitna lakan kan göra sista insats i det här fallet) för att få till det innan man sätter saxen i det slutgiltiga tyget.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 13:17   #9
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
om jag mäter en befintlig kjol och utgår från den, hur mycket borde jag lägga till i sömsmån osv? vill inte att den blir för tajt, och det är ju bättre att de blir för stort, för det kan man alltid göra något åt.
vet inte om man ser det på bilden, men det ska vara en dragkedja i fram, som döljs (jag vet precis hur, men det är svårt att förklara), men hur mycket ska jag lägga till för den? sömmen kommer då iofs hamna i fram, men jag tänkte ändå ha veck där, så man kanske inte lägger märke till sömmen speciellt.

ja, nee, jag får testa. och har ni tur får ni se ett bra resultat.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 13:36   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du ska lägga till så mycket i sömnsmån för varje sömn som du vill. Tycker du om att sy med 1 cm, lägg till det. Är det 0,5, gör det. Är det 2 cm, använd det. Det är helt enkelt en smaksak.

Ska du göra en snygg fåll upptill eller nedtill, lägg till extra för den.

När det gäller dragkedjan, gissa dig till och lägg till någon centimeter extra. Du kan väl klippa bort överflödet efteråt, eller? När vi inte på vilken sätt du tänkt sy den är det lit esvårt att säga något mer exakt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons