Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-01, 18:42   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Problem med skjorta

Sitter och syr en skjorta ur nyaste nummret av Ottobre men nu har jag fastnat totalt...vet inte om det är för att hjärnan är överarbetad eller om det är konstigt skrivet.

Så här står det:
Sy smala kantningar på ärmsprundets båda sidor. Vik sprundet räta mot räta och sy ett formveck vid sprundets början; se illustration. Sy ärmarna i ärmhålen o sy stickningar.

1 problemet: Ska jag klippa upp ett sprund eller är det bara nått som ska vikas??

2 problemet: det står att jag ska se illustration...hittar ingen sån nånstans i hela tidningen.

Är jag helt puckad som inte fattar????

/Bellatrix
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 19:21   #2
marielo marielo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 25
En liten tanke jag fick:
Brukar inte de ha illustrationer på mönsterarken?
marielo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 19:31   #3
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
har kollat där med men hittar inget....står inte om jag ska klippa upp ett sprund heller ...börjar bli galen på dessa skjortärmar snart.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 19:53   #4
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Finns det inte ens en liten tvärmarkering där sprundet ska sluta..? (på ärmsömmen t.ex.)
Har inte testat ottobres mönster, men vet att jag alltid brukar missa Burdas diskreta markeringar.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 20:41   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag brukar klippa upp ett sprund och sedan sy en snedslå längs hela (man spänner ut sprundet lite, så även snedslån). Därefter gör man som du har fått beskrivet, dvs syr ett formveck längst ner. Jag brukar sy formvecket och vidare ner en bit. Därefter fram och tillbaka några gånger lite längre ut, och sedan helt sonika klippa bort den annars lite vassa och hårda trekanten som bildas...

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-12-01 klockan 20:57.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 20:57   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
En liten bild från insidan och utsidan av ärmsprundet (gammal blus... ursäkta . )
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 21:08   #7
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Det var så jag tänkte med Gunilla för så har jag gjort innan på andra skjortor, men det står inte ens att man ska klippa upp ett sprund eller att man ska sy dit nån bit av tyg det var därför jag blev fundersam.

om man inte använder sig av nån annan tyg bit så ser det ju jätte konstigt ut...

http://www.ottobredesign.com/lehdet_...signs_6-07.pdf

Modell nr.19 är det jag syr...ni kanske blir smartare om ni ser bilden....jag blir det då inte
/Bellatrix
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 21:27   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
De har skrivit "sy smala kantningar", och då menar de säkert att du ska klippa upp ett sprund och sedan vika och sy dessa kantningar. Då måste man nog klippa små jack längst ner, annars blir det kanske svårt att vika... tycker det är enklare att pressa en liten snedslå av samma tyg och sy fast. Finns ytterligare sätt som jag provat, med en bredare infodring.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 06:39   #9
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Tack Gunilla då är det inte jag som är knasig för så uppfattade jag det med....funderar på om det kan vara så att de menar att det ska vara ett fusk sprund som bara är där för syns skull då själva manchetterna är rätt så breda så får man ju igenom handen ändå. Eftersom dom inte skrivit nån stans att man ska klippa till nån bit extra av tyget eller så...ja jag har ju mer tyg så jag gör ett riktigt sprund av en snedremsa så får vi se hur det blir

Tack för all hjälp /Bellatrix
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 09:27   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja, man klipper upp längs med linjen som är utmärkt på mönstret.

Bilden finns i tidningen mellan teckningen av skjortan och mönsterschemat. Där ser man också hur man tänkt att man ska fålla, lite bågformat. Sedan syr man så den lilla triangeln bildas.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 11:20   #11
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Så här tycker jag det lättaste och snyggaste sättet att sy ärmsprund är.
Klipp upp så långt du ska ha. Vik in den del som ska vara underst dubbelt, dvs så det klippta inte syns. Vik så smalt det går och sy en söm som upptill smalnar av till slutat av uppklippet.
Den övre delen viker du också in så det blir dubbelt men bredare så sömmen kommer ca 1 cm från kanten. (Krångligt detta lätta låter)
Den övre ska inte smalna av utan sluta i höjd med uppklippets slut. Dörefter viker du delarna så att den övre kommer ovanpå och fäster det hela med en liten fyrkant, ca 1 cm på alla sidor.
Gick det att förstå??
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons