Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-24, 23:21   #1
AnnaE1979 AnnaE1979 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2020
Inlägg: 2
Question Ändra pressarfotstryck på Brother PS-31?

Har en Brother PS-31 från ca millennieskiftet som är rätt basic men funkar helt ok. Förutom att jag inte hittar någonting alls i manualen om hur man justerar pressarfotstrycket. Det måste ju gå att göra på något sätt tänker jag, eller? Maskinen har i övrigt sömmar och funktioner/instruktioner för både tunna, tjocka, vävda och stickade/tricot-tyger, så det verkar konstigt att det inte går att ändra pressarfotstrycket? Jag hittar inget synligt reglage på maskinen. Kanske finns någon skruv inuti?? Någon som har någon idé?
AnnaE1979 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 12:25   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Är symaskinen datoriserad? Ställer du in typ av tyg du ska sy i?

På de äldre (1900-talet) kan jag inte ställa in något pressarfotstryck. Det behövs helt enkelt inte. Fattar inte hur det går till. Har testat med att sy 28 lager av fröskalsbomull (packade fullt med tyg, allt som gick att få inunder pressarfoten), därefter direkt voile, organza. Tänkte nu rackarns... sydde i 1 cm läder därefter organza och voile. Inga problem.

Har heller aldrig haft behov av att ändra pressarfotstrycket men är himla fundersam över hur detta går till.

Ursäkta kom från ämnet. Men om du väljer typ av tyg så kanske den automatiskt ställer in pressarfotstrycket där efter.

Varför vill du ändra trycket på pressarfoten? När pressarfotstrycket ökar, ökar inte risken att det sker en förskjutning mellan över- och undertyget?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 15:11   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det här hittade jag när jag googlade:

Vrid pressfots tryckratten på baksidan av maskinen för att justera trycket på pressarfoten. - Tryckfotens tryck kan ställas in på en av fyra nivåer (mellan 1 och 4). - Ju större inställning, desto starkare är trycket. Använd inställning 1 eller 2 för tjocka tyger, använd inställning 3 eller 4 för tunnare tyger.

Hittade även en film på tuben: Kanske inte gäller din maskin.

Kanske till någon hjälp!
När jag tittat på bilder så verkar justering sitta uppe till vänster.
En pil som går up och till vänster ned. Sedan står det en 4 där pilen börjar. Kolla och jmfr med filmen
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 23:43   #4
AnnaE1979 AnnaE1979 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2020
Inlägg: 2
Tack för svar! Nej, den är helmekanisk - noll datorisering! :-)
Jag har också googlat mig fram till att det på många Brother maskiner finns ett reglage, men inte på min - inte synligt i alla fall. Jag frågar eftersom trikåtyger krullar sig lite när jag syr genom fler lager, t ex vid bandkantning o dyl. När jag googlat vad detta kan bero på så är för högt pressarfotstryck en av de mest troliga anledningar som ges...
AnnaE1979 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother ps-31, brother symaskin, pressarfot, pressarfotstryck

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons