Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-05-18, 08:35   #1
unit unit är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 2
Klippa i sidentyg

Är det någon som har ett bra tips om hur man bär sig åt för att "sladdriga" tyger som t ex sidengeorgette inte glider isär när man ska klippa? Jag har för mig att jag hört någonstans att man kan lägga ut dem på nåt speciellt underlag, men kommer inte riktigt ihåg vad.
unit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 17:03   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Den här tråden tog jag upp i forumet och fick följande svar:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=siden

Läs igenom hela tråden där finns det mycket matnyttigt innan du sätter saxen i tyget.

Om du går under sök så får även då upp en massa trådar om du t ex skriver ordet siden.

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 21:01   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det var länge sen jag sydde i riktigt tunt tätvävt siden, men jag har jobbat en hel del med slinkiga tyger och så här brukar jag göra:

Lägg ut tyget på ett stort bord eller på golvet. Det ska inte ha den minsta chans att slinka iväg någonstans. Lägg på mönstret och håll det på plats med tyngder. Knappnålar kan i värsta fall lämna spår efter sig, men det finns ultratunna 0,4 mm som funkar att köpa i USA.
Använd en vass rullkniv vid tillskärningen. När man använder sax så lyfter man tyget med den undre skänkeln och det är tillräckligt för att tyglagren ska kunna förskjuta sig. Lägg en skärmatta under skärningskanten och flytta mattan allteftersom. Såhär måste man göra med superelastiska tyger också.

Numera har jag sett att extravassa microtex-nålar rekommenderas för siden. Förr använde man standardnålar. Man kan hindra att tyget dras ned under stygnplåten om man lägger ett papper under pressarfoten. Det är lätt att riva bort när det har perforerats av nålen.
Håll gärna tyget samlat i en korg i knät. Då förhindrar du att det plötsligt vill dyka mot golvet, vilket är mycket irriterande under sömnaden.

För övrigt håller jag med om alla kloka råd som du har fått tidigare i tråden.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 08:57   #4
unit unit är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 2
Hej! Tack för alla goda råd. Jag äger ingen rullkniv, men det låter onekligen som en god ide att skaffa en sådan.
unit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 10:29   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Använd raksömfot och raksömsstygnplåt. Stärk tyget med strykspray. Använd rullkniv. Jag tycker det som skär ut sigsack är jätte bra till chiffong och liknade sliskiga tyger, då tyget trasslar mindre i kanterna. Man kan också lägga papper över under tyget när man skär till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons