Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-09, 10:09   #1
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Virka pläd av en enda stor mormorsruta

Jag tänkte virka en pläd av en enda stor mormorsruta. Jag virkar stolpgrupper av 3 stolpar med 2 luftmaskor emellan men när jag virkat ett 20-tal varv börjar långsidorna "bubbla" sig. Kan man inte bara virka på med samma maskantal hela tiden? Någor verkar bli fel.
Finns det någon mer som gjort något liknande projekt?
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 10:18   #2
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Har bara gjort små mormorsrutor, men blir det inte väldigt tungt att arbeta med en så stor ruta? Hoppas att det löser sig!

lycka till!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 10:59   #3
snowfrog snowfrog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 40
När jag virkat mormorsrutor har jag bara haft en luftmaska mellan stolpgrypperna på sidorna, och två i hörnen. Men jag vet inte om det skulle hjälpa ditt problem, har aldrig virkat så stora rutor.
snowfrog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 11:23   #4
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Jag har påbörjat ett liknande projekt efter den här damens beskrivning. Funkar jättebra, blir bara lite knöggligt här och där eftersom jag använder restgarner med olika tjocklekar. Med samma tjocklek på garn borde det bli slätt och fint: http://www.billigt-garn.net/monster-mormorsruta.html
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 11:23   #5
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag har också gjort en sådan. Bild finns här i mitt album. Precis som du hade jag stolpgrupper om tre och två luftmaskor emellan, men jag antog att min bubblighet, som jag i och för sig inte tyckte var så mycket så att det störde, berodde på att jag använde väldigt olika garnkvalitéer. Det är mycket möjligt att en förändring av antalet luftmaskor skulle lösa problemet, men jag har aldrig testat det.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 11:26   #6
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Det borde fungera. Har du bytt garn mitt i arbetet till ett som är en aning tunnare än det du började virka med eller virkar du hårdare nu när rutan blivit större? När jag virkar mormorsrutor brukar jag virka två lm och tre stolpar, i hörnen brukar jag virka tre stolpar, tre lm, tre stolpar. Tänker du göra en kvadrat eller en rektangel?
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 16:53   #7
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Tack för alla svar! Jag skall repa upp en del och övergå till två luftmaskor mellan stolparna. Det borde funka bättre. Kanske, kanske det kommer en bild så småning om.
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 15:43   #8
Evalena Evalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Monsterruta

Jag har också producerat en monsterruta, bildl finns här
Min blev ganska bubblig för jag använde lite olika sorters garn, jag rensade i garnförrådet, men jag jämnade till lite efter hand, två stolpar här tre stolpar där. Den blev svårhanterlig ju större den blev men det var absolut värt det.

Eva-Lena
Evalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 01:48   #9
Trassla Trassla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 2
Sen jagbörjade hoppa över luftmaskor mellan stolparna och en luftmaska i hörnen har jag upplevt att mina mormorsrutor blivit stadigare. Har dock enbart gjort filtar av ett antal smårutor och inte en enda stor.
Trassla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons