Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-15, 01:38   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Orkide

Måste bara få visa er min första orkide som jag köpte i början på förra året till halva priset (49,90) på ICA.
I dagsläget har den 38 blommor o 4 knoppar. Jag har aldrig sett så många blommor på en o samma orkide. Till saken hör att jag aldrig brukar klara av blommande blommor, dom håller max 1 månad så därför har jag bara gröna växter i mina fönster.

/Lena
Bifogade bilder
  
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 06:04   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Just orkidéer är lite märkliga. Här hemma är vi rätt dåliga på att vattna så det är kort sagt bara de växter som kan ta en vecka utan vatten någon gång ibland som faktiskt finns kvar. Det gör att även vi mest har gröna växter men just orkidéer fungerar också. De har egentligen bara tydligt tagit stryk när någon annan har varit här och vattnat varje dag. :P
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 07:12   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Oj vad grann den är.
Den tackar nog för att du förbarmade dig och tog den hem
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 08:14   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Så vacker den är!
Konsten att få ochideér att överleva och blomma om, är nog konsten att inte vattna för ofta.

Jag har en "på gång" nu som snart ska blomma om, "pinnen" växer så det knakar. Jag hann se att den var på gång, så jag håller på att stötta upp stängeln.

Lycka till med den vackra blomman.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 08:42   #5
KristinaK-P KristinaK-P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 61
Va supervacker ,det är verkligen bra att få den så fin och så många blommor har jag aldrig sett .Lycka till i fortsättningen med den . MVH Kristina
KristinaK-P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 10:10   #6
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Jag tycker att orkideer är såå vackra, de vita är så rena.
Jag har en fråga och hoppas att det även finns folk här som är kunniga om blommor.

Längst upp på en stängel (eller är det kanske en rot) har det kommit en ny liten planta som växer och frodas. Vad skall jag göra med den? Skall jag hänga orkideen i en ampel och låta den hänga kvar eller skall jag ta loss den och plantera den i sån där bark?
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 10:37   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Oh vad trevlig att din orkidé fått barn. Det fick en av mina en gång också. Jag lät den sitta kvar tills den blev tonåring och kunde stå på egna ben/rötter. Då planterade jag den i bark och den började växa.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 10:55   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
De små barnen heter "keiki" och när de fått 3-4 blad är det dags att bryta förhållandet till modern och planterna om i egen kruka. Ta gärna lite mossa (finns att köpa som block i blomsterhandel), blöt upp mossan och vira runt de små rötterna.Plantera sedan i orchidebark.
Det funkar helt säkert och om något år har du en ny blommande orchide.

Själv har jag två fönster med gamla orchideer, just nu är 6 på gång med blomstänglar. Men aldrig har jag haft en så fin som du, Stenbeckan... Njut av den och kasta den inte när den är överblommad Ställ den bara åt sidan så kan den bli lika fin nästa gång!

Apropå orchideer, så tänkte jag brodera en kudde i dagarna med just en stor orchide på! HQ- mönster.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 20:32   #9
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker också att din orkidé är otrolig. Jag älskar orkidéer i alla former och färger.En sak som slår mig är att man nästan aldrig ser orkidéer i sin rätta form dvs hängande. Det går inte att sälja hängande orkidéer, för då tror folk att det är något fel. På deras naturliga växtplats på träd i naturen växer dom hängande från stammarna, eftersom dom är parasiter. Fick lära mig detta i gröna rum på tv en gång för längesen.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-15, 22:26   #10
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Den är verkligen pampig. Orkideér är underbara blommor. har själv en hel del. Har lärt mig att man inte skall klippa stängeln när blommorna ramlat av. Bara om den vissnat ner. Fick tips från Orkide´center i Celle/ Tyskland att blommorna gärna vill stå i söderfönster. Jag har mina där och de blommar rikligt. Vattnar dem ca: 1ggr/ vecka. Vattnar som vilken blomma som helst. Dränker inte krukan. Det har fungerat i 3 år. Duschen får de hälsa på ca var 3:e månad.
Fick amplar i glas av en vän som jag hängt orkideér i. Det blir fint. Jag vet att Stenbeck har orkideér i väggamplar i köket. De blommar också vackert. ( Bara ett litet tips.)
Lycka till alla orkide-älskare. Jenny
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 10:10   #11
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Vill bidra med ett skötselråd: när man vattnar en brudorkidé så akta så det inte blir kvar vatten i bladrosetten för då finns risk att den ruttnar
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 10:20   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ett litet tips till om orkideér.
Häng den upp och ner i ett träd ute på sommaren så mår den kanonbra. Upp och ner... för att det inte ska samlas vatten i bladrosetten som föregående inlägg.

Vattna med regnvatten, det mår den bäst av.

Köpte flera orkideér på tradera och olyckligvis fick jag med ohyra så alla min egna och de köpta dog.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 10:40   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag vattnar mina orchideér när rötterna är vita.
Då dränker jag dem i ca 20 -25 minuter, tills rötterna är gröna.
Sedan klarar de sig 7 - 10 dagar till nästa dränkning
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 11:16   #14
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag gick just och vattnade min enda kvarvarande orkide och gissa vad jag upptäckte!! jag har också en liten keiki på min..bara två blad än så länge. Det är första gången. Tur att det kom tips här så jag vet hur jag ska göra med den
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 13:49   #15
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Vad var det för ohyra du fått? Brudorkidéer som fått sköldlöss blir fina igen om man använder bladglans - kan även förebygga med det...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons