Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-14, 21:48   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Question Hur ska jag mäta för att få det rakt?

Jag knåpar på med min sömnad men jag sliter mitt hår för jag lyckas göra allt snett Jag brukar göra om plagg med smådetaljer som t.ex att sy på dekorationsknappar eller rosetter.Nu till problemet...När jag ska sy på flera knappar eller rosetter vill jag ju att de ska sitta på jämt avstånd allihopa och på samma bredd (om jag syr dekorationsknappar i dubbla rader).Jag har mätt med linjal och med måttband,jag har dubbelkollat med ögonmåttet och när det varit möjligt sytt efter gamla knapparnas hål.Men lik förbaskat så blir det aldrig helt rakt och jämnt avstånd! Jag ser varje detalj och är det bara en halv mm snett så märker jag det och sen är det klippt för då måste jag göra om igen och igen tills jag är nöjd. :-/ Jag driver mig själv till vansinne med mitt sneda ögonmått och min perfektionism!
Snälla hjälp mig,hur ska jag mäta, gör jag nåt fel när jag syr i knapparna så de "drar" sig snett?

Ett till problem jag har är när jag ska lägga till sömsmån på mönster...Jag brukar använda måttbandet som jag sätter ca 1,5-2cm från mönstret.Vi säger 2 cm så ska jag försöka förklara hur jag gör.Jag sättet 2 cm-markeringen på måttbandet mot kanten på mönstret sen ritar jag ett streck med toppen på måttbandet som mall så strecket blir rakt.Vilket funkar...så länge det bara är rakt i mönstret men sen går jag bet.När mönstret är rundat eller det är en kant eller allt som inte är rakt för den delen,blir det problem med att använda min metod.Hoppas ni förstår hur jag menar.
I alla fall så är det sätt jag gör fel för mönstrets former blir "missbildade" när jag lägger till sömsmån såhär.Så hur gör jag på rätt sätt?

Alla tips på att mäta och få saker raka och med samma avstånd är välkomna!Jag lyckas göra det mesta snett :-/ Jag är ju nybörjare men
nån måtta får det vara! Haha.Det blir såå mycket enklare,roligare och snyggare slutresultat när man vet hur man ska gå till väga!Så slipper man som jag gör nu,slita sitt hår och göra om igen och igen och igen och aldrig få det riktigt bra iaf...
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 10:12   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
När det gäller knappar som drar så har jag två saker jag brukar göra, dels syr jag knappar på tex blusar lodrätt så finns det en flexibilitet i placeringen sen syr jag alltid fast knappen med en tändsticka ovanpå, tar bort den och virar tråden några varv mellan knappen och tyget, två, tre stygn för att fästa virningarna och sen ner under tyget och fäster till sist där, du får då ett mellanrum som gör att knapphålet inte stramar. Detta kallas "shank" på engelska, jag vet faktiskt inte det svenska ordet för det.
När det gäller din fråga om sömsmånerna så gör jag på precis samma sätt fast jag använder ett litet mått som heter pfiffikus och som finns att köpa i sybehörsaffärer.
Just när det är rundade former så ser det konstigt ut, man kan markera sömlinjen antingen genom att sy en söm med maskin eller för hand. När du sen sytt ihop sömmen så måste man klippa ner sömsmånerna och jacka dem för i en böjd mönsterdetalj blir sömsmånerna antingen för stora eller för trånga för att kunna pressas platt.
Sen tycker jag att du skall inte vara för kritisk till ditt eget arbete, ta en tur i närmsta affär och kolla på mönsterpassningarna!!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons