Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-23, 09:43   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Detaljer ang. bliaut/1100-talsklänning

Hej!

Jag syr mig en bliaut och vet inte vad jag ska använda för stygn till snörhålen, vad för slags snodd till snörningen och var man hittar fina och historiskt korrekta dekorationsband till halslinning och ärmar.

Och så vill jag fuska med den rynkade chainsen och köpa ett redan rynkigt tyg. Vad heter ett sådant? Och finns det i linne?

Har redan kollat på Historiska Världar, men hittade inget med sökfunktionen och fick inget svar på forumet, så jag är tacksam för svar här.

Hälsningar,
Susanna, som vill hinna sy under vårens enda lediga dagar (måndag-söndag).
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 21:53   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Problemet med just bilauter är att det inte finns några bevarade. Allt vi vet om dom är därför mer eller mindre gissningar. Dom tolkningar som finns är baserade på samtida avbildningar som ofta är allt annat än tydliga. Så detaljer som hur snörhålen är sydda och sånt får man också gissa sig till (om dom nu är snörade alls, det är väl också bara en teori i mängden?).
Vanliga kaststygn är nog ett hyfsat säkert kort när det gäller snörhål. Det används i alla fall lite senare under medeltiden och förutom langetten (som så vitt jag vet kommer först i slutet av medeltiden) så finns det väl inte så rysligt många andra tekniker att välja på.
Bevarade snoddar jag sett från tidig medeltid är ofta i flätat silke, men jag har å andra sidan sett mest snoddar från väskor så jag vet inte om det hjälper? Finns det överhuvudtaget några snörade kläder bevarade från tidig medeltid?

Linne är nog ovanligt i överplagg under medeltiden. Dom flesta som kan sånt här brukar vara överens om att linne användes främst till underplagg. Bästa gissningen på material till en bilaut är förmodligen siden, men man kan nog inte utesluta att det gjordes en del "kopior" av finare ylletyger bland dom som inte riktigt hade råd med siden.

Jag misstänker att enledningen till att du inte fått svar på HV är för att du ställer frågor som helt enkelt ingen vet svaren på i dag. Men jag tycker du ska göra ett försök till där ändå. Läs igenom gamla trådar på ämnet och läs allt mäjligt som har med tidigmedeltida kläder att göra. I slutändan får du nog tyvärr vara beredd på att inte hitta sådär jättemycket som du kan använda rakt av. Försök att själv titta på samtida bilder och gör dina egna tolkningar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 13:18   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack för svaren, Lillith! Hehe, nej min bliaut är i ett mycket tunt kamgarnsylletyg, medan det är chainsen som ska vara i linne (går på vad gurun Eva Andersson säger här: http://web.comhem.se/~u41200125/rutigbliaut.html).

Flätade silkessnoddar och kaststygn tycker jag låter bra. Annars har jag funderat på om det skulle vara någon form av smala brickband till snörningen, men det kan jag inget om, så jag har ingen aning om var, eller hur jag skulle få tag på det.

Frågor som återstår är: Var hittar jag fina kantband och vad heter (för att jag ska kunna fråga i affären) naturligt rynkigt tyg?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 13:11   #4
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Du kan slynga snoddarna också, men smala brickvävda band funkar alldeles utmärkt. Personligen använder jag gärna sidenband eller läderremmar till snörning, eftersom materialen är korrekta och det innebär att jag slipper hantverka fram snoddarna. (Jag är lite lat ibland.)

Det finns illumineringar som visar snörning under armhålan ner till höften på bliauter. Överlivet är skuret ett par decimeter längre än det behöver vara och snörningen gör att livet dras ihop på höjden, så att de karakteristiska horisontella vecken uppstår över mage och rygg. Kjolen ska vara så vid att den faller i många täta, vertikala veck.

Det finns crinklade tyger att köpa om du vill slippa göra som Eva Andersson gjorde med sin linneunderklänning. Men jag har hittills inte sett crinklat linne, tyvärr. Så enklast om du vill ha korrekta material är att följa Evas tips med att vrida tyget när det är blött.

Bra kantband är svåra att hitta, tycker jag. 1000-tal och 1100-tal innebär ju väldigt breda band och ofta flera olika på samma plagg. Enklast är att göra remsor i tyg (i en annan färg än klänningen, gärna i siden) och brodera, pärlbrodera eller måla med textilfärg på dem. Då kan du ta ett betydligt smalare band (enklare att hitta) och sy på på kanterna på din tygremsa, så att det blir snygga kantavslut på dekorationen. Dessa kantband döljer också sömmarna som tygremsorna är fastsydda med.

Snörhålen bör du sy med silkestråd, med t.ex. knapphålsstygn. Då bör de hålla ett bra tag även om du bär plagget och således snörar det ofta. (Knapphålsstygn i snörhål ser man på bevarade plagg från 1500-talet, men längre tillbaka finns så få fynd att man bara kan gissa, som Lillith skrev.)
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 21:59   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Smile

Tack, Fastlove!

Det blir definitivt sidenband till snörningen! Är inte sugen på att lära in ett extra hantverk under terminens enda lediga dagar.

Vårt danska hem är så fuktigt att jag inte vågar snurra ihop blött tyg, eftersom det säkerligen kommer börja mögla. Om jag hittar något billigt, crinklat tyg som liknar linne, köper jag nog det och hoppas att ingen superhistoriker synar mig i sömmarna. Annars får jag väl knöla ihop en vanlig linnesärk i ett trångt utrymme och hoppas att den liknar en chainse när jag tar fram den igen. Jag har testat bliaut-rynkeffekten på en toille och det kommer bli så fint. Längtar efter att den ska bli klar!

Väldigt bra tips om tygremsor + band! Jag är dock usel på att brodera och är osäker på hur pärlbroderierna såg ut. Målade man på tyg förr, eller är det en modern genväg? Finns det bilder på 1100-talsbroderier på internet, eller måste man läsa sig till det i böcker?

Förresten, det där bandet kring midjan, har ni något tips om hur man får till det snyggt? Ska man bygga ett likadant band, som i kanterna, fast dubbelt? Jag har sett några varianter där bandet slutar där man knyter och sedan fortsätter i någon slags snoddar. Tycker det är fint, men kan inte minnas att jag har sett några historiska belägg för det.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 08:23   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Här är ett par bilder på ett bälte med snoddar, från katedralen i Chartre:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ail_bliaut.jpg


http://celtictrims.squarespace.com/s...=1270937017114
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 09:14   #7
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Är man intresserad av rynkveckade plagg så är ett tips att titta på den vikingatida särk som finns rekonstruerad på Historiska Världars forum. Den tar mer tid att göra men jag misstänker att resultatet blir bättre än att vrida ett vått plagg. Dessutom får man mer jämna veck som både finns avbildade och på bevarade textilfragment.

Till snörningen skulle jag rekommendera att slynga eller fläta en snodd. Slyngningen går snabbt att göra, själv gör jag sådant framför teven eller när jag åker tåg, men flätning kräver mer koncentration om man använder sig av mer avancerade tekniker.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 18:58   #8
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Wunderbar, Sarah! Precis sådana som jag tänkte på. Tack! Vad kan det vara för material i snoddelen? (Funderar på om det vore vanvördigt att använda gardinsnoddar... )
Tylluan, anledningen till att jag söker genvägar med rynkigt tyg och snoddar är att dessa dagar är mina enda lediga på många månader. Förmodligen blir detta utbildningens tuffaste termin, så jag vill softa mig igenom detta projekt. Men när jag är färdig, deltidsarbetande läkare, ska jag nog bättra på garderoben och fixa till de mer tidskrävande detaljerna.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 12:08   #9
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Det troligaste materialet till snoddarna på bältena var antagligen silke, lin eller hampa i tunna ihoptvinnade trådar som man knöt ett "rep" av. Det går alldeles utmärkt att fuska, så länge det inte blir för uppenbart.

Jag har sett ett par bevarade plagg där det ser ut att ha målats med någon form av färgpigment, men jag gav det som exempel på "fuskvariant". Broderade eller vävda band bör ha varit standard.

Här har du ett intressant exempel på broderier med pärlor som komplement. Läs gärna hela bloggen om konstruktionen av den här klänningen.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 13:34   #10
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, den där halsringningen har jag suckat över tidigare och konstaterat att mitt tålamod är alltför litet. Jag hittade faktiskt, efter låååååångt sökande, ett underbart vävt band på internet. Hela klänningen blir ett fuskbygge, men jag hoppas på att det, som du säger, inte blir för uppenbart. Jag måste ju inte referera till den när jag senare lär upp bliautsömmerskor.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons