Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 06:53   #1
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
hur gör jag ett mönster större?

Jag har ett mönster på en blus i stl 122 som jag är nöjd med, skulle nu vilja göra om det mönstret till stl 146 men har ingen aning om hur jag ska lyckas med det. Någon som vet?
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 07:09   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Även för en person som är duktig på att gradera mönster (som det kallas när man har ett mönster som man sedan använder för att göra många andra storlekar) är det spannet du har på gränsen för för stort. Då du inte verkar ha kunskaperna sedan tidigare så är det därför nog rätt olämpligt att ens försöka ge sig på det. Jag skulle snarare föreslå att du försöker hitta en instruktioner för hur man konstruerar den typen av plagg, eller tar ett annat mönster i rätt storlek som du sedan förändrar för att ge rätt modell.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 07:57   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det går faktisk att klippa itu mönstret på längd och bredd så formen kvarstår.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 08:28   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det går, ja, men, det är inget man bör göra, för formen kommer inte kvarstå. Till att börja med så har ett barn i stl 146 annan kroppsform proportionsmässigt än vad ett barn som är 122. Sedan så är skillnaden så enormt stor. Inte ens de vanliga klädkedjorna som har människor som verkligen jobbar med det gör så, för man förstör formen och det riskerar att bli väldigt fel.

Klippa i sär mönstret är dessutom inte lämplig för annat än små ändringar eller ändringar för personen ifråga så man automatiskt faktiskt ändrar formen och proportionerna så vida man inte klipper i sär på extremt många ställen.

Kort sagt, det går säkerligen, men, det kommer att vara betydligt enklare att konstruera mönstret från grunden eller ändra ett mönster i rätt storlek. Är man inte väldigt duktig på att gradera och har mycket erfarenhet av det bör man inte göra det.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 09:26   #5
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
Tack, jag får helt enkelt leta vidare bland mönster. Jag är ute efter ett grundmönster i stl 146 men jag tycker det är svårt att hitta i den storleken. Mönstret jag har i stl 122 är ett vanligt grundmönster som jag gjort om. Hanne Meedom har ju jätte bra mönster upp till 122 men jag har inte hittat lika bra i större storlekar. Har ni några tips på vart jag hittar sådana?
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 08:04   #6
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
Hittade ett mönster på en klänning i sömnadsmagasinet, gjorde om det lite och så blev det en blus
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 11:33   #7
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg

Det går, ja, men, det är inget man bör göra, för formen kommer inte kvarstå.

Klart det går. Delar man mönstret på rätt sätt. Kollar av med de nya måtten så blir det bra, mycket bra tom.

Och det säger jag av erfarenhet av sömnad, mönsterkonstruktion och egna barn som jag ändrat mönstren på under hela deras uppväxt.
Är man bara noga med de nya måtten så blir det bra.
Så att säga att det inte är något man böra göra stämmer inte alls.

Är man osäker så kan man provsy den nya modellen med ett billigt tyg, tex. lakansväv. Då är det lätt att ändra det som ser fel ut. När man är nöjd så är det bara att sätta saxen i det nya tyget och sy så det ryker.


Citat:

Klippa i sär mönstret är dessutom inte lämplig för annat än små ändringar eller ändringar för personen ifråga så man automatiskt faktiskt ändrar formen och proportionerna så vida man inte klipper i sär på extremt många ställen.

.
Jag fattar inte alls vad du menar här.
Det är ju självklart att man ska klippa isär mönstret om man vill ändra, förstora, förminska.
Hur ska du annars kunna ändra ett mönster.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons