Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-10, 13:40   #1
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
Question Overlockdjungeln

Är på G att köpa mig en overlock, har testat att sy på en sådan och har blivit frälst. Dock vill jag inte lägga några jättesummor på den, men vill ändå få en bra maskin.

Har idag varit och tittat på två stycken, en huskylock 905, för 6395 kr. Och en singer 14SH654, för 3995 (specialpris kort tid).

Singern får jag 5 år garanti på, huskylocken glömde jag fråga på.

Tyvärr lämnar infobladet från Singermaskinen en hel del att önska, och nu här hemma har jag svårt att jämföra vad de kan och inte.

Det jag vet att jag vill kunna är att sy overlock med 3-4 trådar.rullfål, samt flatlock.

Helt enkelt jag behöver tips och råd, samt vad det är jag ska kolla in extra på måndag och fråga om! Finns det något ställe på nätet som säljer huskylocken billigare? är det värt att testa handla utomlands? (UK?).

Har ni ett bättre förslag på maskin i samma prisklass, helst under 6000.
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 13:46   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag tycker du ska titta på Berninas overlocker tex 700 eller 800. 800 har själv väldigt sugen på men köpte till sist en utgången modell 1100DA.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 14:43   #3
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag skulle nog också kolla in bernina om jag var du. Har haft både bernina och huskvarna och bernina vinner med hästlängder. Både i stygnkvalite och hantering. Så kolla runt lite till du. Janome är inte dumt heller.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 14:45   #4
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
Vet ni vart det finns en berninaåterförsäljare i närheten av Örebro? jag har bara hittat till Singerbutiken och huskvarna. vill gärna provsy lite innan jag bestämmer mig.

ska kolla upp berninas overlock på nätet också!
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 15:10   #5
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Enligt berninas hemsida finns den här butiken i Örebro
Symaskinsbutiken i Örebro AB
Olaigatan 17
703 61 Örebro
Telefon: 019-611 03 53

Lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 16:11   #6
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
Åh va korkad jag känner mig, det är ju singerbutiken jag var inne i idag, får kolla upp deras bernior på måndag också. Tack för tipset!

Är det något speciellt som man ska kolla på när det gäller overlock?
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 17:28   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Be att få provträ, det är olika lätt att trä olika märken. Provsy naturligtvis. Kolla om det är friarm eller inte om du är i behov av det. Nu ska du inte ha med coverstitch annars kollar man hur lätt det är att göra om maskinen för att sy den sömmen. Lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 19:50   #8
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Kolla också Janome

Hej!
Jag har en Janome 644. Jag tycker den är bra, inte svår att trä och syr bra. Har aldrig haft problem med den.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 21:55   #9
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har en Janome My Lock 644D som jag är helt nöjd med. Nu har jag ju inget annat att jämföra med men jag tycker den är lätt att använda och lätt att tra. Det följde även med en video som visserligen var på engelska men mycket tydlig och utförlig. Lycka till med ditt köp!!
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 08:06   #10
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Köp en begagnad! Tyvärr (för säljaren)har overlocksymaskiner ett mycket lågt andrahandsvärde, vilket dock är bra för köparen! De som är till salu är ofta väldigt lite använda. Overlock är nog en sådan grej man antingen använder jättemycket eller nästan inte alls. När jag skulle köpa ny overlock (eftersom jag trodde att de blivit så mycket bättre än min gamla 17-åriga Bernina) så lade jag ut den på Blocket för 2000:-. Ingen svarade och jag fick lite panik och tänkte att jag köper en ny i allafall. Det var då när jag gjorde min "marknadsundersökning" jag upptäckte att min gamla hade alla finesser som en ny, förutom diff matning men det klarar jag mig utan för den matar fantastiskt ändå. Det slutade med att jag köpte en Janome Coverstich eftersom jag ville ha denna söm och behöll min maskin. Det var det rådet jag fick i symaskinsaffären och det är jag glad över.
Jag är säker på att du hittar en relativt ny begagnad för halva priset på Blocket eller i affären.
Gå till symaskinsaffärerna och testa de nya maskinerna så att du känner vad du är ute efter. Tänk på att du kan behöva lägga till en service 500-700 om du köper privat. Lycka till!
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons