Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-27, 13:44   #1
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
Question vilken overlock ska jag välja?

hej!

Jag ska få ca 4000 kr till en overlock av min kära man. Han ska få en vinge till bilen

Jag funderar på; huskylock 901 eller janome my lock 644 eller 744.

vad är det för skillnad på janomemaskinerna förutom friarmen? (och vad gör den?)

ska jag köpa från england o tjäna 1000 kr? hur blir det med service o sånt då om jag väljer janome?

Nu har jag en husqvarna prisma 950 som såklart får stanna

tacksam för svar för jag har aldrig nånsen ens varit i närheten av en overlock, men är ruskigt sugen att sy på den.

Jag tänkte sy elastiska bärsjalar o barnkläder mest.
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 10:05   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Hej

Jag kan inte så mycket om Huskylock men jag har en Janome 644. Jag är mycket nöjd med min maskin. Trodde aldrig att jag skulle använda den så mycket som jag gör. Precis som Alvan skrev i ett annat inlägg så blir man bortskämd med de snygga sömmarna som overlocken gör. Så vitt jag vet så är den enda skillnaden mellan 644 och 744 friarmen. Den underlättar när man ska sy i små saker som går runt t.ex i ärmar i barnkläder. Jag saknar inte alls friarmen trots att jag också syr en del barnkläder. Man får bara tänka om och göra saker i en annan ordening än vad man är van vid. Jag skulle inte betala mer för en friarm, man klarar sig utan den.
Min maskin beställde jag från england och allt har gått jättebra. Otroligt snabb leverans och jag har inte haft några problem med maskinen. Om det skulle bli problem så får man betala frakten till england för att få den lagad. Om du bara vill serva den så går det lika bra här (då menar jag en vanlig service som du betalar själv).

Jag rekommenderar dig verkligen att köpa en Janome 644 du kommer inte att ångra dig.
Fråga gärna om du undrar över något mer.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 15:27   #3
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
tack för det braiga svaret, har nog bestämmt mig för janome från england.

finns nån här med 744 som rekommenderar friarmen, skulle vilja höra "andra sidan" av det oxå
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 17:33   #4
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
om jag nu köper den i england, kan jag få tag på en svensk instruktionsbok nånstans?
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:06   #5
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Kan bara säga att min lokala ÅF av Janome inte längre tar in friarmen. Syr man barnkläder så är friarmen för tjock för att klara av att nå runt en ärm eller byxben ändå. Så, du kan nog köpa utan friarm tror jag.

Välkommen i overlock-träsket!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 19:24   #6
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
det verkar bli 644 för nu är den ju tillfälligt slut. så om jag vill ha den fort.....

decorative overstich; är det en söm som kan sys över en söm tex mellan ärm o framstycke? alltså mitt i tyget? Då behövs ju ingen täcksömsmaskin för mina behov..
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:07   #7
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Om du vill sy dekorativa sömmar mitt på tyget så behöver du en coverstitch. Går inte att sy mitt på tyget med varken 644 eller 744. Det du kan göra är att du syr ihop två tygstycken med overlocken och liksom drar isär tygstycken så att de ligger bredvid varandra då får man en dekorativ söm.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:16   #8
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
ok, tack

är det en sån söm som är här, längst ner till höger?
http://www.sewingmachines.co.uk/PDFs/pdfjan644
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:20   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ja det är det. Trodde också att det skulle gå att göra sömmar mitt på tyget men det går tyvärr inte. Men trots detta är jag nöjd jag en "fuskoverlocksöm" på min vanliga maskin så jag använder den. Tvillingnål kan man ju också använda.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:41   #10
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Fast, om du har köpt en så billig overlock så kan du ju ha råd att köpa en separat coverlock om något år eller så, om du inser att du behöver coverlock-funktionen. Själv köpte jag en maskin som inte hade coverlock på sig och så får jag se om jag blir helt galen av att inte ha funktionen, i sådana fall så har jag ett helt års bytesrätt och kan casha upp 2000 kronor till framåt våren och köpa en kombinerad maskin då.

Dessutom så tyckte jag att det var smart med bytesrätt för min del. Jag vet så lite om overlock-maskiner att jag möjligen skulle kunna efterfråga andra funktioner när jag väl har lärt känna maskinen. Jag insåg efter ett år med en digitalkamera utan zoom att jag absolut behövde en zoom, Men, när jag köpte min vanliga symaskin så överspecade jag lite och köpte massor med dekorsömmar som jag aldrig har använt...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:57   #11
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
jag tänker lite som du kaja.

jag är dessutom lite lat, jag kommer inte använda den ena funktionen på en coverstitch om jag måste trä om från overlock för att använda den. Jag syr ju färdigt allt svart tills min 1000metersrulle är slut innan jag börjar på nytt projekt med ny färg hehe
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 20:58   #12
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
Citat:
gullum skrev:
Ja det är det. Trodde också att det skulle gå att göra sömmar mitt på tyget men det går tyvärr inte. Men trots detta är jag nöjd jag en "fuskoverlocksöm" på min vanliga maskin så jag använder den. Tvillingnål kan man ju också använda.
kan man in te fuska sig till en sån söm då genom att tex vika tyget i mitt exempel i ärmsömmen?
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 21:01   #13
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jo det ska kunna gå. Har dock aldrig provat. Har skickat ett mail till dig. Har du fått det?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 21:06   #14
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
ja, såg det nu.
gullig du är, tack :-)
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:17   #15
lejlej lejlej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 17
Nu är den beställd; en janome 644D inkl pressarfötter
3750 kr all som allt.

Längtar tills den kommer nu :-)
lejlej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons