Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-25, 09:53   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tips på bra grafik för hemsida??

När jag surfar runt bland hemsidor och bloggar så förvånas jag alltid över hur snygga alla sidor är!! Snygga bakgrunder, snygga banners, snyggt över huvudtaget. Men jag tror också att många "snickrat" sina egna sidor.

Jag har googlat på massor av sidor med bakgrunder, banners, grafik, logos etc. men hittar aldrig nåt som jag tycker funkar. Dvs jag drar mig för att gå in på vissa sidor eftersom man t.ex. måste bli medlem, länka tillbaka till upphovsmannen eller på annat sätt registrera sig. Det känns lite lurigt och senast igår kväll fick jag en trojanangrepp på min dator när jag varit inne på en sida.

Hur gör ni andra här?? Har ni några tips?? Man kan ju inte alltid gå vägen via en reklambyrå eller köpa ett dataprogram för det kostar för mycket. Dessutom vill jag hålla på lite själv, tycker det är kul och givande....

Ha en fortsatt trevlig vårdag! Fågelkvitter är underbart!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 12:42   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle föreslå att du börjar med att lära dig lite html eller xhtml och lite css själv till att börja med. Det är inte så svårt, och rätt kul. http://www.w3schools.com/ har en del instruktioner att börja med, men när du sedan lärt dig grunderna så kan man ofta helt enkelt bara söka på det man är intresserad av och faktiskt också förstå principerna de beskriver. Det kanske inte blir superproffsigt i början, men, mycket snyggt är inte så enormt svårt att göra.

För att göra det enklare finns det program man kan skriva själva koden i. Notepad++ är hyfsat enkelt och gratis, även om det finns betydligt större program, där man också direkt kan se utseendet på sidan. Jag har dock inte så bra koll på dessa.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 18:46   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
På fråga två, jag misstänker att det var en andra fråga, säger jag - skaffa ett bra virusprogram, en brandvägg och en trojanfixare.
Bra (fritt) virusprogram är Avast
Bra (fri) brandvägg är Sunbelt
Och jag tror Spybot - Search&Destroy också är freeware.

På fråga ett vill jag nog svara att det är bättre att hemsidor är översiktliga och lättmanövrerade än flashiga och fyllda med snygg grafik och häftiga effekter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 13:59   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tack för era svar!

Jimipe, målet var väl inte i första hand att "knacka kod". Jag har mitt webhotell hos one.com och där finns ju några templates som man kan utgå ifrån. Kruxet är att få till bakgrunder och banners på ett bra sätt. Man vill ju inte ge känslan av 100% hemmasnickrat, även om det är det.... . Vilket fantastiskt tips du gav.....!

Leningrad, tack och lov så har jag ett bra virusprogram. Men den här trojanen var lurig, uppträdde som en viruskontroll från microsoft och hade jag klickat ja så hade jag varit rökt - samtidigt som jag på nåt konstigt sätt hade valt det själv..... huga!!

Och självklart ska hemsidan vara tydlig och lättnavigerad, det är A och O för mig, men det utesluter ju inte att det är tilltalande rent estetiskt...

Ha en trevlig helg - hoppas att våren stannar kvar!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 14:13   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Titta på det där med Style Sheets (Stilmallar). Det är en fil som beskriver hur texten ska formateras på sidorna och också hur bakgrunden ska behandlas. På så vis gör man bara sina justeringar av formateringen på ETT ställe.

Bra bakgruindsbilder får man om man antingen använder en hittad bild eller använder en man tagit själv och som man drar ner kontrasten på. Det går ju att färga om den som man vill.

Så här ser mina sidor ut:http://www.pastisch.se/ och http://www.pastisch.se/tubes/6aq5se.htm
Notera att bakgrunden inte rör sig när man skrollar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 20:57   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag föreställde mig inte att du skulle skriva det hela från grunden. Däremot så är det så att om du väljer att lära dig grunderna, kan du sedan klippa och klistra lite hur som helst och få den effekten du vill, från att använda färdiga mallar i grunden. Genom att separera kod (html) från layout/stil (css) så kan små ändringar göra väldigt stor skillnad. Har du då bara en idé om hur du vill att det ska se ut, vad du vill ändra, bör du kunna göra det.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons