Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-08, 20:32   #16
crustsara crustsara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 10
lägg gärna upp nån bild! låter skitfint! skitsnygga underkläder du sytt för övrigt, har oxå sytt några trosor, men har inga bilder juh.

vart jobbar din karl?
crustsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 20:59   #17
jumselfia jumselfia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
kolla på wwww.screentec.se eller på www.textilfarger.se
De har riktigt bra färger
www.creativcompany.se har också färger men är mer på hobbynivå.
jumselfia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 21:33   #18
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
screentryck tutorial

här finns en utförlig tutorial till hur man kan skaffa screentrycksutrustning billigare än screentecs startpaket: http://www.atlasmuren.se/guide-screentryck.php
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 21:36   #19
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
är det nån som vet om det finns billigare uv-lampa än screentecs nånstans? det vore skönt att slippa lägga ut en tusenlapp...
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 09:22   #20
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag använder "freezer paper" från USA till schabloner. Det är som papper som man kan skära ut schablonen i (går att köra i printer först för att få konturer att skära efter). Sedan stryker man fast det på tyger och målar/rollar. Går att återvända och sluter tättoch bra. Jag har bytt till mig papper på www.craftster.org/forum (det finns i vanliga mataffärer i USA), men det går nog att köpa dyrt i svenska quiltbutiker också.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 09:30   #21
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
PollyJean skrev:
är det nån som vet om det finns billigare uv-lampa än screentecs nånstans? det vore skönt att slippa lägga ut en tusenlapp...
Du kanske det är ett dumt svar men solen kostar inget. Det tar bara lite längre tid, jag minns inte hur länge det var så länge sedan, men det funkar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 21:46   #22
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
det har jag inte tänkt på. jag ska testa det nån gång bara för att se hur det funkar. men på det stora hela så känns det lite mer tillförlitligt med lampa. så hittar jag inget annat får det antagligen bli screentec-lampan.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 07:32   #23
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hadde för mig att man kan anväda vanlig lysrörsamatur och efter att ha dubbelkollat så stämmer det. UV-lampa/lysrör kan man köpa på Kjell & co, Elfa, Clas Ohlsson etc ett lysrör som avger UV-A kostar ca 100 kr (bara lampan sedan måste man ha armaturen också). Det ska vara ett sk fullspektrum lysrör.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 23:28   #24
majaso majaso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 19
aceton...

Det luktar visserligen inte så gott, men jag har använt mej av acetontransfer. Som original tar man nåt tryckt - tidning, bläck eller laserutskrift. Det läggs med bilden nedåt mot tyget, fuktas med aceton och sen får man gnugga en stund med nåt hårt som inte är vasst. Jag tog ett plasthandtag vill jag minnas (var det tandborsten tro?).
De tryck jag gjorde satt kvar i tvätten även om de bleknade en del, vilket jag ifs tyckte var fint.
Min erfarenhet är att svartvita linjebilder var enklast och såg bäst ut. Större färgfält var lite mer jobb med att få loss. Man kan ju alltid testa en bit av en liknande bild först, så att man ser att den lossar.
Jag kan inte påstå att jag utforskat den här metoden speciellt grundligt så det finns säkert mycket kvar att upptäcka! Kanske ett snällare alternativ till aceton t.ex...
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 09:46   #25
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
nu har jag fått jobb och har äntligen råd med mer än det nödvändigaste. så i dag blir det en sväng ner på stan för att köpa de sista delarna i tryckutrustningen!

jag tackar för tipset om uv-lampa på clas ohlsson.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 11:54   #26
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag screentrycker halvordentligt - har en ram och skrapa, men gör inte schabloner med hjälp av uv-belysning. Har läst en del om metoden, men blivit lite avskräckt av att den kräver en hel del dyra inköp, av att den kräver kemikalier och av att hela grejen med att ramen blir din schablon inte känns så kul.

När jag började tygtrycka för några år sedan inledde jag med schabloner i självhäftande plast, typ bokplast. De var smidiga att använda eftersom de satt så bra på tyget, och man kunde också leka med olika effekter. T.ex. tryckte jag en kent-tröja där jag skurit ut kent-logon i plast, limmat bokstäverna på svart tröja och duttat på vit färg lite åt gången. Resultatet blev jättelyckat, svart logo omgiven av vitt "moln". Tryckte också en fredsduva som såg lite färdigsliten ut eftersom färgen duttdes på tunt och ojämnt.

Nackdelen med självhäftande plast är att schablonen bara kan användas en gång, och det började kännas trist när jag skar mer avancerade schabloner. Då bytte jag material - började använda oh-plast och skaffade i samma veva en screentryckram med tillhörande skrapa. Screentryckramen ger ett väldigt jämnt tryckresultat, och när man använder en schablon i icke-självhäftande plast är det bara att skölja av den efteråt och spara den ifall man vill göra fler tryck. När schablonen är monterad i ramen kan man ju också passa på att göra många tryck med samma schablon. Screentryckramen gör att det går väldigt snabbt att göra själva trycket, det är schablonskärandet och monterandet som tar tid.

Belysningsmetoden i kombination med screentryck lockar, men avskräcker som sagt också. Känner att om jag ska håll på med den skulle jag gärna ha tillgång till någon form av skapande verkstad. Dels för att få bra arbetsutrymmen, och dels för att också kunna göra enklare tryckramar som får behålla sina motiv så att man kan använda dem fler än en gång. Eftersom det här inte är praktikt genomförbart just nu avskräcker metoden mer än den lockar.

Visst, silkscreening med alla finesserär säkert jättekul och användbart, men jag vill gärna slå ett slag för att man kan göra väldigt mycket med enklare medel också.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 12:58   #27
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
jag började också med skurna schabloner, ram och rakel och jag håller med om att det funkar jättebra om man ska göra "enklare" grejer (är man bara noggrann och har en bra skalpell går det att göra nog så detaljerade motiv). jag har gjort massa saker som jag blivit helnöjd med, med den tekniken.

apropå att man behöver en ateljé eller sånt för fotoscreen, så är det klart att det underlättar, men det är absolut inget måste. det som eg behövs är ett bra arbetsbord, någonstans att förvara utrustningen och ett badkar att skölja av ramarna i. jag bor på 27 kvadrat och kan utan större problem ställa i ordning en arbetshörna i min lägenhet.

vill man göra egna ramar borde väl det också gå i en lägenhet? virket till ramarna tror jag man kan få tillsågat direkt på brädgården om man frågar.

men visst är fotoscreen en mer komplicerad metod än t ex schablontryck.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 13:26   #28
frrreakshow frrreakshow är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 1
Alla ni som trycker med ram och rakel men UTAN att belysa... det är just så jag vill göra! men kan man använda en vanlig screenram eller finns är det andra ramar jag ska ha? och på hemsidor som säljer screenramar så finns det tusen olika tätheter... vilken ska jag ha? Jag tänker trycka på tygväskor och dylikt, inte så jättedetaljerade mönster.

Svara snälla mina små karameller, jag har letat hela dagen efter en bra sida när jag egentligen skulle ha pluggat
frrreakshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 14:08   #29
Sykatten Sykatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 97
Utöver vanligt screentryck med betyst ram så använder jag OH-plast eller byggplast till schabloner.

När schablonen är klar "fixerar" jag den på tyget med en tom screentryckram och pressar igenom färgen med en rakel.

Jag brukar använda ramar med tätheten 40 trådar/cm. Om man använder riktigt tjock färg kan det ibland funka bättre med tätheten 28 trådar/cm.
Sykatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 16:43   #30
gulsippan gulsippan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 4
OH-plast

Liksom många andra använder jag schablon av OH-plast när jag trycker. Jag fäster den med hjälp av dubbelhäftande tejp. Använder textilfärg från Panduro (endast testat den för ljusa tyger än så länge). Tycker den fungerar bra. Kika gärna runt i mina album så ser ni några tygtryck som jag gjort!
gulsippan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons