Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 17:33   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Storlek på muffins

Jag ska göra Cupcakes och har hittat recept på Leila bakar men det står inte hur stora formarna ska vara. Eftersom jag ska ha mer kaffebröd och tårta vill jag göra dessa Cupcakes i småbrödsformar men hur mycket smet ska man lägga i formarna och hur länge ska de gräddas?
Jag tänkte göra sockerkakssmetstyp och ha hallon i, är det någon som har något bra recept så tas det tacksamt emot. Jag ska göra mjölkchokladfluff och ha ovanpå.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 17:50   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Här är en jättebra sida med massor av recept både på muffins och cupcakes. http://www.dagensmuffin.se/

Lycka till med baket.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 18:03   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att hälla så att 2/3 av höjden på formen är fylld brukar vara en rätt bra måttstock tycker jag. Då kan man variera storlek på formarna utan att behöva fundera så mycket mer än att man kan behöva grädda dem olika länge.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 20:11   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Här är en jättebra sida med massor av recept både på muffins och cupcakes. http://www.dagensmuffin.se/

Lycka till med baket.
Tack! Himmel vad mycket fina recept det är där.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 20:12   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Att hälla så att 2/3 av höjden på formen är fylld brukar vara en rätt bra måttstock tycker jag. Då kan man variera storlek på formarna utan att behöva fundera så mycket mer än att man kan behöva grädda dem olika länge.
Vad bra att veta hur mycket man ska hälla i formarna. Jag får provgrädda och se hur lång tid som behövs. Tack för hjälpen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 16:06   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Någon som har recept på muffinssmet som inte är stel?

Nu har jag provbakat blåbärsmuffins men vilken stel smet, det var svårt att få ner den i formarna. När jag var liten (60-talet) minns jag att mamma gjorde muffins av smet som var lös som sockerkakssmet men jag kan inte hitta något sånt recept. Jag tänkte ju göra i småbrödsformar och att få ner den här stela smeten i dem har jag inte lust att pröva, det var svårt nog med muffinsformarna.
Är det någon som vet om något sånt recept så tar jag tacksamt emot det.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 16:59   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Varför inte bara ta ett sockerkaksrecept? Jag brukar använda samma grundrecept till sockerkakor som till muffins, bara med olika smaktillsatser beroende på vad jag är ute efter.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 19:18   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Smile

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Varför inte bara ta ett sockerkaksrecept? Jag brukar använda samma grundrecept till sockerkakor som till muffins, bara med olika smaktillsatser beroende på vad jag är ute efter.
Tack, det ska jag göra och så peta i några hallon och så fylla formen till 2/3. Vilken tur att jag provbakar innan jag ska "till". Ska skicka med de jag gjorde idag till makens jobb och så ska jag göra nya i morgon så får de dem på fredag om jag måste göra fler justeringar.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 19:29   #9
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Vad är mjölkchokladfluff? Det låter underbart gott.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 20:14   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
MiaL skrev: Visa inlägg
Vad är mjölkchokladfluff? Det låter underbart gott.

/Mia
Jag har fått receptet av min dotter som hittat det på nätet, på Familjeliv tror jag. Man hettar upp 2 dl vispgrädde men det får inte koka, blandar i 2 hg choklad eller dumlekola, after eight eller vilken choklad man tycker bäst om och så rör man tills det har smält och så ska det stå i kylskåpet över natten. Sen vispar man det fluffigt och spritsar det på muffins eller kaka.
http://www.familjeliv.se/Forum-11-24...archLocation=1
Här är länken till flera länkar, jag hoppas att den fungerar.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 20:25   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Prövar igen med länken, sök på fluff så kommer en massa länkar fram. om receptet är där vet jag inte
http://www.familjeliv.se/Forum-11-24...archLocation=1
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 05:18   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vet inte hur det är med ditt recept, men att tänka på att om man tar amerikanskt recept rakt av så blir det oftast inte precis samma sak. De har inte samma vetemjöl som vi. Olika proteinhalt och fabrikerna stoppar i andra saker också. Bleker dem också.

Jag brukar ha i Vetemjöl Special i amerikanska muffins och sen INTE röra smeten så mycket, bara blanda det hjälpligt så det blir blandat.. (man blandar torra för sig o våt för sig innan) Om man rör för mycket blir det stel o kladdigt.

Om du vill så kan jag skriva recept till dig på chokladmuffins med chokladbitar och valnötter i. De är mumsiga och fungerar bra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 16:57   #13
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Eh...

Väl storlek som A-kupa.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons