Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-02, 22:31   #1
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Question Vilken Brother maskin ska jag välja?

Jag har tröttnat på min gamla dåliga symaskin som bara trasslar och krånglar!! Jag har börjat sy mer och mer och får då mer och mer problem med att min symaskin inte klarar av enkla sömmar utan att trassla. Har tittat på www.sewingmachines.co.uk och hittat två maskiner som jag gillar. Jag vill gärna ha en datoriserad maskin för jag är usel på att ställa in sömmarna rätt. Har tittat på en Brother AS40 eller Brother Innov is 10A, båda kostar ca 2500kr vilket känns som ett bra pris. AS40 har massa fler sömmar, annars ser jag ingen skillnad på dem, förutom att 10A egentligen är lite dyrare (prissänkt just nu). Hjälp mig, vilken ska jag välja? Har ni någon annan maskin att tipsa om i samma prisklass som är bättre?
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 00:32   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En stark maskin är bättre än en svagare med fler sömmar.
Inovis 10A verkar många vara nöjda med. Eller varför inte inovis 20 eller 30 som har fler sömmar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 09:09   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Innovis maskiner är starkare än AS maskinerna.
Har själv Innovis 30 och är mycket nöjd med den.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 09:40   #4
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Tack! Ni verkar överens om att inovis 10 är bättre. Då var det ju tur att jag frågade eftersom jag tyckte att den andra, AS40, såg bättre ut eftersom den har fler finesser. :-) Hur ser man att motorn är starkare på inovis 10? Jag hittar ingen sån information på hemsidan. AS40 maskinen hittar jag inte alls på nån annan sida än den här, och där står det ju ingenting om effekten.
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:06   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Då ska jag lägga in en motvikt
Jag har sytt på AS40 och jag måste säga att det är en mycket bra maskin för dom pengarna. AS40 är exklusiv för SMD men är i princip samma maskin som ds140.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:07   #6
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Jag har även hittat en ny maskin som kanske kan vara av intresse, en Janome SMD3000. Den är ca 3-400kr dyrare än brother maskinerna, men den kanske är bättre? Nån som har koll? :-)
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:08   #7
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Om du ska beställa från sidan du nämnt så kommer du inte kunna beställa den. De levererar inte Janome till sverige.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:13   #8
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Då ska jag lägga in en motvikt
Jag har sytt på AS40 och jag måste säga att det är en mycket bra maskin för dom pengarna. AS40 är exklusiv för SMD men är i princip samma maskin som ds140.
Tack för ditt svar! Rent spontant gillar jag AS40 bättre och jag har misstänkt att den motsvarar ds140, vilket verkar vara en bra och populär maskin. Jag syr mest som en hobby, nu mest bebisprylar så jag har egentligen inga större krav än att den inte ska trassla sönder tråden hela tiden. Igår sydde jag en söm på ca 60cm med min dåliga maskin med en fusk overlock söm och den trasslade fem gånger så jag tvingades klippa av tråden och trä om maskinen. Man blir ju smått galen! :-)
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:20   #9
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Om du ska beställa från sidan du nämnt så kommer du inte kunna beställa den. De levererar inte Janome till sverige.
Okej! Tack! Det blev ju ett bekymmer mindre! :-)
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 12:53   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är styrkan du behöver när du ska sy sådana saker som typ fålla upp jeans och ska sy över sidsömmarna (Där är det många lager tjockt tyg). Att gör det på en stark maskin är en väldig skillnad.

Om du vill ha fler sömmar. Varför inte satsa på Inovis 20, den kostar på SMD 329 pund (just nu 3481 kr), 10an kostar 299 pund (just nu 3164 kr), vilket ger en prisökning på 317 kr.

Köper du en stark och bra symaskin, så har du en maskin du kan växa och utvecklas vidare i. Snåla inte, låt det svida i plånboken om det behövs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 13:03   #11
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det är styrkan du behöver när du ska sy sådana saker som typ fålla upp jeans och ska sy över sidsömmarna (Där är det många lager tjockt tyg). Att gör det på en stark maskin är en väldig skillnad.

Om du vill ha fler sömmar. Varför inte satsa på Inovis 20, den kostar på SMD 329 pund (just nu 3481 kr), 10an kostar 299 pund (just nu 3164 kr), vilket ger en prisökning på 317 kr.

Köper du en stark och bra symaskin, så har du en maskin du kan växa och utvecklas vidare i. Snåla inte, låt det svida i plånboken om det behövs.
Du har förstås rätt i att det är dumt att snåla. Däremot blir skillnaden lite större än du säger. Jag har tittat på inovis 10A som nu kostar 219 pund, och då blir det ju en ökning med 110 pund till en inovis 20. Med bebis nr 2 på väg inom en dryg månad så kommer jag få leva snålt under närmaste 1,5 åren och då känns det lite extra att nalla för mycket från sparkontot... :-)
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 16:33   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Infon om att innovisen är en starkare maskin fick jag när jag själv undrade över skillnaden, mailade helt enkelt och frågade.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 11:45   #13
Tintis Tintis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 8
Nu har jag äntligen beställt min nya symaskin! Fyllde 30 år förra veckan och fick då 2500kr för att köpa en ny symaskin för. Jag la själv till mellanskillnaden och valde en brother Innov is 20LE. Den kostar 4500kr på discshop.se medan jag betalar runt 3000kr från den brittiska sidan. :-) Nu längtar jag tills den kommer så jag får provköra!! Någon som vet hur lång leveranstid det brukar vara?
Tintis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 12:11   #14
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Kan någon svara på vad frakten går på när man beställer från sewingmachines? Och om en maskin krånglar, hur gör man då?

Med andra ord lönar det sig verkligen att beställa därifrån?
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 12:21   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Maskiner från England brukar dyka upp, inom en vecka. Är du hemma och bor i hus utan portkod så levras maskinen vid din dörr. Ibland kandet gåpå 4-5 dagar.
Jag tror du kan följa din maskin om du går in på det företag som skickar den och anger tracking nummert.

Köper du för över 2o pund och väger det under 30 kg skickas det portofritt.

Krånglar maskinen så kontaktar du företaget och hör vad du ska göra. Du kan få skicka tillbaka den.

Vet du vad du vill ha och känner till den typen av symaskin, så lönar det sig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons