Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-29, 21:47   #1
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Liten manual för Embird Manager

Nu har jag fått klart, ja nästan i alla fall, min nya sida för lektioner.

Jag kommer här lägga upp mina gratislektioner för i första hand Embird. Men även lektioner i olika bildprogram kommer så småningom.

Den första lektionen för Embird Manager, den svenska versionen, är uppladdad.

Gott Nytt År

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 19:52   #2
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Tack så mycket, hittade den igår
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 22:20   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack snälla Monica. Du är guld värd... Nu är det nya året räddat med nya försök till stygnsättning.
Det där som Gunilla pratar om med rutnät o dubble run eller vad det var. Är det något som finns liknande i Embird???

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR på dig.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-31, 01:49   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
När man skapar stygn med konturverktyget kan man välja en massa olika sätt det skall sys på som tex. vanlig raksöm, trippel, redwork, stjärnor, hjärtan mm.

Trippelstygnen blir tre trådar för varje stygn och redwork blir minst fyra, har inte kollat upp det exakt.

Det Gunilla gör med rutnätet är jag inte riktigt med på hur det fungerar. Embird har i alla fall inget som jag tycker påminner om det. Det du har är det automatiska verktyget, halvautomatiska och så kan man skapa helt manuellt.

Jag brukar ofta använda mig av halvautomatiken. Jag skapar ett konturobjekt för varje sträcka mellan två "korsningar" i bilden. Det är viktigt att noderna i båda objekten är placerade på samma ställe. (Högerklicka och välj "Snap to nearest node"). Du behöver inte tänka på någon ordning. När alla linjer är klara markera man allt och väljer ikonen "Arrange outline parts", ser ut som ett träd. Nu har du en söm som sys två gånger i alla delar. Men för att få en snygg brodyr behöver du först markera allt och i menyn Transform välja "Combine outlines".

Skall du skapa med automatiken krävs en bild med skarpa linjer och inte allt för smala. Välj verktyget "Trace". Genom att hålla nere musknappen över ikonen kan du sedan välja den vänstra som är kontur. Klicka i en linje och välj sedan "Generate Stitches". Markera objekten och gör nu samma som ovan från och med då du väljer "Arrange outline parts". Ofta får man ett felmeddelande att vissa objekt inte sitter ihop riktigt. Dessa är markerade med en liten cirkel, memorera dem och för sök få ändarna på objekten att sitta ihop. Ibland går det bara inte att få det att fungera, därför gör jag det själv istället för att rätta till en massa fel.

Helt manuellt är lite med tidskrävande. Du får försöka planera lite först men i princip går man med oulineverkyget i ytterkanten. (skapa nya objekt vid varje korsning). Vandra in i bilden och tillbaka igen och fortsätt i ytterkanten. När du är klar varvet runt kopierar man alla delar som är i ytterkanten då de bara har söm åt ett håll. Nu läggs allt ihop med "Combine outlines".

Detta är en mycket enkel och snabb genomgång men hoppas det går att förstå ändå.

Gott Nytt År
Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-01, 09:27   #5
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Alltså för en som "missade" varenda engelska lektion i skolan är detta ovärdeligt Tusen tack
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
embird manager, gratis, gratislektioner, lektioner, manual, maskinbroderi, maskinbrodyr

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons