Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-26, 17:45   #1
Konstig12 Konstig12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 2
Smile Köpa symaskin, duger denna?

Tjenare!

Har länge haft tanken att börja sy kläder osv. Så nu tänkte jag köpa mig en symaskin för att på börja detta.

Någon kunnig som tror att denna skulle vara bra för en nybörjare att sy kläder med?

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...99,486337.html
Konstig12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 19:46   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Att symaskinen enbart säljs av "ellador" och liknande affärer och inte av symaskinsfackhandeln är en varningsklocka för mig.

För iaf mig så är det också okänt som symaskinsmärke, och frågan är hur det är med tillgång till reservdelar om man skulle behöva få den lagad (ifall garantin inte gäller).

För priset tror jag mer på en begagnad symaskin från en symaskinsaffär (med garanti).
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 20:05   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Leta efter en gammal "pansar-maskin" från Husqvarna.
Zanussi är väl ett välkänt märke (inom tvätt och disk), men en "billig" maskin med massa finesser .... njaeeeeee
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 22:07   #4
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Tag med dig tråd och tyglappar och be att få provsy med maskinen! Vi vet ju hur svårt det kan vara att få returnera en produkt som har plockats ur kartongen...
Men egentligen, hur dåliga maskiner gör de? Zanussi (italienskt) ägs sedan 80-talet av Electrolux (som jag tror även äger amerikanska White), det borde inte vara skräp som de säljer.
Du får ju trots allt med lite trevliga sömmar som inte finns på gamla maskiner.
Prova? Det kan inte bli värre än att de säger nej till att provsy. Men, man får ju provlyssna på TV-apparater och stereoanläggningar innan man köper de, så vad är skillnaden?

För övrigt så håller jag med de som säger: "köp en begagnad maskin hos en seriös handlare". Eller köp en begagnad maskin på Blocket, ex.vis. Singer för ca 500:-, om det behövs lägger du till 500:- för service och du har ändå lagt ut mindre än den nya du tittade på.
Framför allt, provsy och lyssna efter missljud oavsett om du köper nytt eller begagnat.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 22:20   #5
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Säkrare köp hos symaskinsfirma

Håller med. Köp hellre en servad från en symaskinshandlare. Säkrare på längre sikt. Det skulle definitivt jag göra. Har själv en Bernina som fungerat utan problem i 22 år...
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 23:03   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Undvik att köpa udda märken, handla inte symaskin i varuhus. Får du problem med maskinen, får du dålig hjälp, för personalen kan inte symaskiner.
När jag har varit på mediamakt och frågat om saker, så har jag blivit skrämd av personalens okunnighet. Ofta har jag varit mer påläst om varan än säljaren.
Varför jag varnar för udda märken är att det kan vara mycket svårt att få tag i reservdelar och tillbehör som pressarfötter od.
Uppsök en riktig symaskinbutik och satsa lite minst 700-800 kr till för att få en bra symaskin. Köper du i butik så får du också utbildning på maskinen. Undvik dom billigaste modellerna, när symaskinerna kommer runt 2500 kr börja dom bli bra.
Styrka är viktigare än antalet sömmar.
Till kända märken finns det pressarfötter och tillbehör som gör att du kan gör fler saker med din maskin. Just nu känns det kanske inte så viktigt. Pressarfötter gör att du kan växa med gör mer med din maskin.
Uppsök en eller flera butiker och provsy olika maskiner och se vad som passar dig. Ta god tid på dig att välja. Sov minst en natt på beslutet, innan du bestämmer dig.
En bra symaskin som du trivs med blir din allra bästa vän, som hjälper dig att tycka att det är kul att sy.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara än att köpa något billigt istället för det du vill ha. Det är till och med bättre med avbetalning om det skulle behövas.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 23:40   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man ska alltid provsy innan man köper. Och det kan bli svårt att få göra det i stormarknadsbutiker.

Jag har också läst att just Media Markt är jobbiga och ha göra med om man får problem.

Har du inte mkt pengar så rekommderar jag dig att köpa beg från en sybutik. Då får du garanti på köket - får du problem kan du komma in med den. Och så får man köpa en nyservad symaskin. Då får man mycket maskin för pengarna, så att säga.

Nu är det många märken som köper in OEM-symaskiner från låglöneland och sätter sit ditt märke/hölje på. Så det är alltid viktigt att provsy...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 13:16   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Man ska alltid provsy innan man köper. Och det kan bli svårt att få göra det i stormarknadsbutiker.

Jag har också läst att just Media Markt är jobbiga och ha göra med om man får problem.

Har du inte mkt pengar så rekommderar jag dig att köpa beg från en sybutik. Då får du garanti på köket - får du problem kan du komma in med den. Och så får man köpa en nyservad symaskin. Då får man mycket maskin för pengarna, så att säga.

Nu är det många märken som köper in OEM-symaskiner från låglöneland och sätter sit ditt märke/hölje på. Så det är alltid viktigt att provsy...
Alla märken gör maskiner i låglöneland. Union Special, US blindstitch, strobel, merrow machine co undantaget. Men de är nog ändå inte aktuella i detta fallet.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 14:05   #9
evelinaan evelinaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 1
Husqvarna Viking Emerald 116

jag har precis köpt en ny Husqvarna och jag är nöjd med den än så länge. Jag gick till flera olika symaskinsaffärer och kollade på nätet och denna modellen verkar vara den bästa i denna prisklass, jag gav 2995 kr med 5 år garanti. En väldigt kunnig och trevlig personal i symaskinsaffären hjälpte mig och jag fick provsy hur många olika jag ville och hon rådde mig till detta köp. Eftersom de äldre modellerna har väldigt bra kvalité är det många som köper begagnat, även jag tänkte göra det för de känns mer stabila men efter rådfråga från affärerna har denna symaskin lika bra kvalité. Så det var mitt lilla förslag
evelinaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 16:28   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Alla märken gör maskiner i låglöneland. Union Special, US blindstitch, strobel, merrow machine co undantaget. Men de är nog ändå inte aktuella i detta fallet.
Ja det är sant, så sant.

Men måste ändå lägga till lite fler maskiner till din lista: Bernina (vissa maskiner, inte alla). Vissa av märkens "icke lågbudget" maskiner görs i Japan också. Brother, Janome tror jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 16:50   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Leta efter en gammal "pansar-maskin" från Husqvarna.
Tänker du på klass 21, eller på äldre som klass 12 då?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 20:34   #12
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ja det är sant, så sant.

Men måste ändå lägga till lite fler maskiner till din lista: Bernina (vissa maskiner, inte alla). Vissa av märkens "icke lågbudget" maskiner görs i Japan också. Brother, Janome tror jag.
De märkena jag räknade upp har ingen tillverkning i låglöneländer. Bernina har viss tillverkning i kina. Brother med. Janome gör all sin där.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 22:45   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, om man pratar om 100% icke låglöneland, ja inte många märken kvar då. VÄLDIGT många märken, inkl märken som förut endast hörde till industri eller kvalité har åtminstone någon eller några budget-modeller
T.ex. Frister-Rossman..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 16:41   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Tänker du på klass 21, eller på äldre som klass 12 då?
Tja ... en gammal hederlig modell, kan inte modellbeteckningarna. En sådan här är väl extrem men den här skulle kanske kunna vara ett bra alternativ.
Den senare modellen är snarlik de maskiner vi har på sömnadskurserna i Vänersborg (Medborgarskolan).
Du kunde annars fått min Huskystar om du bodde i Vänersborg med omnejd. Den slirar lite och kräver översyn.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 22:34   #15
Konstig12 Konstig12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 2
Tack så jätte mycket för alla råd och tips! Får se hur jag går tillväga
Konstig12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nybörjare, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons