Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-22, 13:05   #1
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Mammakläder

Hejsan
Jag funderar på att sy mammakläder åt min syster men vill inte köpa mönster för att jag är rädd att jag kommer att få ändra väldigt mycket. Hon har fått väldigt stor mage och har stora bröst men annars har hon inte blivit stor. När hon provar kläder i affären är det väldigt ofta som ärmarna eller benen blir för stora för att toppen/byxorna ska passa över mage och bröst. Hon är i sjunde månaden nu så jag vill gärna sy kläder åt hennen nu så att hon har något att ta på sig resten av graviditeten. Jag har kollat runt lite på burda och andra sidor med mönster men det verkar som att deras modeller går ut på att man ska knyta under bysten och sen ska tyget hänga fritt. Jag tror inte det blir snyggt på henne eftersom det är mycket tyg som bara kommer att hänga då. I affärerna ser man mycket med rynk i sidorna så att toppen blir åtsittande om magen. Har ni tips på hur jag ska konstruera toppar och kanske även nederdelar åt min kära syster.
Jag vet inte hur jag ska börja ens en gång för allt med att ta mått blir ju oxå fel. Jag har funderat på att rita av ett bakstycke på en av hennes tröjor som passar och sen konstruera framstycke med hjälp av bystmåttsamt mått över mitt på och under magen. Hoppas på att ni kan hjälpa mig för jag har ingen erfarenhet av varesig graviditet eller att konstruera mammakläder men jag har konstuerat mycket både före och efter att ja gått kurs i mönsterkonstruktion. Tack...
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 13:16   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Så skoj att få bli Moster.
Jag sydde lite mammakläder till mina svärdöttrar,
byxor med "mudd på magen" som "växte med magen.
blus kan Du väl göra "singoallamodell, då finns det ju mycket vidd i den.
Jag har ett Butterick mönster 5561 väldig fin modell på klänning.
Och ett gammalt Stilmönster byxor 20 789
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 13:24   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
jag lägger ut en bild på byxmönstret här
Bifogade bilder
 
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 13:31   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En bild på Buttericks- mönstret
Bifogade bilder
 
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 13:36   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Kolla på http://www.trollunge.com
Under rubriken "trollmor" har dom några mammamodeller och amningtröjor.
Jag var själv gravid i somras och jag sydde en velourdress från Ingelise (tror att det var nr 9/2004)Där fanns även en amningsklänning som jag gjorde om till tröja. Den funkade jättebra!

Senast redigerad av Anna-Karin den 2006-02-22 klockan 13:39.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 14:15   #6
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Ingelise har mammakläder med jämna mellanrum. Sök i gamla nummer på biblioteket är mitt tips. Om du vill kan jag kolla hemma vilka nummer/årgång det finns mammakläder i de någorlunda senaste årgångarna. Men det får bli efter jobbet i så fall.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 16:49   #7
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Tack för hjälpen
Jag ska ta och gå till biblioteket i helgen för att leta mönster då. Hur är mönster till mammakläder i storlekarna? Kollar man efter hur stor magen är eller kollar man mer efter vilken storlek mamman hade innan? Eftersom sambon ska vara borta hela helgen kommer jag att få gott om tid att sitta på biblioteket och mysa. Tycker ni att de mönstrena har räckt till i vidd, om nu ni/de ni sytt till varit väldigt stora? Är det någon som har konstruerat eget mönster till top?
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 16:58   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du går efter den "vanliga"storleken, men det skadar ju inte att mäta byst och stussmått. sen kan du ju kontrollmäta på mönsterdelarna.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:21   #9
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Nu har jag varit på biblioteket men det var lite problem med att låna hem enstaka gamla nummer så jag fick låna hem ett halvår från 2004. Jag hittade velourdressen i ett av numrena men jag tycker att min syster har väldigt mycket mysplagg men inga vanliga toppar. Jag kollade lite på vanliga omlottröjor som är delade under bysten och tänkte att jag skulle lägga till tyg där. Jag har konstruerat ett mönster som jag tror ska fungera.
Jag mätte min syster i helgen och hon är 110 i både bystvidd, "midjevidd" och stussvidd. Vi fick iden om att göra en t-shirt genom att inte dra in midjan på modellen och sedan knyta ett band under bysten för att få fram formerna istället för att gömma dem. Alltså en t-shirt där man knyter ett snöre under bysten och har förlängt t-tröjan så att den räsker till om magen. Kan ni se några problem med att göra så? Hoppas på svar så jag vet om det är den bra ide innan jag åker till stoff o stil och köper tyg. Tack
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:26   #10
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Angående storleken Så har min syster gått från storlek 40 till 48 när man mäter bysten så jag får ju använda mönster för storlek 48. Stussen har inte blivit mycket större. Hon har fått mycket mage och byst men inte lagt på sig mycket nån annanstans.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:31   #11
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Godmorron
Verkar vara en bra idé.
Numera är det ju vanligt att man framhäver bäbismagen, och det är så sött tycker jag.
På den tiden jag väntade, skulle ju magkonturen inte synas, utan man hade ett löst hängande plagg över, "lilla magen".
Ska bli skoj att få se hur det kommer att bli
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons