Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-11-10, 19:23   #1
anol anol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 3
Unhappy Bernina Nova

Jag har en Bernina Nova som gått som en klocka sedan 1982. Trådspänningen krånlade så jag lämnade in den för service i fjol sedan började det...
Det går att sy ca 2 meter raksöm sedan stannar maskinen och måste "svalna" 10-15 min innan den igen går ca 2m. Jag har testat och lånat en pedal men det hjälpte inte. Är det någon som råkat ut för samma sak eller har något tips?? Anita:confused
anol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 21:41   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej anita!
har du pratat med dem som gjorde servicen?
Det låter som "kortis" någon stans.
Använd inte maskinen den kan börja brinna.
Låt de som gjorde sevicen rätta till felet. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 12:21   #3
anol anol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 3
Tack för svaret. Misstänker också att det är något glapp. Enl mannen i affären kunde det bli väldigt kostsamt( han är inte den som sköter servicen). Känner inte riktigt förtroende för honom. Jobbigt när man inte kan kolla upp uppgifterna. Har tänkt lämna in maskinen på en annan ort.//Anita
anol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 12:37   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man brukar ha tre månaders garanti på service (om jag minns rätt). Men eftersom du skriver i fjol så har väl den tiden gått ut tyvärr.

Tycker ändå du ska gå tillbaka till dem som servade den.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 20:26   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej igen!
Synd att du inte bor Nyköpingstrakten.
Min symaskins "kille" är en klippa.
Han skulle sett till att det fungerade.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 09:43   #6
Belli Belli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 32
Hur gick det för dig med maskinen? Jag undrar därför jag själv köpt en Bernina Nova 900 begagnat igår. Hoppas det löste sig!

Berninabutiken i Göteborg säger att de kan reparera Bernina (man kan även köpa pressarfötter från dem enligt uppgift). berninabutiken@comhem.se
Belli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-30, 11:38   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det kan vara så att det oljat in för mycket, att det droppat på kolen eller någon annan drivande detalj/er och därför bli överhettning. När de rengjort trådspänningen, har de tagit isär den och glömt eller skruvat ihop den fel.

Vet inte vart du bor, Gävlborgslän... ÅF i Mora har jag haft telefonkontakt med, rådfrågat om andra saker. De har gett mig adekvat och bra rådgivning varför jag har förtroende för dem. Men har ingen aning hur deras service funkar.

Personligen skulle jag inte gå tillbaka den som gjort servicen. Jag skulle gå in på denna länk: https://www.bernina.com/sv-SE/Shop-S...rsaljarsokning. Kontakta någon av dem rådfråga och bolla med dem efter att jag gjort följande åtgärder:

Dra ut kontakten till symaskinen, skruva upp och öppna maskinen, titta efter hur det ser ut inuti. Vart luktar det brännt, det ger en ledning till vad som kan vara felet. Titta runt i den och se om ngt verkar konstigt, känna efter om några detaljer är lösa, oljebadande, om ngt är svart av sot pga överhettning.

Ring runt de Bernina ÅF;are som finns runt omkring dig, med ledning av vad du sett i din symaskin, bolla med dem och rådfråga, få en prisidé vad det kan kosta. Service är inte gratis men inte heller bra nya maskiner.

Är maskinen i övrigt gott skick tycker jag att det är värt att lägga ned pengar på den.

Hoppas på att du får bra hjälp. Bernina är bra maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons