Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-01, 22:15   #16
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Aha, ja det där är ju lite förvirrande eftersom varv 1 inte är varv 1 eller hur man ska uttrycka sig.
Brothers hålkortsmaskiner läser av hålkortet 7 rader ner och Silver Reeds hålkortsmaskiner läser av hålkortet 5 rader ner.
Det innebär att när du har ditt hålkort klippt och sätter in det i maskinen så ska du dra kortet så att varv7 är det du ser. Då blir det rätt!
De medföljande korten är märkta med varvnummer och där ska du ställa in nr 1 som det som läses, men om du tittar noga så kan du se att maskinen mönstrar efter det som är 7 varv längre ner, men det tänker man inte på.

Jag har ofta blivit förvånad över hur mycket det är som inte står i manualerna och som man måste få nys om på annat håll.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 22:40   #17
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, det borde dom ju upplysa om på den sidan, som beskriver hur man gör hålkort själv.
Det var bra att få veta.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 10:14   #18
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
En annan sak som är viktig för att få mönstret rätt från hålkort, är att dra släden ända bort förbi hålkortsläsaren, som i Brothers fall (iallafall 830 som jag började min maskinstickningskarriär med) sitter väldig långt ut till höger. Stickar man ett litet stycke (som framstycket på en barnkofta) så är det lite onaturligt att dra släden så långt till höger. Speciallet som det faktiskt står överallt att man inte ska dra släden mer än en liten bit utanför stickningen. Så fick jag konstiga mönsterfel på min första mönstrade barnkofta. Jag har något minne av att senare Brother hålkortsmaskiner har flyttat hålkortsläsaren så att den sitter bättre.

På Silver Reed med föregångare sitter hålkortsläsaren mycket bättre till, det vill säga någorlunda i mitten.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 12:40   #19
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
På min Brother sitter hålkortsläsaren före hålkortet och alltså inte så himla långt från mitten, så det har inte varit något problem fast jag bara har gjort provlappar. Men det är ju en bra upplysning för dom som har äldre Brother-maskiner.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 12:49   #20
Bennie Bennie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 1
Talking maskinstickning

När maskinen inte stickar de yttersta masker, t.ex nar man ökar maskerna kan det vara en hjälp att föra de yttersta nåle (2 eller flera) ut i yttersta possition, Då är det lättera för maskinen att sticka dem. Jag har en Silver reed och på den fungerar det.
Bennie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 18:02   #21
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag har inte världens bästa minne eller koncentrationsförmåga och det behöver man om man hela tiden ska upptäcka om en maska inte är stickad. Det var för att slippa en massa tidsödande handarbete som jag började med stickmaskin. Jag har skaffat en finstickare och den funkar bättre.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons