Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-22, 12:53   #1
sneakyswede sneakyswede är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 1
Question hjälp! underspolen fastnar när jag spolar upp ny tråd

Hej! Jag undrar ifall det är någon som vet vad som kan vara problemet med min symaskin. Det är en Husqvarna med namnet Interlude 445.

Jag har haft den i ca tio år och den har aldrig krånglat tidigare men nu på senaste tiden så fastnar underspolen i maskinen när jag satt fast den uppe till höger för att spola på ny tråd. Den fastnar i den runda lilla plastbiten där man trycker fast underspolen.

Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad som är fel? Jag ringde till en husqvarna butik för att fråga om hjälp och han trodde att det berodde på billig tråd. Jag har oftast använt mig av billig tråd tidigare (typ IKEA mm) och har aldrig förut haft några problem med det.

Tack på förhand.
sneakyswede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 12:59   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Du har inte köpt nya spolar och ev fått fel sort? Vänt spolen fel (men det tror jag ju inte om du haft maskinen i tio år)? Spolarna kanske behöver tvättas om det hamnat mycket ludd och annat i hålet.
Bara en massa funderingar men jag har inget bra svar på din fråga. Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 14:29   #3
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Prova att rengöra. Under en period använde jag tråd från Stoff och Stil. Efter ett tag började maskinen gro igen. När jag rengjorde och gick tillbaka till Güterman löste sig problemet.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 14:30   #4
lielta lielta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 81
Hej!
Jag har varit med om problemet med min husqvarna. Jag upptäckte att tråden hade spolats på riktigt hårt. Jag tror att det var en tunnare tråd. För att ta bort spolen fick jag dra av all tråd. Då jag spolade igen lät jag tråden inte gå igenom trädningen utan från trådrullen, över en penna och på spolen.
Lycka till!
Lillemor
lielta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 12:20   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det händer att man får defekta spolar också, jag har varit med om det. Man märker det inte så mycket när man sätter dit den, men sen när man spolar är det precis som att plasten är för mjuk så att den klämms åt av tråden. Jag hade en spole som var helt hopplös med det. Först märkte jag den för att komma ihåg att jag skulle spola tråden lösare på den men sen gav jag upp och slängde den.

Men är det samma spolar som funkat för dig tidigare skulle jag tro att du har för hög trådspänning när du spolar i förhållande till tråd. En del trådar är lite mer elastika än andra och dom behöver ju lösare trådspänning. Testa att trä på lite olika sätt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:09   #6
Husqvarna2000 Husqvarna2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 15
Det kan vara så att plasten i spolen blivit gammal och mjuk. Om du har möjlighet, prova med en ny spole.
Husqvarna2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:18   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Spolhylsan kan ha blivit uppsliten. Så att den inte håller trådspänningen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:19   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Man kan undvika sådana problem med rigorös rengöring, bra tråd och spolar av metall, såna med hål i gillar jag, enklare att trä vid spolning och håller för allt. Funkar i min mammas gröna huskvarna. Kostade £3 för 20 på ebay.co.uk.

Tycker också stoff och stils tråd är rätt dålig.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, husqvarna, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons