Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-05, 13:26   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Unhappy Pfaffen syr inte i T-shirttyg

Min kompis ville så gärna ha en långärmad T-shirt uppsydd så jag tog på mig jobbet. Saken var dock den att när vi började sy och väl såg resultatet (5 cm långa stygn) så blev vi lite sura. Det spelar ingen roll ifall jag har raksöm eller sick-sack, det blir samma resultat. Övertråden vägrar ta med sig undertråden, och det här gäller bara T-shirttyg. Andra tyger, vilka som helst, går som en dröm. Ska tilläggas att jag har en Pfaff 93 som ursprungligen tillhörde min mormor när hon var vuxen (50-60-talet).

Jag letar inte definitiv hjälp, för jag kan låna symaskiner på en ateljé ifall det behövs, men det skulle vara trevligt att höra _varför_ det blir så här

/Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 13:32   #2
BOBO BOBO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 62
Sy i t-shirttyg

Använder du rätt typ av nål?
Har du en nål för stretch tyger isatt? Om inte byt nål och prova igen.

Gunilla i Gävle
BOBO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 13:34   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Skumt. det enda jag kan komma på så här på rak arm är att ni kanske skulle prova att byta nål om ni inte gjort det. Jersey kan vara lite extra känsligt på den punkten kan jag tänka. Vär ett försök ialla fall.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 16:45   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jo, det kan vara så, men vilken nål ska man ha? Nålar är inte mitt starka område så att säga Jag har kört med samma gamla nål hur länge som helst nu och det är bara T-shirttyg som krånglar.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 16:59   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det finns speciella jerseynålar. Jag använder dock inte dessa utan jag tar hellre riktigt vassa tunna nålar. Mickronålar är bra annar så borde frächa 70 nålar också fungera.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 08:35   #6
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Om du inte har bytt nål på hur länge som helst, så är det bestämt på tiden att du gör det nu. Nålar blir nämligen uddstötta efter en viss tids användning, och då bör de bytas ut för att inte förstöra tyget man syr i.

Om man tex syr i fodertyg med en uddstött nål, kan man se som små ränder i tyget som utgår från punkterna där nålen gått igenom. Det är för att nålen inte är vass nog att gå igenom tyget direkt, utan den river med sig några av tygets trådar innan den går igenom.

Även om det inte alltid syns lika tydligt på andra tyger, som det gör på fodertyg, så blir sömmen alltid försvagad av att man syr med uddstött nål.

Man kan känna efter om nålen har blivit uddstött genom att dra fingret längs med sidorna av nålen. Det ska inte kännas vasst någonstans.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 08:50   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Ja, nog verkar det vara nålen som "är boven i dramat"!
De kan även bli en aning krokiga, längst ner.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 15:32   #8
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Kan faktiskt bero på griparinställningen också. En jerseynål är en jerseynål och den behöver kanske justeras i griparinställning så att det blir bra på alla sömmar. En viktig sak som min symaskinsman påtalat ofta om det strular och så kan det vara...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons