Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-30, 08:22   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Question Ergonomi... hur gör ni?

Ni som syr mycket och professionellt... hur sitter ni vid maskinen?
skulle gärna vilja se bilder på er vid maskinen från sidan...
Jag blir tokig här...

jag har alltid sytt en hel del men inte varje dag och längre stunder. Så ergnomin har inte varit en stor fråga...

Jag har en ordentlig stol som går att ändra på alla håll och kanter och har även broms. Det är en sådan man får låna av arbetsterapeuter ( har fått den för att jag har värk, ska ha den i köket men köket är en mindre intressant plats för mig så jag har den där jag vill sitta bra... hahahah hmm var kan nu det vara??? i mitt sy/målar rum??? Den rullar lätt så jag kan fara omkring mellan maskinerna och aktiviteter om jag vill.

Har hållit på med ergonomi vid datorarbete men det är tydligen inte publicerbart på sömnad har jag märkt.

Vart ska man ha armbågarna? Har jag lite mindre än 90 grader så ser jag inte nålen eller det jag syr, och måste sitta i sidled för att se något från den höjden man då har från bordsskivan.(hahahah och sen måste man ju bygga en ramp till pedalerna för de kan glömma att jag når) (har ett par böcker just nu när jag testar en annan variant av sitteri vid maskinen)

ska jag se det jag syr från en bra vinkel så har jag armbågarna väldigt högt..
jag vill mig minnas när jag som ungdom jobbade med att sy skyddsdräkter till kärnkraftsverks arbetare. satt nog ganska högt med armbågarna.. men känslan av hur det var finns liksom inte kvar efter 25 år (jisses vad det börjar bli länge sedan man gjorde saker)

mitt bord är statiskt men går att ändra upp och ner en 10-15 cm
min symaskin är inte nedsänkt så den är ju då ungefär 10 cm över bordet med sitt sybord runt.
Jag är 160 lång

Sen är det ytterligare ett problem... hur långt in från bordskanten ska maskinen vara? eller om det nu är stygnplåten som avgör... det känns som om jag skulle vilja ha min maskin lite längre in på bordet men då tar knälyften i...

Hade varit väldigt upplysande att få se hur ni sitter egentligen..
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 08:32   #2
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Jag har höjt framkanten på mitt sybord ca 12 cm,jag tror det var Gumpan som tipsade om det för länge sen. Det fungerar bra för mig.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 08:48   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Höjt?

Citat:
mari1e skrev: Visa inlägg
Jag har höjt framkanten på mitt sybord ca 12 cm,jag tror det var Gumpan som tipsade om det för länge sen. Det fungerar bra för mig.
hur menar du höjt? Hur? jag är av typen person som snabbt gör fria associationer
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 10:22   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Intressant fråga Samigabriel, mycket intressant.

Ja hur löser alla sykunniga ergonomin vid symaskinerna. Jag syr bara de dagar jag verkligen orkar med en stund, men då brukar jag sy parallellt så att säga. När maskinen broderar, syr jag med overlocken.

Jag känner att det är allt annat än ergonomiskt korrekt, och lite bilder och allmänna tips skulle säkert göra att jag orkar mer.

Att höja bordet i framkant tror jag betyder, att höja de främre två bordsbenen. På så sätt lutar ju maskinen lätt bakåt, och det blir lättare att se nål mm.

Ha det gott vid era symaskiner!
WiKa
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 10:43   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Maken satte en skiva under/framför bordets kant så den står i jämnhöjd med bordsskivan och så en skiva framför maskinen så jag har en bit skiva framför symaskinen också. Jag har ett gammalt köksbord till sybord så han har gjort skivor på båda sidorna på det så min D2 står också i höjd med bordet på den andra när den inte broderar. Och så blir bordet bredare och det är bra när jag ska skära till. På D2-sida så har han gjort en skiva till som jag kan ställa på den nedsänkta så bordet blir bredare och i samma höjd som den riktiga bordsskivan. Låter det virrigt??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 09:03   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Talking Ahaaaaaa och lite annat kring detta

Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
.Låter det virrigt??
Jepp!! men jag tror att jag fattar! Jag läste även runt lite på andra sidor och fick då reda på att tex den maskinen jag har mår bra av att vara "tiltad" eftersom den är semiproffesionell... och när jag snodde lite lego, 2 pärmar och lite halkskydd under mattan samt en felsågad fönstersmygs skiva för att testa. Satte igång att sy och bara efter en stund kände jag hur axlarna sjönk ner och att jag satt riktigt bra! Hahah och knälyften hamnade plötsligt i rätt läge!!! Så nu ska jag fundera på hur jag ska göra för att skapa en smart skiva... som tillåter att tilta symaskinen och overlocken. Sen skulle jag ju vilja ha maskinerna nedsänkta som jag haft förut på ett annat bord så det är lite att fundera på Brodyrmaskinen har jag ändå inte på samma bord.

när jag läste runt så hittade jag tillochmed en produkt som tagits fram för att kunna tilta maskinen! Man tipsade även att bygga en ramp så att man har bägge fötterna på samma plats när man syr. någon hade gjort en mojäng där man skiftat av så att man kunde sy med vilken fot man ville och helst med båda. Så som man gör när man sitter på en maskin på jobb. Det ska jag titta på det med. Man snedbelastar tydligen när man syr med en fot. (jag syr med ena och sköter knälyften med den andra) Bäckenet skiftar när man har ena foten på pedalen och detta kan orsaka smärtor i korsryggen.
Man läser så mycket där ute på nätet men en del sanning ligger det nog i det hmm

Jag har både värk och nedsatt koncentrationsförmåga och en hjärna som har för vana att bli trött mitt ialltihopa (har en hjärnskada) så jag blir trött snabbt och syr i korta pass om jag sköter mig... men oftast så vill man ju bli klar och då syr man ihop frambyxan med ärmen på tröjan VIIIIILAAAAAA är bra för alla framför maskinen!

Men Ann-Marie.. kanske en liten bild på ditt förvirrade bord skulle ge mig lite inspiration! Innan jag sågar itu mitt.

ska ta lite bilder på min lilla test av det hela om en stund! Hoppas jag...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
ergonomi


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons