Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-09, 19:29   #1
retstickan retstickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
Post typ - Indiska, pakistanska

Vill be om hjälp.
Vart vänder jag mig om jag vill ha ett mönster som påminner om det man kan se indiska kvinnor gå klädda i.
Jag drar storlek 54,(stort alltså) 78 år, vill inte gå med bara ben då jag använder stödstrumpor.
Såg igår en kvinna som kunde vara från Indien, med byxor som var lättsamma inte satt åt, över det en klänning med flera långa sprund, hon hade en lång scarf så jag kunde inte se hur det var skuren upptill.
Jag har "snurrat" runt på nätet, men inte funnit något, vill helst ha en svensk sida om jag ska inhandla mönster.
Jag vet att ni här på Sysidan är jätteduktiga med fantasi och kunnighet, så jag hoppas att någon vet och känner till, Jag tycker att den typen av kläder skulle passa mig bra nu på ålderns höst.
Modellen såg enkel ut att sy, men jag kan inte sy något utan mönster.
Håller tummarna kanske någon kan hjälpa mig.
retstickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 20:10   #2
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Kanske kan du hitta något här;

http://www.habithat.co.uk/index.php/cPath/6

http://www.fabricandart.com/HTML_files/folkwear.html

eller googla Folkwear pattern.

Berätta gärna hur det går.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 14:25   #3
retstickan retstickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
Tack silla.
Det var mycket att titta på.

Det här som jag såg verkade enklare både i utseende och att sy.
Kan tänka mig en enkel klänning i våder och så låta det vara stora sprund, men det finns alltid ett men. Fast jag bor strax intill ett stort centrum eller kan åka med tunnelbanan som är inne i stan på en kvart så hittar jag inga affärer som säljer mönster.
Nu när jag syr vill jag ha enkla mönster/modeller. Blivit lite bekväm av mig sen vill jag att det ska gå fort att sy ihop något.
Förut hade t o m veckotidningar mönster som man kunde få mot porto eller köpa.

Var bara en idé jag fick när jag såg denna kvinna, kläderna såg bekväma ut, och som sagt kunde dölja lite av det som jag vill dölja.

Om jag ser denna kvinna igen så kanske jag skulle ta mod till mig och kontakta henne.
retstickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 20:00   #4
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Thumbs up kolla denna hemsidan...

om inte annat kan du kanske knåpa ihop något utefter bilderna...

http://www.indiskaklader.se/index.ph...lhlvbcmn2v55k3
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:41   #5
Yuvi Yuvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 4
Hej!

Jag har kanske det du söker. Jag kan ta lite bilder på det när jag kommer hem från jobbet och skicka till dig eller om jag lägger in i forumet. Vi är nämligen ett indisk par.
Yuvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 13:18   #6
retstickan retstickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
Yuvi

Vilken tur jag har, vad snällt.
Använder du själv den typen av kläder?
Syr du dina kläder själv?
Har du album här?
Jag är riktigt nyfiken som du hör.

Den kvinnans jag såg hade så färgrik tunika/klänning, byxorna i annat mönster ändå så fanns det något i mönstren som hörde ihop.
Materialet såg svalt och skönt ut.
Tänker på många kvinnor i min ålder, som kanske vill ha bekväma långbyxor, med klänning till, vara bekvämt och snyggt klädd. Konstigt att det inte anammats här i landet, vem vet kanske några fler som läser det här börjar titta på de sköna vackra kläderna.
retstickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 20:48   #7
Yuvi Yuvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 4
Hej Retstickan!

Ska försöka ta bilder på söndag åt dig, jag har nämligen fått åka til mina föräldrars hem, och hann aldrig ta bilderna. Men jag lovar att jag fixar det till dig på söndag eller som senast måndag. Hoppas det är såna du var ute efter. Ska fråga min fru om inte hon har några här hos mina föräldrar.

Mvh
Yuvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 21:07   #8
retstickan retstickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 10
Heh Yuvi

Känner mig tacksam över din vänlighet.
Margit
retstickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 19:28   #9
Yuvi Yuvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 4
Hej Margit!

Jag har tagit bilder på 2st olika sorter. Tror någon av dom är det nog du är ute efter.

Jag ska precis börja importera kläder och mönster från Indien. Hoppas du blir nöjd med dessa bilder. Och skulle det vara så att du är intresserad av att köpa indiska kläder eller olika mönster som man kan sy på från Indien så kan du höra av dig på min e-mail adress.

kallo80@gmail.com

Jag kommer även att fixa en hemsida med de indiska kläderna snart.

Verkar som att bilderna inte funkade. Var nog för stora. Skulle du kunna skicka mig ett mail så sänder jag det där.

Mvh

Kalpesh
Yuvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 13:15   #10
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Indiska kläder

Jag är väldigt intresserad av folklore och är i 70-årsåldern och har ungefär din storlek och tycker dessa kläder verkligen passar n dam i sina bästa år. Jag har köpt ett Folkwearmönster där den typiska indiska tunikan med byxor finns med. Tyvärr är mönstret i små storlekar. Men det går alltid att förstora om du vet hur man gör. Det går också att måttbeställa tunika och byxor på ebay.com direkt från Indien. Det har jag gjort. Men tycker inte modellen är så smickrande för min figur. Då passar exempelvis palestinska klänningar bättre. De har längsgående skärningar som blir väldigt smickrande om man har mage och bak som putar. Jag har dammsugit marknaden på mönsterböcker för folklorekläder (inkl den indiska tunikan) Det jag hittat är dels Lois Ericson & Diane Ericsons "Ethnic costume" (Clothing design and teckniques with an international inspiration) och Dorothy K Burnham "Cut my Cote". Båda finns att köpa på amazon.com.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:21   #11
Yuvi Yuvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 4
Hej Margit! Hoppas det var dessa du var ute efter, som jag skickade bilder på.
Yuvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons