Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-18, 18:51   #1
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Vad ska jag välja?

Jag står i begrepp att köpa en maskin för enklare brodyr. Jag har redan en bra symaskin. Finns det fördelar med att köpa en ren brodyrmaskin (typ Brother) kontra en kombinerad sy- och brodyrmaskin? Tacksam för synpunkter! mvh/// christine
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 19:04   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du en symaskin och en brodermaskin, kan Du både sy och brodera samtidigt.
Janome 350E är också en mycket bra brodermaskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 19:38   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vilken du ska välja beror på hur stora brodier du vill göra. Vissligen går det att sätta ihop broderier men det är ett precisonspussel.
En ny brodermaskin i Sverige kostar mellan 8-9 000 upp till drygt 100 000.
Hur vill du lägga och vad ska du ha den till är viktiga frågor att ställa sig.
En kombinerad maskin, gör att det blir en maskin mindre att husa. Har du två maskiner kan du sy samtidigt som du broderar. Stora broderier kan ta ett par timmar att sy.

Vill du ta en symaskin med bort på kurser och träffar, så vågarna man kanske inte ta med sig en för exklusiv maskin, man vill ju kunna gå ifrån och lämna maskinen.
Då är en vanlig symaskin att föredra.

För att kunna ladda ned och göra egna broderier (stygnsättning), eller ändra ett befintligt broderi. behöver du ett dataprogram för stygnsättning.

En brodyrmaskin med USB uttag är att rekommendera. Då är det enkelt att hämta broderier från datorn och föra över till symaskinen. Man gör det mesta jobbet i datorn, symaskinen bra syr det som datafilen säger.
Det finns brukar finnas lite borderier i maskinen och det ju att svindyra kort med broderier. Det går att andra lite men inte så mycket i maskinen.
Det finns ju mycket gratisbroderier att ladda ned från nätet. Har man ett program så kan man använda filer från vilket symaskinsmärke som helt och konventera dom datorn.

Du behöver testa och se vilken maskin som passar just dig. Att köpa symaskin eller broderimaskin är att köpa sig en riktigt god vän. Ni ska trivas ihop och gilla varandra. Då kommer syglädjen.

Ja det var några allmänna råd. Något annat vill jag inte ge dig, för valet handlar om personkemi ellan dig och maskinen. Tänk efter vad du vill ha och vad du vill göra och hur mycket det får kosta. Gå sedan ut och titt i lite olika butiker. Ta god tid på dig. Sov på valet ett par nätter. Drömmer du om maskinen på natten och förföljer den dig på dagarna då har du hitta rätt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 19:53   #4
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Talking

Hur du än väljer, glöm inte att PRUTA, antingen på priset eller att de skickar med tillbehör.

Jag fick bra paketpris jag köpte en coverpro samtidigt som min brodyrmaskin och fick då med det avancerade dataprogrammet på köpet (kostade 11000kr annars) + lite rabatt på maskinerna!
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 07:28   #5
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Tusen tack för alla goda råd!
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons