Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-08, 13:48   #1
erika83 erika83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Hur når ni ut med ert hantverk? Tips?

Hej,
det finns ju så många som syr / tillverkar saker själv... inte minst här inne.

Vi måste vara många som har eller önskar ha vår hobby som vinstdrivande verksamhet.
Kanske inte för att leva på det, men för att kunna jobba mindre och göra det vi brinner för meeer...

Men då måste man ju synas så jag tänkte höra hur ni andra når ut? Syns?

Mina egna tips:
Själv annonserar jag på blocket (jättebra pris 20 kr)

Nyss fått tips om den nystartade sidan www.seoss.se (helt gratis och riktat till privatpersoner med hantverk som hobby samt småföretag)

Också kan man sälja på tradera, men där för man inte länka till sin hemsida/blogg/shop längre, så numer är blocket mycket bättre.

Också har jag sått på marknad en gång, det var inte så roligt alls... så det är mitt sämsta tips
erika83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 14:06   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag har försökt på Blocket och Tradera, problemet är att man inte kan ta särskilt mycket betalt. För det mesta får man inte ens in sina egna kostnader.
Jag har provat Händigt.se och några andra, men jag lyckas inte där heller.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 17:13   #3
avsl0901 avsl0901 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 51
Jag har annonserat i Annosbladet( går ut till alla hushåll (100000 st) runt omkring där jag bor säkert en radie på 5-6 mil) En liten annons i färg kostade 2800 kr dyrt men den gav i alla fall kunder som köpt för det dubbla. O den ger fortfarnde kunder. Jag broderar på häst täcken och fick en kund genom annonsen. När jag skulle levera häst täcket så måste jag åka färja och det var en häst transport med färjan, jag vissar hästägaren häst täcket och idag så fick jag en beställning genom detta. Det gäller bara att få in foten så kommer kunderna av sig själv.Ringar på vattnet.

Många företag köper och ger bort gåvor till personal och andra kontakter. Så känner man någon försäljnings chef så ta chansen och visa vad du skapar. Så kanske han nappar.

Blocket har inte givet mig någon kund.

Senast redigerad av ullabella den 2009-01-08 klockan 17:29. Anledning: rättat stavfel men det finns säkert fler
avsl0901 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 17:29   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vill man försöka leva eller gå på + så får man vara väldigt aktiv tror jag. Annars tror jag det mesta går på remoné och den var snygg den vill jag också ha, vart har du hittat den. Det gäller att va lite udda tror jag. Sen handlar allt om kvalitet. Du (ingen särskild nämnd här) måste ha kvalitet på det du gör. Du kan svetta dig blodig och producera dålig kvalitet och inget går ut. Bra kvalitet är ett måste och då kan en liten ynka grytvante kosta 200 spänn. Men då måste du ha ett rykte om god kvalitet också. Man får inget gratis.

Tradera och Blocket tror jag personligen inte på om man vill komma någonstan. Markan och mässor och visa upp sig är ett måste om man vill synas.

Jäklar vad jag babblar
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 18:27   #5
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Jag började sälja mina alster på Tradera för ett par år sedan och det vara bara positivt, tycker att jag fått bra betalt för det mesta jag sålt där.Sedan utökade jag med en hemsida dit jag kunde hänvisa dom som mailade via Tradera som ville se annat jag gjort. Sista året har jag drivit det som företag vid sidan om mitt ordinarie jobb.
Jag har små färdigbeställda tyglappar på alla produkter så det syns var dom kommer ifrån och dessutom en "tag" på varje med hemsidesadressen. Gubben min har gjort min sida och det fungerar jättebra.
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 20:39   #6
erika83 erika83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Mässa hade varit roligt att stå på, är det någon som stått och vet ungefär hur mycket det kostar att stå på en mässa?
erika83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:31   #7
jader jader är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 54
Question

Är det någon som har testat Budera.se (tror det är en .se adress) det är som tradera, så mycket har jag förstått.
jader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 21:54   #8
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Ja, jag har testat Budera tidigare men det är så få annonser och få som kikar där så det är dessvärre en misslyckad sida enligt mig...tyvärr, då dom inte har några avgifter. För det kostar ju en del på Tradera även om det är överkomligt.
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 10:30   #9
stinixa stinixa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 8
det här är några ställen som jag har annonser på:

http://hemmagjort.se är helt gratis men med rätt få annonser. jag har bara lyckats få en beställning genom där, men det kan tänkas att andra har bättre tur.

http://etsy.com tar ut en avgift för annonserna ($0.20) och en viss procent på såld vara. sidan är på engelska men har säljare och köpare från hela världen.

http://ravelry.com är ett stick- och virkcommunity/forum där man även kan sälja mönster.

dessutom har jag en blogg som ju fungerar som marknadsföring i det långa loppet.

jag har sett en affär i staden som jag bor som söker hemmagjorda saker att sälja. än har jag inte vågat mig in för att höra vilket sorts avtal dom har men planerar att kolla upp det. men det är ju också ett sätt, att gå in i mindre butiker som har ett sortiment som passar det du har att erbjuda och se ifall de skulle vara intresserade av att sälja dina alster där. att sälja i butik är det dyraste alternativet eftersom butiken vill ha sin del av kakan, men det är nog bra marknadsföring skulle jag tro.

jag tror att det bästa är att finnas över allt för att maximera chanserna till försäljning och för att folk ska börja känna igen ens grejer och på så sätt skapa ett intresse.
stinixa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-23, 22:51   #10
krajamaria krajamaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 3
Placera ut dina alster på strategiska platser.

Ett ytterligare tips till alla andra som jag läst här är att ta hjälp av familj och vänner, Jag har tex sytt tetranecessärer i starka färger ocg gett till ett antal personer i min närhet och bett de placera på sina arbeten. Jag har fyllt de med visitkort och på så sätt spridit informationen om mig och det jag erbjuder, det har även genererat ett flertal nya beställningar.
Ett annat sätt är om man syr barnkläder så kan man sätta på sina egna eller andras och låta de ha på sig kläderna på dagis etc, sprider ringar på vattnet.
Jag är själv på gång med att starta upp eget företag för min lilla sy-hobby, känns pirrigt! men skoj! Stort lycka till till alla er som är i samma sits!
krajamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 20:47   #11
Sunnie Sunnie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Jag visa upp mina alster på min hemsida.

Vet ni sidor där man kan lägga upp sin hemsida för att få besökare?
Tack på förhand!
Sunnie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 10:18   #12
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
Ett tillägg till Stinixas lista: Dawanda - europeiskt svar på Etsy men kanske inte lika välkänt ännu.
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 02:31   #13
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
bra länkar!

vet någon nån sida där man kan sälja t-shirts och andra kläder där de trycker ens design som man sedan säljer genom dem?
ungefär som http://www.designbyhumans.com/ och alla liknande sidor, fast i Sverige eller Europa?

och jag undrar också om mässor, vilka rekommenderas? ^^
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 23:04   #14
Nordfeldt Nordfeldt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 1
mitt tips är att fixa en webbdesigner som tar ca 2-4000kr för en snygg hemsida.. har ni eget företag så kan ni säker få en sida med snygg design, webbshop och allt för 5000+

[redigerat av admin]

vad de gäller att få fler besökare till en befintlig hemsida finns många olika metoder, det bevisat effektivaste är mun till mun. Att människor tipsar varandra om din hemsida. Detta går att sätta i system genom bl a invite-system, vilket man också kan få hjälp av en webbutvecklare med.
Nordfeldt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 13:24   #15
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Jag är ganska ny på att sälja mina alster. Men de säljs på julmarknader och till sommaren ska jag sälja dem i en hantverks-stuga. Skulle vilja pröva på Etsy men jag har ännu inte vågat mig på det.

Finns det någon som har erfarenheter av etsy? Får ni något sålt där?
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons